نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه زابل - گروه جغرافیا
2 استان سیستان و بلوچستان، زابل، خیابان طالقانی، کوچه 23 طالقانی پلاک 7.
3 دانشگاه زابل
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Regarding to the importance of the villages in the development plans of the country, so far lots of plans have been prepared and implemented in order to accelerate the development trend of the rural and decrease the distant gap between urban and rural points. One of the most important plans of this type is the Rural Guide Plan that its goal is consisting of building the rural development, providing the equitable opportunities, conducting the physical condition of the village, mortgage lending, public and environmental services, improvement of the quality of villages, and providing a suitable condition to provide the basis for issuing title deeds of residential property located in the village. Therefore the goal of the current article is to study the rate of the villagers' satisfaction from the physical, socio- economic effects of the Rural Guide Plan in the villages of the Nimrooz city (Southern East of Iran). Based on the cross- sectional method of research the statistical population was all villages of the conductor and the sample was consisting of the villages under cover of the guide plan for at least 4 years. Therefore the numbers of 10 villages (with 2813 families) were investigated. Then by use of the Cochran formula the numbers of the 338 families were selected as the sample families. To earn this goal, parallel to the document studies, a vast range of indices with socio- economic dimensions were determined and in the framework of the field studies (questionnaire and field observations) were investigated. Analyzing the data was done by use of T test in the SPSS software. The results showed that in the all variables of the research the rate of the performance of the Guide Plan in the all socio- economic and physical dimensions in the studied villages were below the theory norm( 3).
کلیدواژهها [English]
ارزیابی میزان رضایت روستائیان از عملکرد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی طرحهای هادی
(مطالعه موردی: روستاهای شهرستان نیمروز)
حمید حیدری مکرر1، حسنعلی جهانتیغ2*، مهدی معصومی جشنی3
1- استادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
3- دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه زابل، زابل، ایران
چکیده
با توجه به اهمیت روستا در برنامهریزیهای توسعهای کشور، تاکنون طرحهای متعددی در جهت تسریع روند توسعهیافتگی روستا اجراشده است تا بهنوعی شدت نابرابریهای بین نقاط شهری و روستایی کاهش یابد. یکی از این طرحها، طرح هادی است که علاوه بر ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها، نقش مهمی در افزایش میزان رضایت روستاییان از زندگی در روستا دارد. لذا هدف تحقیق حاضر بررسی میزان رضایت روستائیان از اثرات کالبدی، اقتصادی و اجتماعی طرحهای هادی در روستاهای شهرستان نیمروز است. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجامشده است. جامعه آماری تحقیق، شامل تمامی روستاهای دارای سابقه طرح هادی و حجم نمونه شامل روستاهایی است که حداقل 4 سال از زمان اجرای طرح هادی در آنها سپریشده باشد. بر این اساس در این پژوهش 10 روستا با 2813 خانوار موردبررسی قرارگرفته است؛ که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 338 خانوار بهعنوان خانوارهای نمونه برحسب روش نمونهگیری تصادفی مورد پرسشگری قرار گرفتند. برای تحقق اهداف موردنظر، ضمن مطالعات اسنادی، طیف گستردهای از شاخصها با ابعاد کالبدی، اقتصادی و اجتماعی تعیین و در چارچوب مطالعات میدانی (تکمیل پرسشنامهها و فرمهای مشاهدات میدانی) موردبررسی قرار گرفت و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری T تک نمونهای در نرمافزار SPSS استفادهشده است. یافتههای پژوهش مؤید آن است که میانگین عملکرد طرح هادی روستایی در سکونتگاههای روستایی موردمطالعه عدد 67/2 است و میزان عملکرد طرح هادی در ابعاد کالبدی، اقتصادی و اجتماعی پایینتر از میانهی نظری (3)، است. لذا برای دستیابی به میزان رضایت مطلوب روستاییان از اجرای طرح هادی پیشنهاد میشود طرحهای اجراشده مورد بازبینی قرار گیرند و در طرحهای اجرایی آینده از منابع محلی و مشارکت روستاییان بیشتر استفاده گردد.
واژهای کلیدی: ارزیابی، میزان رضایت، طرح هادی، عملکرد، شهرستان نیمروز
مقدمه
تجارب بهدستآمده در کشورهای مختلف، این امر را نمایان ساخته است که توسعه روستایی پیششرطی اساسی و ضرورتی بنیادین برای دستیابی به توسعه ملی به شمار میرود و میبایست در اولویت سیاستها و برنامهریزیهای کشورهای مختلف قرار گیرد (بهرامی، 1389: 125). با توجه به اهمیت توسعه روستایی، تقریباً در اوایل قرن بیست و یکم، برنامههای توسعه روستایی در بسیاری از کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه موردتوجه برنامهریزان قرار گرفت و اقدامات متنوعی در راستای بهبود شرایط زندگی مردم در مناطق روستایی طراحی و اجرا گردید (Mahon et al, 2012:266).
با توجه به اهمیت روستا در برنامهریزیهای توسعهای کشور، تاکنون طرحهای متعددی در جهت تسریع روند توسعهیافتگی روستا مطرح و اجراشده است (آسایش، 1386: 181) تا بهنوعی شدت نابرابریهای بین نقاط شهری و روستایی کاهش یابد (عظیمی و جمشیدیان، 1384: 44). درواقع این طرحها تلاش داشتهاند؛ تا اول نیمی از جمعیت ایران که در مناطق روستایی زندگی میکنند بتوانند از آثار توسعه برخوردار گردند و دوم اینکه روند رو به افزایش فرآیند مهاجرتهای بیرویه و تخلیه صدها روستا کنترل گردد (رشنو، 1384: 66). بهطورکلی میتوان بیان نمود که هدف اصلی این طرحها پایداری، نگهداری، پشتیبانی و تکیهگاه زندگی در مناطق روستایی بوده است (Gane 2007: 132).
