نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه جغرافیا دانشگاه بیرجند
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند
3 استادیار گروه جغرافیا دانشگاه بیرجند
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
By paying attention to the history and the genesis stages of cooperation and cooperative companies, it can be considered that the most important human motivations to cooperate with each other are need and common revenues. These two elements (need and common revenues) provided a common purpose and it is removing the need by cooperation and assistance. Regarding to the most successful countries in economics and social fields, that they are provided by cooperative companies, can be seen that cooperative companies are not applied just in economics.
The present research considered the effects of Socio- economic activities in ranching cooperative companies in Sarvelayat, Nishabur County. This research in regard to the purpose is an applied research, it is a descriptive-analysis research based on nature and method. The instruments for gathering information are surveys and studying the documents and records.The surveys are applied to assessment the variables. To assure the validity scale of the survey, Cronbach's alpha coefficient and SPSS software were used. By using the all counting method, all members of the three companies were selected and in considering to the relevant variables of the research (the economy of the rural families) and the irrelevant variables (productive cooperative), the T tests of single-sample and relevant two-sample were regarded to examine the effect of irrelevant variables given on relevant variable. The results of this research showed that being the member of the ranching cooperatives has no effect on creating job, increasing the payment and improving the social and welfare condition of the villagers and peasants and also, it doesn't make the development of the rural.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
امروز این اندیشه در ذهن سیاستگذاران و برنامه ریزان توسعه به وجود آمده است که بدون توجه به وضعیت روستاهای کشور و عدم ایجاد یک تحول و دگرگونی در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی، توسعه ملی معنی و مفهومی نخواهد داشت.
به همین علت، نقش مهم تعاون در فرآیند توسعه جوامع نیز باید معطوف به توسعه اقتصادی و اجتماعی آن جوامع باشد. ویژگیهای دیگر تعاونیها از قبیل توسعه سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت ثانوی هستند، هرچند که به نوبه خود بسیار مهم و اثرگذار در توسعه و زمینه و بستر رشد اقتصادی و اجتماعی جوامعند.
مهمترین ویژگی کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه پایین بودن تولید داخلی، سطح پایین اشتغال و وجود بیکاری آشکار و پنهان فراوان، توزیع نابرابر درآمدها و کمبود سرمایه است و کشاورزی به عنوان مهمترین منبع اشتغال و درآمد و بهرهوری پایین در بخشهای مختلف اقتصادی است. یکی از مباحث مهم در بحث توسعه و به خصوص توسعه پایدار، بهرهگیری مناسب و بهینه از تواناییهاى شرکتهاى تعاونى روستایی در جامعه روستایی است.
مفهوم تعاون به عنوان یک راه و روش زندگی اقتصادی و اجتماعی، بر مبنای نظریه خاصی بنا نشده است بلکه مبانی آن شامل مجموعه مفاهیمی همانند همیاری، عدم استثمار، توزیع عادلانه ثروت و درآمد کمک متقابل و ... میباشند. برخی کوشیدهاند این مفاهیم و ارزشها را در قالب تدوین اصولی چند در فعالیتهای اقتصادی بکار گیرند. سازمان تعاونی را موسسهای اقتصادی و متعلق به استفاده کنندگان از خدمات آن میدانند که توسط همین افراد و با نقشی مساوی اداره میگردد و سود حاصل از فعالیت آن نیز به نسبت بهرهگیری از خدمات تعاونی بین آنها توزیع میشود.
اینک به بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی فعالیت در شرکتهای تعاونی دامداری در بخش سرولایت نیشابور بر خانوارهای عضو میپردازیم که میتواند گامی در جهت توسعه و رشد اقتصادی کشور عزیزمان باشد.