در این زمینه یکی از مهمترین برنامههایی که در مسیر برنامهریزی توسعه روستایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه توسعه روستایی موردتوجه قرارگرفته است، طرح هادی روستایی است که باهدف اصلی فراهم نمودن بستر تجدید حیات و هدایت روستا با در نظر گرفتن جنبههای فیزیکی و اقتصادی طراحی و انجامگرفته است (مولائی هشجین، 1386: 106). درواقع این طرح اهداف پیشبینیشدهای را ازجمله؛ کاهش مهاجرت از روستا، ایجاد زمینههای اشتغال و درآمدزایی برای روستاییان، ایجاد تأسیسات زیربنایی و خدمات رفاهی در روستا، افزایش تولیدات کشاورزی و رونق دادن به اقتصاد روستا، استفاده از مشارکت مردمی و توسعه شبکه راههای ارتباطی روستا را نیز دنبال میکند (شمسالدینی، 1387: 40). لذا با توجه به مطالب بیانشده، این نکته قابلتوجه است که باوجود اجرای طرح هادی روستایی در جهت بهبود و ارتقای سطح زندگی روستاییان، مسائل و مشکلات ناشی از فقدان زیرساختهای کلی برنامهریزی روستایی باعث شده است تا این طرحها نتوانند به اهداف تبعی خود برسند (پاپلی یزدی و ابراهیمی 1386: 216). لذا اکنون باگذشت بیش از دو دهه از آغاز اجرای طرحهای هادی در نواحی روستایی کشور و صرف هزینههای زیاد در مراحل مختلف تهیه و اجرای آن (عنابستانی، 1388: 1)، لازم است بدانیم که این اقدامات چه نتایجی به بار آورده و چه پیامدهایی به همراه داشته است؛ زیرا که ارزیابی ما را در تعریف اهداف توسعهای پایدار و ارزشیابی پیشرفت در جهت رسیدن به اهداف آن کمک میکند (Emmanuel, 2007: 20). بر این اساس، با توجه به اینکه اجرای طرحهای هادی در روستاهای شهرستان نیمروز اثرات و پیامدهای متعدد دارد، به نظر میرسد بررسی جامع و دقیق اثرات طرحهای هادی اجراشده بهویژه ارزیابی میزان رضایت روستاییان از عملکرد طرح هادی میتواند تا حدود زیادی در مدیرت و اجرای بهتر این طرح در سایر مناطق روستایی شهرستان کمک کند. علیرغم اهمیت موضوع، تاکنون مطالعه جامعی در خصوص تحلیل میزان رضایت روستاییان از ابعاد مختلف طرح هادی از دیدگاه ذینفعان اصلی این طرح یعنی روستاییان در سطح منطقه صورت نگرفته است که این امر میتواند تا حد زیادی روند اجرای طرح در سایر روستاها را تحت تأثیر قرار دهد و از اثربخشی و از کارایی آن بکاهد. بر این اساس تحقیق پیرامون میزان رضایت روستاییان از عملکرد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی طرحهای هادی در شهرستان نیمروز امری ضروری بهحساب میآید.
مبانی نظری
بسیاری از محققان و صاحبنظران حوزه فعالیت در حیطه توسعه روستایی را شامل پنج بعد اساسی مدیریت منابع طبیعی، توسعه فیزیکی روستاها و امور زیربنایی، مدیریت منابع انسانی، توسعه کشاورزی و توسعه فعالیتهای غیر کشاورزی در نظر گرفتهاند (Gibson, 2010: 238). در این میان، فراهم ساختن امکانات و زیرساختهای فیزیکی مختلف و بهسازی و توسعه کالبدی – فضایی روستاها، یکی از مؤلفههای اصلی برنامهریزی توسعه روستایی به شمار میرود (Liu, 2009: 559). با در نظر گرفتن اهمیت موضوع، طرح هادی روستایی باهدف اصلی ارتقای سطح کیفی ساختار کالبدی و فیزیکی مناطق روستایی و درنتیجه بهبود وضعیت اجتماعی – اقتصادی آنها و درنهایت دستیابی به توسعه روستاها در سطح کشور به اجرا در آمده است (رضایی و صفا، 1392: 51). طرح هادی روستایی بر اساس آئیننامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیهای، منطقهای، ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور مصوب 12/10 /78 هیئت محترم وزیران عبارت است از: طرحی که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را برحسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیهای تعیین مینماید (تقیلو و همکاران، ۱۳۸۸: ۳). بهعبارتدیگر؛ طرح هادی روستایی اولین تلاش سازمانیافته و فراگیر ملی برای ساماندهی کالبدی روستاهای کشور است که از سال 1367 در روستاها به مورداجرا گذاشتهشده است. گستردگی اقدامات صورت گرفته در تهیه و اجرای طرح هادی و قرار گرفتن آن بهعنوان بخش مهمی از وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سراسر کشور در سالهای اخیر و آثار مهم اجرای آنها بر جامعه روستایی در حال تحول کشور، بررسی و ارزشیابی همهجانبه این طرح را ضروری ساخته است (پژوهشکده سوانح طبیعی،1388: 9). بر اساس تعریف ارائهشده، میتوان بیان نمود که این طرح درصدد دستیابی به ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها، تأمین عادلانه امکانات، هدایت وضعیت فیزیکی روستا، تسهیلات بهبود مسکن و خدمات محیط زیستی و عمومی، بهبود کیفیت بافت روستا، ایجاد تناسب منطقی بین جمعیت و عملکردهای مختلف، کنترل و نظارت بر روند توسعه کالبدی روستا، کاهش مسائل زیستمحیطی در سطح روستاها و ایجاد زمینه کاهش خطر سوانح طبیعی و ایجاد بستر لازم جهت فراهم شدن زمینه صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستا است (زرافشانی و همکاران، 1389: 165).
با توجه به اهداف اشارهشده و در راستای دستیابی به آنها، در قالب طرحهای هادی روستایی، پروژههای عمرانی متعددی تعریفشدهاند که برخی از مهمترین آنها شامل احداث و اصلاح شبکه معابر، احداث و اصلاح میدانها، احداث فضای سبز، احداث و اصلاح پیادهروها، احداث، اصلاح و پوشش انهار و کانالهای آب داخل روستا، دیواره سازی (شامل ساخت دیوار ساحلی، حائل و غیره)، احداث و تکمیل سیل بند و سیل برگردان، آمادهسازی اراضی پیشبینیشده جهت گسترش آتی روستا، احداث پلهای موردنیاز داخل روستا، احداث و تکمیل شبکه دفع فاضلاب روستایی میشوند (عزیز پور و همکاران، 1390: 75). طرح هادی بهعنوان یک متغیر بیرونی وارد روستا میشود و بر ساختارهای روستا اثر میگذارد. این ساختارها شامل ابعاد چهارگانه فیزیکی – کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی روستا است. طرح هادی بر مبنای تغییر و تحول در ساختار فیزیکی – کالبدی، بخشی از فرایند توسعه روستایی به شمار میرود؛ زیرا خطوط اصلی این طرحها، در قالب تغییرات بیرونی یا کالبدی روستا خلاصه میشود (عنابستانی و اکبری، 1391: 94).
پیشینه پژوهش
در راستای تبیین سوابق تحقیق، در این قسمت با استفاده از قالب جدول به بیان مطالبی پرداختهشده که بیشترین قرابت معنایی را با موضوع موردنظر دارند (جدول 1).