بیان مسئله
روستاییان با انجام فعالیتهای حرفهای بر اساس همکاری و تعاون میتوانند کارایی و وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشند. در همین راستا، شرکتهای تعاونی تولید نیز میتوانند با رفع نارساییها، نقشی مهم در توسعه روستاها ایفا کنند (صدیقی،۱۳۸۱ :314).رسالت مهم شرکتهای تعاونی عبارت است از ارتقای سطح دانش روستاییان و بهبود بهرهوری منابع روستایی، جلوگیری از مهاجرت بی رویة روستاییان به شهرها، و برقراری توسعة مناطق روستایی است. بنابراین، تعاونیها ابزاری مناسب برای همکاری مردم به شمار میروند و در رسیدن به توسعة پایدار نقشی مهم ایفا میکنند، به گونهای که با همفکری مردم، میکوشند تواناییهای آنها را در راستای توسعة مناطق روستایی هدایت کنند (طاهرخانی، 116:1383). تعاونیها بیشتر به برنامهریزی بلندمدت میپردازند و از این رو، منافع خود را در بلندمدت جستجو میکنند (انوشیروانی،115:1372). تعاونیهای کشاورزی به عنوان سازمانهایی خودجوش و ناشی از حرکت درونی جامعه روستایی تعریف شدهاند که باید بتوانند بدون کمکهای دولت و تنها متکی به خود و همکاری و همیاری اعضای خود، موجب رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نیز توسعه و گسترش سازمان خود باشند.
یکی از مباحث مهم در بحث رشد اقتصادی و توسعه و به خصوص توسعه پایدار، بهره گیری مناسب و بهینه از تواناییهاى شرکتهاى تعاونى روستایی در جامعه روستایی است. بخش کشاورزی یکی از بخشهای اقتصادی مهم است که به رغم فراهم نبودن برخی الزامات پایهای، با توجه به شرایط موجود جهانی به ناگزیر باید برای مقابله با چالش اشتغال در کشور از آن مدد گرفت. در این راستا تشکیل تعاونیها میتواند یکی از راهکارهای مهم در جهت ارتقای اقتصادی روستا و افزایش اشتغال در بخش کشاورزی باشد. نهاد تعاونی در ایران، دارای جایگاه قانونی بسیار والایی بوده و در اصول 43 و 44 قانون اساسی، تفکیک اقتصاد ملی به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی مورد تاکید قرار گرفته است. با توجه به نقشی که تعاونیها در بهبود نظام بهرهبرداری و همچنین افزایش درامد و اشتغال، تأمین نیازهای اساسی و توزیع عادلانه امکانات میتوانند داشته باشند؛ بررسی عملکرد این شرکتها به منظور یافتن مشکلات و تجدید نظر در ساختار تعاونیها ضروری میباشد.
گسترش رو به رشد تعاونیها در جهان گویای این مسئله است که امروزه تعاونیها میتوانند با توان بیشتری حیات طبیعی، اقتصادی، و اجتماعی جوامع روستایی را تحت تأثیر قرار داده و موجبات توسعه پایدار را فراهم آورند.
در ایران و در استان خراسان رضوی به عنوان یکی از قطبهای مهم کشاورزی کشور، تعاونیهای تولید نقش غیر قابل انکاری در ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع روستایی دارند؛ لذا بهرهگیری از تمامی زمینهها و ظرفیتهای بالفعل این واحدهای اقتصادی، اجتماعی و شناخت دقیق مسائل و مشکلات و چالشهای رو در روی آنها و هدایت، حمایت و نظارت این سازمانهای مردمی مسئلهای بسیار ضروری میباشد. با توجه به تاکید سیاستگذاران اقتصادی کشور بر لزوم استفاده بیشتر از بخش تعاونی و از طرفی لزوم توسعه متوازن مناطق مختلف کشور، اهمیت و نقش تأثیر گذار تعاونی به خوبی احساس میگردد.
بخش سرولایت منطقهای کوهستانی است که دامداری یکی از فعالیتهای عمده در این منطقه محسوب میشود و نقش تأثیر گذاری از نظر اقتصادی و اجتماعی بر خانوارهای این منطقه میگذارد و با توجه به اینکه تعاونیهای تولید روستایی هم کارایی خاصی در منطقه دارند و تأثیر گذار هستند ضرورت مییابد که مورد مطالعه بیشتری قرار بگیرند.