جمعبندی حاصل از مطالعات انجامشده در زمینه طرح هادی گویای این است که تاکنون در مورد این طرح، آثار و پیامدهای آن بررسیهای فراوانی صورت گرفته، اما بررسی این امر در مناطق روستایی شهرستان نیمروز حساست ویژهای دارد. مهاجرتهای بیرویه روستایی و تخلیه آبادیها از یکسو و موقعیت مرزی حساس روستاهای موردنظر از طرف دیگر، اهمیت ارزیابی میزان رضایت روستاییان از طرحهای اجراشده و بهویژه طرح هادی را دوچندان میکند. درواقع با انجام این ارزیابی میتوان زمینهای را برای تحول مناطق روستایی رقم زد و این تحقیق پیشنهادی باشد برای برنامهریزان روستایی تا در اقدامات اجرایی بعدی، نظر و ایدههای روستاییان را بیشتر از گذشته مدنظر قرار دهند.
جدول- 1: مطالعات مرتبط با موضوع پژوهش
سال |
محقق |
عنوان |
نتیجهگیری |
1393 |
رضایی و شوکتی آمقانی |
بررسی و تحلیل مشکلات اجرای طرح هادی روستایی در مناطق روستایی شهرستان اسکو (مطالعه موردی: روستای سرین دیزج) |
مهمترین مشکلات زیستمحیطی طرح هادی روستایی به ترتیب شامل ایجاد تغییرات منفی در توپوگرافی روستا، آسیب دیدن گونههای جانوری و گیاهی در محدوده اجرای طرحها، تغییر مسیر شبکه آبراهههای طبیعی در روستا، فرسودگی و تخریب چشماندازهای طبیعی و فرسایش و از بین بردن خاک در محدوده اجرای طرحها بودند. |
1392 |
رضایی و صفا |
تحلیل مشکلات اجرای طرح هادی در مناطق روستایی شهرستان زنجان |
نتایج نشان داد که پنج عامل فیزیکی عمرانی، اقتصادی، اجتماعی - فرهنگی، بهداشتی و محیطی در حدود 71/76 درصد از واریانس کل اثرات اجرای طرح هادی در مناطق روستایی شهرستان در زنجان را تبیین مینمایند. |
1392 |
سواری و همکاران |
تحلیل عوامل مرتبط با رضایتمندی روستاییان از طرح هادی؛ (مطالعه موردی روستای قراگل شهرستان دیواندره) |
نتایج نشان میدهد که رضایتمندی روستاییان نسبت به طرح هادی کم و متوسط بوده است. علاوه بر این، نتایج حاصل از تحلیل عاملی سه عامل ایجاد علاقهمندی به روستا، اثرات فیزیکی-کالبدی و ایجاد اشتغالهای جانبی در روستا را بهعنوان اثرات طرحهای هادی شناسایی کردند. |
1391 |
عنابستانی و اکبری |
ارزیابی طرحهای هادی و نقش آن در توسعه کالبدی روستا از دیدگاه روستائیان- مطالعه موردی شهرستان جهرم |
نتایج نشان میدهد بیشترین اثرگذاری طرح بر بعد بازگشایی و نوسازی شبکه معابر روستایی بوده است، اما در سایر متغیرها، یعنی مسکن روستایی و کاربری اراضی توفیق چندانی در محیطهای روستایی حاصل نشده است. |
1390 |
عزیزپور و همکاران |
تحلیل و ارزیابی اثرات اقتصادی اجرای طرح هادی در سکونتگاه روستایی کشور |
اجرای طرح هادی بر توسعه اشتغال، افزایش میزان سرمایهگذاری در روستا، افزایش میزان درآمد روستاییان و بهرهبرداری مناسب از زمین تأثیر مطلوب داشته است. |
1388 |
عنابستانی |
ارزیابی اثرات کالبدی اجرای طرحهای هادی سکونتگاههای روستایی در روستاهای غرب خراسان رضوی |
یافتهها مؤید آن است که طرحهای اجرایی به لحاظ خدماترسانی موفق بوده و باعث امیدواری روستاییان به سکونت در روستا شده، اما لحاظ زیستمحیطی و جلب مشارکت مردم چندان توفیقی حاصل نشده است. |
1384 |
عظیمی و جمشیدیان |
بررسی اثرات کالبدی اجرای طرحهای هادی روستایی (مطالعه موردی: غرب گیلان) |
اجرای طرح هادی باعث پیشرفت نسبی زندگی مردم و افزایش امیدواری آنها به سکونت در روستا شده اما لحاظ رعایت مسائل زیستمحیطی و مشارکت مردمی بهویژه در فرایند تهیه طرح، چندان موفق عملنکردهاند. |
منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
جمعبندی حاصل از مطالعات انجامشده در زمینه طرح هادی گویای این است که تاکنون در مورد این طرح، آثار و پیامدهای آن بررسیهای فراوانی صورت گرفته، اما بررسی این امر در مناطق روستایی شهرستان نیمروز حساست ویژهای دارد. مهاجرتهای بیرویه روستایی و تخلیه آبادیها از یکسو و موقعیت مرزی حساس روستاهای موردنظر از طرف دیگر، اهمیت ارزیابی میزان رضایت روستاییان از طرحهای اجراشده و بهویژه طرح هادی را دوچندان میکند. درواقع با انجام این ارزیابی میتوان زمینهای را برای تحول مناطق روستایی رقم زد و این تحقیق پیشنهادی باشد برای برنامهریزان روستایی تا در اقدامات اجرایی بعدی، نظر و ایدههای روستاییان را بیشتر از گذشته مدنظر قرار دهند.
سؤالات تحقیق
سؤال اصلی تحقیق:
1- میزان رضایت مردم از عملکرد طرحهای هادی در ابعاد موردبررسی تا چه اندازه است؟
سؤالات فرعی تحقیق:
1- میزان رضایت مردم از عملکرد طرحهای هادی در بعد اقتصادی تا چه اندازه است؟
2- میزان رضایت مردم از عملکرد طرحهای هادی در بعد اجتماعی تا چه اندازه است؟
3- میزان رضایت مردم از عملکرد طرحهای هادی در بعد کالبدی تا چه اندازه است؟
مواد و روش تحقیق
روش تحقیق
این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی انجام گردیده است. برای بررسی چهارچوب نظری پژوهش از روش اسنادی و کتابخانهای و جهت بررسی تحلیل میزان رضایت روستائیان از اثرات کالبدی، اجتماعی و اقتصادی طرحهای هادی در شهرستان نیمروز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده گردیده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی روستاهایی است که طرح هادی در آنها اجراشده و جامعه نمونه شامل روستاهایی است که حداقل 4 سال از زمان اتمام فرایند اجرای طرح سپریشده باشد؛ بنابراین تعداد 10 روستا با جمعیت 12878 و خانوار 2813 موردمطالعه قرار میگیرد (جدول 2). برای برآورد حجم نمونه در سطح خانوارهای روستایی، از فرمول کوکران با سطح اطمینان 95 درصد و احتمال خطای 5 درصد بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده استفادهشده است. بر این اساس برای ارزیابی اثرات طرح هادی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی روستاها، تعداد 338 نفر از سرپرستان خانوارهای روستایی مورد پرسش قرارگرفتهاند. بر این اساس، در چارچوب مطالعات میدانی، طیف گستردهای از شاخصها در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی در قالب پرسشنامههای خانوار و فرمهای مشاهدات میدانی موردبررسی قرارگرفته است. پس از جمعآوری دادهها، جهت تجزیهوتحلیل آنها و انجام تحلیلهای فضایی و آماری از نرمافزارهای ArcGIS و SPSS استفاده گردیده است.برای بررسی میزان پایایی گویههای تحقیق از آماره آلفای کرونباخ با دامنهی صفر تا یک استفادهشده که میزان آلفای کرونباخ بعد اقتصادی (823/0)، بعد اجتماعی (720/0) و بعد کالبدی (787/0) بهدستآمده است.