حال سؤالی که در اینجا مطرح میشود اینست که این تعاونیهای تولیدی چه تأثیرات اقتصادی و اجتماعی بر خانوارهای روستایی میگذارد و چه راهبردها و راهکارهایی جهت توسعه و افزایش کارایی و ثمربخشی آنها وجود دارد؟ با توجه به ویژگیهای یادشده مطالعات و پژوهشهای علمی در خصوص ارزیابی نقش اقتصادی و اجتماعی این تعاونیها اهمیت ویژهای پیدا میکند.
تحقیق حاضر با توجه به این ضرورتها و به منظور اهداف زیر انجام میشود:
بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی شرکتهای تعاونی دامداری بر خانوارهای روستایی و تعیین میزان تأثیر متغیر مستقل (شرکتهای تعاونی دامداری) بر متغیر وابسته (اقتصاد خانوارهای روستایی عضو) است و به دنبال اهداف فرعی چون بررسی توان اشتغالزایی شرکتهای تعاونی دامداری، بررسی تأثیر فعالیت در این تعاونیها بر افزایش درآمد خانوارهای روستایی، بررسی تأثیر فعالیت در این تعاونیها در کاهش هزینههای تولید خانوارهای روستایی، بررسی تأثیر فعالیت در این تعاونیها در کاهش هزینههای خانوارهای روستایی، بررسی تأثیر فعالیت در این تعاونیها در بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای روستایی میباشد.
مفاهیم دیدگاه ها و مبانی نظری
تاریخچه تعاونیها به شکل بارز بیان کننده تأثیر تعاونیها در روند توسعه همه جانبه میباشد. بدینسان، به بررسی نظریات تعاونیها پرداخته شده است.
توسعه روستایی:
توسعة روستایی مفهومی جامع و چندبعدی است که در برگیرنده رشد کشاورزی و فعالیتهای وابسته به آن (صنایع دستی و صنایع روستایی)، زیربناهای اقتصادی، اجتماعی، خدمات اجتماعی و تسهیلات مربوط و مهمتر از همه توسعه منابع انسانی در مناطق روستایی میباشد. البته توسعه روستایی صرفاً به معنای توسعه کشاورزی نیست و همچنین بخشی از رفاه اجتماعی نیست که با تأمین مالی مناطق روستایی و رفع نیازهای اولیه و اساسی انسان مرتفع گردد، بلکه طیف وسیعی از فعالیتهای گوناگون انسانی را شامل میگردد که به استقلال فکری و عملی و از میان برداشتن ناتوانیهای ساختاری مردم کمک میکند. به این ترتیب، منظور و هدف توسعة روستایی بسیار گسترده است (زیاری،62:1380).
تعاون و تعاونی:
تعاون در مفهوم خاص خود، نوعی همکاری و مشارکت افراد برای ایجاد یک سازمان اقتصادی با قبول اصولی است که سوداگری و بهره کشی از فرد را طرد میکند و هدف اصلی آن، جمع ارزش انسانی و اخلاقی با هدفهای اقتصادی است (نامغ، 1377: 18).
همچنین بر اساس بیانیه هویت تعاون که در کنگره اتحادیه بین المللی در سال 1995 به تصویب اعضاء رسید؛ تعاونی اجتماع مستقل از افرادی است که به منظور تأمین نیازها و اهداف مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود از طریق اداره و مدیریت دموکراتیک موسسه ای با مالکیت مشاع با همدیگر به نحو اختیاری توافق کرده اند (بیات،79:1386).
شرکت تعاونی تولید روستایی:
بر اساس بیانیه هویت تعاون که در کنگره اتحادیه بینالمللی در سال 1995 به تصویب اعضاء رسید؛ تعاونی اجتماع مستقل از افرادی است که به منظور تأمین نیازها و اهداف مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود از طریق اداره و مدیریت دموکراتیک موسسهای با مالکیت مشاع با همدیگر به نحو اختیاری توافق کردهاند (بیات،79:1386).
نظریههای تعاونی:
هدف نظریههای تعاونی این است که مدلهایی که در فهمیدن چگونگی کار تعاونیها کمک میکند یا پتانسیلهایی که میتواند در دنیای واقعی عمل کند را توسعه دهد. هدف نهایی چنین مدلها و تئوریها، کمک رسانی مدیران شرکت تعاونی، کارکنان و سایر افراد، در ایجاد سیاست عمومی نسبت به تعاونی ها در فرایند حل مسئله است. افراد و اندیشمندان بی شماری با اندیشه سازندهی خویش به تکامل نهضت تعاونی کمک کردهاند. شماری از این اندیشمندان و نظریات آنها به شرح زیر است:
کلود هانری سن سیمون[1] (1760- 1825)
او عقیده داشت که هرگاه پایه همکاری و تعاون سست شود فساد و تباهی رشد کرده و قوت گرفته و بشریت به طرف سقوط کشانیده خواهد شد. سنسیمون معتقد بود استعداد افراد و نیازهای آنان متفاوت است و لذا میبایست هرکس را متناسب با لیاقتش و استفادهای که به جامعه میرساند ارزیابی کرد و برایش ارزش قائل شد (طالب، 1376: 35).
او عقیده داشت حکومت باید بدست مولدین ثروت جامعه یعنی کارگران و کشاورزان باشد و چون همه مردم را در شرایط مساوی میخواست با وراثت مخالف بود (بهرامی، 1354: 6).
رابرت آون[2] (1858- 1771)
رابرت اون سهام عمدهای در یک کارخانه بدست آورد. با مطالعه وضع زندگی کارگران کارخانهاش به رقت آمد و برای نجات طبقات محروم فلسفه شرکتهای تعاونی را ارائه داد به طوری که میتوان او را پدر علم تعاون نامید. وی عقیده داشت که نظریه مالتوس درباره افزایش جمعیت جهان بیش از قدرت مایحتاج صحیح نیست و با تعاون میتوان برای تمام مردم روی زمین غذا تهیه کرد (بهرامی، 1354: 7).او در پیشاپیش نهضتهای کارگری گام برداشت و به کارگران آموخت که چگونه حق خود را بگیرند. او برخلاف بنیانگذاران راچدیل معتقد بود که تنها مشکل توزیع نیست که میبایستی حل شود، بلکه باید فرهنگ و شکل تولید نیز دگرگون گردد تا سعادت واقعی جامعه بشریت امکانپذیر شده و انسان به مقام والای خود برسد (نامغ، 1377: 23).
فلیپ بوشه[3] (1861-1796)
فلیب بوشه در مورد بحرانهای اقتصادی و جلوگیری از بروز آنها، به ارتباط نزدیک دو طبقه تولید کننده و مصرف کننده معتقد بود. بوشه را بانی شرکتهای تعاونی تولید کارگری میدانند و او در سال 1831 طرح معروف خود را منتشر کرد (طالب، 1376: 38).
وی اصول زیر را برای تعاونی تولید پیشنهاد کرد:
1-در شرکتهای تعاونی تولید اداره شرکت توسط کارگران صورت گرفته و دو نفر نماینده منتخب، صاحبان امضای مجاز شرکت میباشند.
2- اعضاء طبق قرار داد منعقده به نسبت تخصص و مهارت شغلی دستمزد دریافت میکنند.
3-از درآمد شرکت، دستمزد کارگران عضو پرداخته میشود و مابقی (سود خالص) به دو قسمت تقسیم میگردد با بیست درصد از آن برای تشکیل سرمایه و یا ازدیاد سرمایه به حساب مخصوص واریز میشود و بقیه مبلغ یا صرف کمکهای مختلف شده و یا بین شرکا به نسبت کارشان تقسیم میگردد.