جدول- 2: روستاهای موردمطالعه
خانوار |
جمعیت |
روستا |
دهستان |
291 |
1018 |
بالاخانه |
ادیمی |
247 |
2198 |
طاغذی |
|
193 |
826 |
حسین آباد خواجه |
|
438 |
1771 |
گلخانی |
قائم آباد |
282 |
1096 |
قائم آباد |
|
391 |
1485 |
خراشادی |
|
153 |
588 |
عباس آباد سنجدی |
|
103 |
456 |
احمدآباد |
|
525 |
2584 |
سفیدآبه |
سفیدآبه |
190 |
856 |
چرک |
بزی |
منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
موقعیت محدوده موردمطالعه
شهرستان نیمروز از شمال و شمال غربی با کشور افغانستان و خراسان جنوبی (شهرستان نهبندان) و از جنوب با شهرستان زابل و هامون و از شرق با شهرستان هیرمند و از غرب با شهرستان زاهدان و نهبندان هممرز است و در شمال دشت سیستان واقع گردیده است. مساحت این شهرستان 8175 کیلومترمربع است که بیش از نیمی از وسعت حوزه سیستان را شامل میشود. این شهرستان دارای چهار دهستان و 119 روستا با جمعیت 45466 و خانوار 10786 است. در بخش مرکزی این شهرستان دهستان ادیمی و دهستان بزی واقع گردیده است و بخش صابری شامل دهستان قائم آباد و دهستان سفیدآبه است (شکل 1). این شهرستان با انتزاع از بخش پشت آب در 17 دیماه 1391 از شهرستان زابل جدا گردید.
شکل- 1: موقعیت منطقه موردمطالعه
یافتههای پژوهش
در این قسمت از پژوهش برای بررسی میزان رضایت مردم از عملکرد تأثیرات کالبدی طرحهای هادی روستایی از 15 شاخص استفادهشده است. نتایج جدول (3) گویای این است که در بین مؤلفههای موردبررسی، مؤلفههای بهسازی و مقاومسازی مساکن در سطح روستا با میانگین 88/2 و انحراف معیار 28/0 و زمینهسازی برای صدور سند مالکیت با میانگین 64/2 و ضریب تغییرات 29/0، به ترتیب بیشترین عملکرد و مؤلفههای حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی با میانگین 32/2 و ضریب تغییرات 37/0 و الگوی ساختوساز در سطح روستا با میانگین 40/2 و ضریب تغییرات 37/0 به ترتیب کمترین عملکرد را ازنظر پاسخگویان به دست آوردهاند. با توجه به اینکه حفاظت از منابع طبیعی روستاها یکی از اهداف اصلی طرح هادی است، اما نتایج گویای عدم میزان رضایت روستاییان از عملکرد طرح هادی در این زمینه است. لذا برای بهبود اوضاع موجود و افزایش رضایت روستاییان از حفاظت محیطزیست روستایی لازم است طرحهای اجرایی مورد بازبینی قرار گیرند.
جدول- 3: عملکرد کالبدی طرحهای هادی روستایی از دید پاسخگویان
شاخصهای کالبدی |
میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
کای اسکوئر |
ضریب پراکندگی |
رتبه |
||||
خیلی کم |
کم |
متوسط |
زیاد |
خیلی زیاد |
||||||
الگوی ساختوساز در سطح روستا |
6/16 |
3/73 |
3/1 |
6/8 |
2/0 |
90/0 |
40/2 |
53/178 |
37/0 |
12 |
کیفیت شبکه معابر |
8 |
4/28 |
5/40 |
3/21 |
8/1 |
92/0 |
80/2 |
98/163 |
32/0 |
3 |
کیفیت دسترسی به خدمات |
8 |
5/30 |
9/42 |
2/17 |
4/1 |
88/0 |
47/2 |
87/190 |
35/0 |
11 |
بهسازی و مقاومسازی مساکن در سطح روستا |
5 |
6/25 |
47 |
9/21 |
5/0 |
82/0 |
88/2 |
72/230 |
28/0 |
1 |
رعایت ضوابط فنی طرح در ساختوساز |
4/10 |
8/35 |
5/43 |
2/9 |
1/1 |
84/0 |
55/2 |
81/230 |
32/0 |
6 |
زمینهسازی برای صدور سند مالکیت |
9/5 |
8/35 |
3/47 |
8/9 |
2/1 |
78/0 |
64/2 |
54/279 |
29/0 |
2 |
افزایش قیمت مساکن روستایی |
7/7 |
7/36 |
6/42 |
9/10 |
1/2 |
85/0 |
63/2 |
17/227 |
32/0 |
5 |
جذب امکانات و خدمات رفاهی زیربنایی |
6/13 |
4/31 |
5/38 |
4/15 |
1/1 |
94/0 |
59/2 |
75/149 |
36/0 |
10 |
تجهیزات و امکانات مسکن (حمام و دستشویی) |
2/9 |
5/40 |
8/38 |
1/10 |
4/1 |
85/0 |
54/2 |
19/225 |
33/0 |
8 |
تأثیر طرح هادی در مکانیابی مناسب خدمات |
9/10 |
8/32 |
8/40 |
6/13 |
9/1 |
91/0 |
62/2 |
06/178 |
34/0 |
9 |
حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی |
7/15 |
1/46 |
9/29 |
1/7 |
2/1 |
86/0 |
32/2 |
21/223 |
37/0 |
13 |
نگهداری از بافتهای باارزش تاریخی روستا |
5/9 |
3/39 |
2/38 |
13 |
0 |
83/0 |
55/2 |
30/103 |
32/0 |
6 |
وضعیت طراحی شبکه دفع آب |
9/8 |
9/39 |
5/38 |
5/11 |
2/1 |
85/0 |
56/2 |
65/217 |
33/0 |
7 |
امکانات و نحوه دفع زباله |
3/8 |
8/32 |
50 |
3/8 |
6/0 |
78/0 |
60/2 |
01/290 |
29/0 |
3 |
ایجاد فضای سبز در روستا |
7/7 |
7/36 |
2/40 |
9/13 |
5/1 |
86/0 |
65/2 |
11/206 |
32/0 |
4 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
مطالعه میزان رضایت مردم از عملکرد بعد کالبدی طرح هادی در روستاهای موردمطالعه گویای این واقعیت است که در بعد کالبدی، عملکرد طرح در روستاهای چرک و ابراهیم کیخا با میانگین 38/3 و 17/3 دارای بیشترین عملکرد و در روستاهای خراشادی و قائم آباد با میانگین 28/2 و 31/2 کمترین عملکرد را داشته است (شکل 2). با نگاهی تحلیل به وضعیت کالبدی روستاهای موردمطالعه میتوان بیان داشت که اکثر روستاها از کیفیت متوسط و پایینی برخوردارند و فقط روستاهای چرک و ابراهیم کیخا دارای وضعیت نسبتاً مطلوبی میباشند که دلیل این امر اجرای مرحله دوم طرح هادی در دو روستای فوق است.
شکل – 2: میزان عملکرد طرح در بعد کالبدی، منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
جدول (4) گویای میزان رضایت مردم از عملکرد مؤلفه اجتماعی طرحهای هادی روستایی است. نتایج نشان میدهد در بین گویههای موردبررسی، گویههای نحوه دسترسی به خدمات روستایی با میانگین 72/2 و ضریب تغییرات 25/0 و کاهش مهاجرت روستاییان با میانگین 81/2 و ضریب تغییرات 28/0 دارای بیشترین عملکرد و مؤلفههای ادامه طرح به شکل کنونی با میانگین 42/2 و ضریب تغییرات 36/0 و مشارکت در تهیه اجرای طرح هادی روستا با میانگین 61/2 و ضریب تغییرات 33/0 کمترین عملکرد را ازنظر افراد پاسخگو به خود اختصاص دادهاند. همانطور که نتایج نشان میدهد، روستاییان از ادامه طرح به شکل کنونی ناراضی بوده و که دلیل این امر را میتوان عدم مشارکت روستاییان در تهیه و اجرای طرح دانست. لذا توجه به مشارکت هرچه بیشتر روستاییان بهعنوان ذینفعان این طرح امری ضروری بهحساب میآید.
مطالعه میزان رضایت مردم از عملکرد بعد اجتماعی طرح هادی در روستاهای موردمطالعه گویای این واقعیت است که در بعد اجتماعی، عملکرد طرح در روستاهای ابراهیم کیخا، چرک و سفید آبه دارای بیشترین و در سایر روستاها دارای کمترین عملکرد است (شکل 3).
جدول- 4: عملکرد اجتماعی طرحهای هادی روستایی از دید پاسخگویان
شاخصهای اجتماعی |
میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
کای اسکوئر |
ضریب پراکندگی |
رتبه |
||||
خیلی کم |
کم |
متوسط |
زیاد |
خیلی زیاد |
||||||
نحوه دسترسی به خدمات روستایی |
1/2 |
6/34 |
6/53 |
2/8 |
5/1 |
70/0 |
72/2 |
82/361 |
25/0 |
1 |
امکانات بهداشتی – درمانی روستا |
2/6 |
7/28 |
5/43 |
6/18 |
3 |
90/0 |
83/2 |
56/178 |
31/0 |
7 |
وجود امکانات آموزشی روستا |
8 |
3/31 |
45 |
13 |
7/2 |
88/0 |
71/2 |
60/210 |
32/0 |
10 |
مشارکت در تهیه اجرای طرح هادی روستا |
1/12 |
3/29 |
45 |
13 |
6/0 |
88/0 |
61/2 |
32/202 |
33/0 |
11 |
مقبولیت از تهیه و اجرای طرح |
8/6 |
7/36 |
1/49 |
1/7 |
3/0 |
79/0 |
47/2 |
45/313 |
31/0 |
9 |
همخوانی اهداف طرح با توقعات شما |
1/10 |
4/41 |
9/39 |
6/8 |
0 |
80/0 |
61/2 |
26/133 |
30/0 |
5 |
ادامه طرح به شکل کنونی |
6/8 |
4/33 |
4/46 |
2/11 |
4/0 |
88/0 |
42/2 |
33/249 |
36/0 |
12 |
عملکرد دهیاری و شورا در اجرای طرح |
2/17 |
7/33 |
6/39 |
2/9 |
3/0 |
78/0 |
67/2 |
86/183 |
29/0 |
4 |
وضع زندگی در روستا |
3/5 |
5/35 |
6/47 |
4/10 |
2/1 |
81/0 |
69/2 |
61/281 |
30/0 |
6 |
ادامه زندگی در روستا |
5 |
2/35 |
7/46 |
7/10 |
4/2 |
77/0 |
72/2 |
16/265 |
28/0 |
3 |
کاهش مهاجرت روستاییان |
4/4 |
7/33 |
5/48 |
1/12 |
3/1 |
80/0 |
81/2 |
55/280 |
28/0 |
2 |
افزایش جمعیت روستا |
7/4 |
4/28 |
7/49 |
7/15 |
5/1 |
84/0 |
70/2 |
55/261 |
31/0 |
8 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
شکل- 3: میزان عملکرد طرح در بعد اجتماعی، منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
از اهداف دیگر اجرای طرحهای هادی روستایی، بهبود وضعیت اقتصادی مردم روستا است. لذا در این قسمت از پژوهش به بررسی میزان رضایت مردم از اثرات اقتصادی طرحهای هادی روستایی پرداختهشده است. نتایج حاصل از جدول (5) گویای این است که در بین گویههای اقتصادی موردبررسی، گویه افزایش قیمت اراضی روستا با میانگین 88/2 و ضریب تغییرات 24/0 دارای بیشترین عملکرد و مؤلفههای درآمدزایی در سطح روستا و ایجاد واحدهای تولیدی در روستا با میانگین 70/2 و ضریب تغییرات 31/0 دارای کمترین عملکرد ازنظر پاسخگویان میباشند. لذا پیشنهاد میشود برای بهبود اوضاع اقتصادی روستاهای شهرستان نیمروز که روستا گریزی در آنها اوج گرفته، به ایجاد واحدهای تولیدی و بهبود اوضاع معیشتی روستاها بیشتر توجه گردد.