4-استخدام کارگران غیر عضو ممنوع میباشد و اگر استخدام چنین کارگرانی برای ادامه کار شرکت لازم باشد مدت آن باید محدود بوده و از دوازده ماه تجاوز نکند و پس از انقضاء مدت قرار داد کار چنانچه امور شرکت توسعه پیدا کند باید ترتیبی داده شود که کارگران مورد نیاز به عضویت درآیند (منبع پیشین: 40)
ویلیام کینگ[4] (1865-1786)
او مثل اون به تعاون اعتقاد داشت و سعی کرد شکل ساده و عملی از همکاریهای اقتصادی و اجتماعی در قالب تعاونی مصرف را به جامعه معرفی کند. او نشریه ماهانهای را که تعاونگر نام داشت تاسیس کرد و به زبانی قابل فهم محافل کارگری، مسائل تعاونی را با آنها در میان میگذاشت. (طالب، 1376: 57)
کینگ میگوید: غرض از تشکیل شرکتهای تعاونی، تغییر نظام اقتصادی جامعهی بشری میباشد، به نحوی که از صورت غیرعادلانه خارج شود و انسان به مقامی برسد که فضیلت اخلاقی بر کلیه شئون زندگی او حکومت کرده، حس خودخواهی و خودپسندی افراد از بین برود تا یک نظام اقتصادی و اجتماعی که بر پایه همکاری و نفع عمومی استوار میباشد به وجود آید. (نظام شهیدی و علیزاده اقدم، 1378: 7).
شارل فوریه[5] (1837-1772)
فوریه به حق پدر نهضت تعاونی است و اندیشههای بلند او در رشد و گسترش این جنبش اثر زیادی داشته است. او بنیانگذار فالانستر میباشد که بدین ترتیب، یک سازمان بزرگ کشاورزی به وجود میآمد و کشاورزان در کشتزار یگانهای به طور جمعی با هم کار می کردند و فعالیتهای عمده آنان فرآوردههای کشاورزی، صنایع دستی و حرفه ای بود (نامغ، 1377: 24). شارل فوریه از بانیان فکر ایجاد تعاونیهای تولید محسوب میشود، برای حذف واسطه ایجاد تعاونیهای مصرف و همکاری نزدیک بین تعاونیهای تولید و مصرف را توصیه میکرد. فوریه معتقد بود که برای حذف واسطهها باید سازمانی نیمه دولتی برای توزیع محصولات تولیدی ایجاد گردد. از نظر او این سازمان باید اجناس و کالاهای مصرفی را مستقیماً از تولید کننده خریداری و به نسبت تعیین شده بین افراد جامعه توزیع نماید وی شهرداریها را موظف به دخالت در امور توزیع خواربار میدانست (نظام شهیدی و علیزاده اقدم، 1378: 7).
ژوزف پرودن[6]
پرودن تحت تأثیر زندگی سخت و محرومیتهای کارگران قرارگرفته بود، سعی داشت راه حل مناسبی را برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها پیدا کند. او معتقد بود: باید مساوات اجتماعی را نه در سیستم اشتراکی، نه در استبداد یا هرج و مرج، بلکه در آزادی مبتنی بر نظم و قانون جستجو کنیم. وقتی به این هدف نایل شدیم راه گذار به دنیای بهتر را خواهیم داشت. پرودن قوام و دوام هر حکومتی را موکول به وجود تعاون و همکاری بین افراد میداند؛ لذا از اصل همبستگی و تعاون جانبداری مینماید (طالب، 1376: 46)
او مخالف سود سهام یا بهره پول بود، ولی بعداً متوجه شد که بدون آن نمیتوان افراد را برای سرمایهگذاری جلب کرد.
برای توجیه عقیده خود نظریه زیر را بیان نمود:
- سود سرمایهی محدود را موقتاً قبول کرد با این عقیده که با اشاعه روح همکاری به تدریج سیستم رباخواری برای همیشه از صحنهی فعالیتهای اقتصادی بشر حذف گردد.