جدول- 5: عملکرد اقتصادی طرحهای هادی روستایی از دید پاسخگویان
شاخصهای اقتصادی |
میانگین |
انحراف معیار |
میانگین |
کای اسکوئر |
ضریب پراکندگی |
رتبه |
||||
خیلی کم |
کم |
متوسط |
زیاد |
خیلی زیاد |
||||||
ایجاد واحدهای تولیدی در روستا |
5/6 |
3/34 |
1/44 |
3/13 |
8/1 |
84/0 |
70/2 |
11/227 |
31/0 |
7 |
سرمایهگذاری در روستا |
2/9 |
8/30 |
3/47 |
2/11 |
5/1 |
84/0 |
77/2 |
64/236 |
30/0 |
4 |
سازگاری اقدامات انجامشده با فعالیتهای معیشتی روستا |
8/6 |
4/28 |
3/47 |
3/16 |
2/1 |
87/0 |
74/2 |
80/229 |
31/0 |
5 |
افزایش قیمت اراضی روستا |
9/8 |
9/26 |
4/46 |
9/16 |
9/0 |
71/0 |
88/2 |
63/210 |
24/0 |
1 |
توسعه فعالیتهای غیر کشاورزی |
1/2 |
26 |
6/53 |
3/18 |
0 |
81/0 |
75/2 |
42/187 |
29/0 |
3 |
ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم |
6/5 |
32 |
3/45 |
6/16 |
6/0 |
77/0 |
82/2 |
62/232 |
27/0 |
2 |
درآمدزایی در سطح روستا |
1/4 |
5/27 |
5/51 |
3/16 |
6/0 |
85/0 |
70/2 |
52/285 |
31/0 |
6 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
مطالعه میزان رضایت از عملکرد بعد اقتصادی طرح هادی در روستاهای موردمطالعه گویای این واقعیت است که در بعد اقتصادی، عملکرد طرح در روستاهای ابراهیم کیخا، چرک، حسین آباد خواجه، عباسآباد سنجدی و سفیدآبه دارای بیشترین و در سایر روستاها دارای کمترین عملکرد است (شکل 4).
شکل- 4: میزان عملکرد طرح در بعد اقتصادی، منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
بهمنظور به دست آوردن وضعیت میزان رضایت مردم از عملکرد طرح هادی روستایی در ابعاد موردبررسی، از آزمون T تک نمونهای استفادهشده است، بدین ترتیب میانگین عملکرد طرح هادی روستایی در سکونتگاههای روستایی موردمطالعه عدد 67/2 به دست آمد (جدول 6). از طرفی پرسشنامه در قالب طیف لیکرت 5 طبقهای تنظیم گردیده است. بدین ترتیب عدد 3 بهعنوان میانه نظری پاسخها به دست آمد و میانگین امتیاز عملکرد ابعاد در طرح هادی روستایی بهدستآمده کمتر از میانه نظری (3) است و با توجه به نتایج جدول (7) ملاحظه میشود که اختلاف معناداری بین عملکرد طرحهای هادی و میزان رضایت مردم (میانه نظری (3)) وجود دارد.
جدول- 6: میانگین عملکرد ابعاد در طرح هادی روستایی
میانگین عملکرد طرحهای هادی روستایی |
تعداد |
میانگین عملکرد |
انحراف معیار |
338 |
67/2 |
39/0 |
منبع: یافتههای تحقیق، 1393.
جدول- 7: نتایج آزمون T
استاندارد آزمون=3 |
فاصله اطمینان تفاوت 095/0 |
||||
T |
Df |
معناداری (2 دامنه) |
تفاوت میانگین |
بالا |
پایین |
27/15- |
337 |
000/0 |
326/0- |
368/0- |
284/0- |
منبع: یافتههای تحقیق، 1393.
در این قسمت از پژوهش برای تعیین میزان رضایت روستائیان از وضعیت عملکرد ابعاد طرح هادی روستایی به تفکیک معیارهای موردنظر، از آزمون T تک نمونهای استفاده گردید (جدول 8).
نتایج حاصل از جدول (8) گویای این است که عملکرد ابعاد طرحهای هادی روستایی در اکثر معیارها از میانه نظری اهداف تحقق کمتر بوده است. با توجه به نتایج آزمون T تک نمونهای، پاسخگویان پرسشنامهها نسبت به عملکرد تمامی شاخصهای موردبررسی نظری دیدگاه منفی داشتهاند.
جدول- 8: ارزیابی عملکرد ابعاد طرحهای هادی روستایی از دید پاسخگویان
T مقدار |
مؤلفهها |
||||
فاصله اطمینان تفاوت 95% |
تفاوت معناداری |
معناداری |
T |
||
بالا |
پایین |
||||
51/0- |
70/0- |
604/0- |
000. |
33/12- |
الگوی ساختوساز در سطح روستا |
10/- |
29/0- |
195/0- |
000. |
88/3- |
کیفیت شبکه معابر |
17/0- |
36/0- |
263/0- |
000. |
45/5- |
کیفیت دسترسی به خدمات |
04/0- |
21/0- |
124/0- |
006. |
76/2- |
بهسازی و مقاومسازی مساکن در سطح روستا |
36/0- |
54/0- |
450/0- |
000. |
80/9- |
رعایت ضوابط فنی طرح در ساختوساز |
27/0- |
44/0- |
355/0- |
000. |
32/8- |
زمینهسازی برای صدور سند مالکیت |
28/0- |
46/0- |
370/0- |
000. |
94/7- |
افزایش قیمت مساکن روستایی |
31/0- |
51/0- |
408/0- |
000. |
93/7- |
جذب امکانات و خدمات رفاهی زیربنایی |
37/0- |
55/0- |
459/0- |
000. |
91/9- |
تجهیزات و امکانات مسکن (حمام و دستشویی) |
28/0- |
47/0- |
376/0- |
000. |
56/7- |
تأثیر طرح هادی در مکانیابی مناسب خدمات |
59/0- |
77/0- |
680/0- |
000. |
48/14- |
حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی |
36/0- |
54/0- |
453/0- |
000. |
95/9- |
شناسایی و نگهداری از بافتهای باارزش تاریخی و فرهنگی |
35/0- |
53/0- |
438/0- |
000. |
43/9- |
وضعیت طراحی شبکه دفع آب |
32/0- |
48/0- |
399/0- |
000. |
41/9- |
امکانات و نحوه دفع زباله |
26/0- |
44/0- |
352/0- |
000. |
46/7- |
ایجاد فضای سبز در روستا |
20/0- |
35/0- |
275/0- |
000. |
17/7- |
نحوه دسترسی به خدمات روستایی |
07/0- |
26/0- |
166/0- |
001. |
37/3- |
امکانات بهداشتی – درمانی روستا |
19/0- |
38/0- |
290/0- |
000. |
00/6- |
وجود امکانات آموزشی روستا |
30/0- |
49/0- |
393/0- |
000. |
19/8- |
مشارکت در اجرای طرح هادی روستا |
35/0- |
50/0- |
426/0- |
000. |
63/10- |
مشارکت در تهیه طرح هادی روستا |
45/0- |
61/0- |
530/0- |
000. |
32/12- |
مقبولیت از تهیه و اجرای طرح |
30/0- |
47/0- |
388/0- |
000. |
81/8- |
همخوانی اهداف طرح با توقعات شما |
49/0- |
68/0- |
583/0- |
000. |
05/12- |
ادامه طرح به شکل کنونی |
25/0- |
42/0- |
334/0- |
000. |
87/7- |
عملکرد دهیاری و شورا در اجرای طرح |
21/0- |
39/0- |
299/0- |
000. |
72/6- |
وضع زندگی در روستا |
20/0- |
36/0- |
281/0- |
000. |
63/6- |
ادامه زندگی در روستا |
11/0- |
28/0- |
192/0- |
000. |
37/4- |
کاهش مهاجرت روستاییان |
21/0- |
40/0- |
305/0- |
000. |
61/6- |
افزایش جمعیت روستا |
26/0- |
44/0- |
349/0- |
000. |
53/7- |
ایجاد واحدهای تولیدی در روستا |
14/0- |
32/0- |
234/0- |
000. |
08/5- |
سرمایهگذاری در روستا |
17/0- |
35/0- |
260/0- |
000. |
48/5- |
سازگاری اقدامات انجامشده با فعالیتهای معیشتی روستا |
04/0- |
20/0- |
118/0- |
003. |
03/3- |
درآمدزایی در سطح روستا |
17/0- |
34/0- |
254/0- |
000. |
71/5- |
توسعه فعالیتهای غیر کشاورزی |
10/0- |
27/0- |
183/0- |
000. |
37/4- |
ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم |
21/0- |
39/0- |
302/0- |
000. |
53/6- |
افزایش قیمت اراضی روستا |
منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
ارزیابی عملکرد طرحهای هادی در روستاهای موردمطالعه
مطالعه عملکرد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی طرحهای هادی در روستاهای موردمطالعه، گویای این واقعیت است که طرح هادی در روستاهای ابراهیم کیخا و چرک با میانگین 32/3 و 10/3 نسبت به روستاهای دیگر بیشترین عملکرد و روستاهای خراشادی، حیدرآباد و گل خانی با میانگینهای 40/2، 42/2 و 46/2 کمترین عملکرد را داشته است. جدول (9) و شکل (5)، شیوه عملکرد طرحهای هادی را بر توسعهی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی در روستاهای موردمطالعه در سطح شهرستان نیمروز را نشان میدهد.
جدول- 9: رتبهبندی روستاهای شهرستان نیمروز ازنظر عملکرد ابعاد توسعهی اقتصادی، اجتماعی و کالبدی
نام روستا |
بعد اقتصادی |
بعد اجتماعی |
بعد کالبدی |
میانگین کل ابعاد |
ابراهیم کیخا |
43/3 |
36/3 |
17/3 |
32/3 |
چرک |
96/2 |
96/2 |
38/3 |
10/3 |
حسین آباد خواجه |
01/3 |
65/2 |
60/2 |
76/2 |
بالاخانه |
75/2 |
65/2 |
49/2 |
63/2 |
قائم آباد |
29/2 |
43/2 |
31/2 |
34/2 |
خراشادی |
49/2 |
44/2 |
28/2 |
40/2 |
گل خانی |
51/2 |
53/2 |
34/2 |
46/2 |
حیدرآباد |
49/2 |
40/2 |
37/2 |
42/2 |
عباس آباد |
74/2 |
60/2 |
49/2 |
61/2 |
سفیدآبه |
89/2 |
77/2 |
51/2 |
72/2 |
میانگین کل |
75/2 |
67/2 |
58/2 |
67/2 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
شکل- 5: میزان رضایت مردم از عملکرد ابعاد طرح در روستاهای موردمطالعه، منبع: یافتههای پژوهش، 1393.
نتیجهگیری و پیشنهادها
طرح هادی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندیهای عمومی روستایی را برحسب مورد در قالب مصوبات طرحهای ساماندهی فضا و سکونتگاههای روستایی یا طرحهای جامع ناحیهای تعیین مینماید. هدف ما در تحقیق حاضر، بررسی میزان عملکرد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی طرحهای هادی روستایی در شهرستان نیمروز بوده است؛ که در این رابطه نگرش روستائیان در خصوص میزان عملکرد طرح هادی در ابعاد مختلف بر روی روستاها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت؛ که در بعد کالبدی گویههای بهسازی و مقاومسازی مساکن در سطح روستا با میانگین 88/2 و انحراف معیار 28/0 و زمینهسازی برای صدور سند مالکیت با میانگین 64/2 و ضریب تغییرات 29/0 به ترتیب بیشترین عملکرد و مؤلفههای حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی با میانگین 32/2 و ضریب تغییرات 37/0 و الگوی ساختوساز در سطح روستا با میانگین 40/2 و ضریب تغییرات 37/0 دارای کمترین عملکرد، در بعد اجتماعی گویههای نحوه دسترسی به خدمات روستایی با میانگین 72/2 و ضریب تغییرات 25/0 و کاهش مهاجرت روستاییان با میانگین 81/2 و ضریب تغییرات 28/0 دارای بیشترین عملکرد و مؤلفههای ادامه طرح به شکل کنونی با میانگین 42/2 و ضریب تغییرات 36/0 و مشارکت در تهیه اجرای طرح هادی روستا با میانگین 61/2 و ضریب تغییرات 33/0 کمترین عملکرد و در بعد اقتصادی گویههای افزایش قیمت اراضی روستا با میانگین 88/2 و ضریب تغییرات 24/0 دارای بیشترین عملکرد و مؤلفههای درآمدزایی در سطح روستا و ایجاد واحدهای تولیدی در روستا با میانگین 70/2 و ضریب تغییرات 31/0 دارای کمترین عملکرد ازنظر پاسخگویان میباشند.
بهمنظور به دست آوردن وضعیت عملکرد طرح هادی روستایی، از آزمون T تک نمونهای استفادهشده است، بدین ترتیب میانگین عملکرد طرح هادی روستایی در سکونتگاههای روستایی موردمطالعه عدد 67/2 به دست آمد. بااینوجود نتایج این پژوهش بر ناکارآمدی و ناکافی بودن عملکرد طرحهای هادی دررسیدن به اهداف خود صحه میگذارد. تحلیل نتایج آماری بهدستآمده نشان میدهد، طرحهای اجرا در هیچیک از سه بعد مرود بررسی (کالبدی، اقتصادی و اجتماعی) نتوانسته حداقل میانگین (3) را به دست آورند که این امر نشاندهندهی عدم رضایت روستاییان از طرح هادی است. لذا در پاسخ به سؤالات تحقیق میتوان بیان داشت که طرحهای هادی فوق نتوانستهاند حداقل میزان رضایت را برای روستاییان فراهم آورند.
لذا با توجه به نتایج تحقیق پیشنهادهایی به شرح ذیل ارائه میگردد:
1- تغییر و اصلاح الگوهای ساختوساز فعلی طرح هادی و تطابق آن با انتظارات مردم؛
2- انجام اقدامات اساسی در زمینه افزایش کیفیت دسترسی به خدمات روستایی؛
3- افزایش توجه به امکانات و خدمات زیربنایی در سطح روستا؛
4- ایجاد تغییر درروند کلی اجرای طرح و اصلاح آن بر طبق انتظارات مردم روستا؛
5- مشارکت دادن مردمان محلی روستا در تهیه و اجرای طرح هادی؛
6- اولویتبخشی به بهسازی و ایجاد مراکز آموزشی در روستاها؛
7- توجه بیشتر به ایجاد واحدهای تولیدی و ایجاد زمینههای درآمدزایی در سطح روستا؛
8- استفاده از دانش بومی - محلی روستاییان برای برنامهریزی در زمینه بهبود اوضاع معیشتی در روستاها؛
منابع
1- آسایش، حسین، (1386)، برنامه روستایی در ایران، انتشارات پیام نور، تهران.
2- بهرامی، رحمتالله، (1389)، چالشهای عمده توسعه روستایی: مطالعه موردی استان کردستان، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، دوره 3، شماره 25، صص 142-125.
3- پاپلی یزدی، محمدحسین و ابراهیمی، محمد، (1386)، نظریههای توسعه روستایی، انتشارات سمت، تهران.
4- پژوهشکده سوانح طبیعی، (1388)، ارزشیابی اجرای طرح هادی روستایی، انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.
5- تقیلو، علیاکبر، خسرو بیگی، رضا و خدایی، یوسف، (۱۳۸۸)، ارزیابی طرحهای هادی روستایی در ابعاد کالبدی، اجتماعی و اقتصادی از دیدگاه روستاییان (مطالعه موردی شهرستان کمیجان)، اولین کنفرانس ملی مسکن و توسعه کالبدی روستایی، صص 11-1.
6- رشنو، نبیالله، (1384)، تحلیلی بر استراتژی ساماندهی و اسکان عشایری ایران، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، سال دوم، تابستان، شماره 6.
7- رضایی، روحاله و شوکتی آمقانی، محمد، (1393)، بررسی و تحلیل مشکلات اجرای طرح هادی روستایی در مناطق روستایی شهرستان اسکو (مطالعه موردی: روستای سرین دیزج)، فضای جغرافیایی، دوره 14، شماره 45، ص 80-63.
8- رضایی، روحاله و صفا، لیلا، (1392)، تحلیل مشکلات اجرای طرح هادی در مناطق روستایی شهرستان زنجان، فصلنامه مسکن و محیط روستا، شماره 142، ص 66-49.
9- زرافشانی، کیومرث و برزو، غلامرضا و شاهحسینی، ایوب و عباسیزاده، محمدصادق و ولیزاده، اقدس و باقرنسب، محمد و بهرامی، مجید و عبدالملکی، سارا، (1389)، ارزشیابی کیفی اجرای طرح هادی در روستای کرناچی شهرستان کرمانشاه – کاربرد نظریه بنیانی، فصلنامه پژوهشهای روستایی، دوره 1، شماره 3، صص 172- 153.
10- سواری، مسلم و شیری، نعمتاله و شعبانعلی فمی، حسین، (1392)، تحلیل عوامل مرتبط با رضایتمندی روستاییان از طرح هادی؛ (مطالعه موردی روستای قراگل شهرستان دیواندره)، فصلنامه مسکن و محیط روستا، شماره 142، ص 82-67.
11- شمسالدینی، علی، (1387)، آثار اجرای طرح هادی در کاهش مهاجرتهای روستایی؛ مطالعه موردی روستای فهلیان، شهرستان ممسنی، فصلنامه مسکن و انقلاب؛ شماره 121، صص 41-30.
12- عزیزپور، فرهاد و خلیل، احمد و محسن زاده، آرمین و حسینی حاصل، صدیقه، (1390)، تحلیل و ارزیابی اثرات اقتصادی اجرای طرح هادی در سکونتگاه روستایی کشور، فصلنامه مسکن و محیط روستا، شماره 30، صص 71-84.
13- عظیمی، نورالدین و جمشیدیان، مجید، (1384)، بررسی اثرات کالبدی اجرای طرح هادی روستایی، مطالعه موردی غرب گیلان، نشریه هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شماره 22، صص 34- 25.
14- عنابستانی، علیاکبر و اکبری، محمدحسن، (1391)، ارزیابی طرحهای هادی و نقش آن در توسعه کالبدی روستا از دیدگاه روستائیان- مطالعه موردی شهرستان جهرم، پژوهشهای جغرافیای انسانی، دورهی 44، شماره 4، صص 110-93.
15- عنابستانی، علیاکبر، (۱۳۸۸)، ارزیابی اثرات کالبدی اجرای طرحهای هادی سکونتگاههای روستایی در روستاهای غرب خراسان رضوی، اولین همایش سکونتگاههای روستایی مسکن و بافت، تهران، صص 6-1.
16- مرکز آمار ایران، (1390)، سالنامه آماری استان سیستان و بلوچستان.
17- مولائی هشجین، نصراله، (1386)، تحلیل پیرامون اهداف، ضرورتها و فرایند تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی با تاکید بر گیلان، چشمانداز جغرافیایی، شماره 4، سال دوم، صص 123- 105.
18- Emmanuel, A, (2007), Sustainability Assessment of Rural Development: A review of Methodologies, Studies on the Agricultural and Food Sector in Central and Eastern Europe, Vol. 39, Halle (Saale), IAMO.
19- Gane, M, (2007), Forest Strategic Management and Sustainable Development for the Forest Sector, Netherlands, springer, 442 pages.
20- Gibson, K. Cahill, A, and McKay, D, (2010), Rethinking the dynamics of rural transformation: performing different development pathways in a Philippine municipality, Journal of Transactions of the Institute of British Geographers, 35 (2): pp 237- 255.
21- Liu, Y.S. Zhang, F.G. and Zhang, Y.W, (2009), Appraisal of typical rural development models during rapid urbanization in the eastern coastal region of China, Journal of Geographical Sciences, 19 (3): pp 557- 567.
22- Mahon, M. Fahy, F. and Cinnéide, M, (2012), The significance of quality of life and sustainability at the urban- rural fringe in the making of place-based community, Geo Journal, 77 (2): pp 265- 278.