- بانکهای دولتی اعتبارات کافی بدون بهره در اختیار متقاضیان قرار دهند، ولی واقعیت این است که بانکها نیز برای تأمین هزینه خود باید بهرهای دریافت کنند (نظامشهیدی و علیزاده اقدم، 1378: 6).
نظریه لویی بلان[7] (1882-1811)
وی بر این باور است که مالکیت و رقابت هردو باید نکوهش گردد. زیرا، رقابت، کارفرما را مجبور میکند تا جهت کاهش هزینهی تولید، دستمزد کارگران را کم کرده، ماشین را جایگزین آنان نماید. چنین رخدادی سبب تعطیلی کارخانههای کوچک شده و رقابت را نیز به تدریج از بین میبرد. در نتیجه شرایط انحصاری به وجود خواهد آمد. جمله معروف «رقابت قاتل رقابت است» از گفتههای لویی بلان میباشد. وی تاسیس کارگاه های ملی را که همان شرکتهای تعاونی تولید بوده به جای رقابت پیشنهاد میکند. سرمایه این کارگاهها به دولت تعلق داشته و مقررات کار آنها نیز به وسیله دولت وضع میشود. اما، سود از این کارگاهها باید به سه قسمت به ترتیب زیر تقسیم گردد:
قسمت اول به عنوان سهم کارگران و منافع کارگاهها به دستمزدها اضافه میشود.
قسمت دوم به عنوان بیمه بیکاری و جبران تصادفات جانی کارگران منظور میگردد.
قسمت سوم نیز برای خرید وسایل کار برای اعضای جدید تعاونی اختصاص مییابد. (شکیبا- مقدم، 1380: 21)
نظریه هوراس پلانکت[8] (1932- 1854)
در دوره وی مشکلات اقتصادی مردم ایرلند توجه پلانکت را به خود جلب کرد.
وی برای رفع این مشکلات تلاش خود را در راه تحقیق هدفهای زیر متمرکز کرد:
- کشاورزان باید مالک زمینهای بیشتری شوند.
- بازاریابی بیشتر برای تعاونیها
- کارکنان تعاونیها باید با صلاحیت شده و آزمودهتر شوند.
- اعطای اعتبارهای کوتاه مدت با شرایط مناسب به کشاورزان
- آموزش کشاورزی باید بهتر و به نحو صحیحی اجرا گردد (منبع پیشین: 23).
پیشینه تحقیق
تعاونیهای تولید از جنبه های اقتصادی و اجتماعی در کمک به فرایند تولید نقش سازنده ای ایفا میکنند. در این زمینه مطالعات مختلف انجام شده که برخی از آنها گویای نقش مثبت تعاونیهای تولید روستایی بودهاند و برخی دیگر نشان دهنده نقش و عملکرد نامناسب این شرکتها بوده است که در ذیل به نمونههایی از آنها اشاره میکنیم.
بنین[9] (2010)، در مطالعاتی که در بنگلادش انجام داده به این نتیجه رسید که تعاونیهای تولیدی از بزرگترین کارفرمایان اقتصادی محسوب میشوند. تعاونیها از جایگاهی مناسب برای جذب افراد فقیر بومی در عرصه های مختلف فعالیتهای اقتصادی برخوردارند. گسترش سرمایه گذاری و منابع انسانی در استفاده بهینه از اقتصاد کشاورزی، کمک به اقتصاد روستا، ایجاد اشتغال پایدار در نواحی روستایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، و ایجاد زمینه های ماندگاری در روستاها از جمله دستاوردهای تشکیل تعاونیها در بنگلادش است.
راجرز[10] (1997)، در تحقیق خود به این نتیجه رسیده که تعاونیها با وجود موفقیت در عرصه تولید، نتوانستهاند در زمینه
خرید محصول و عرضه به موقع خدمات مورد نیاز روستاییان، جایگزین پیلهوران شوند. پیشنهاد این محققان این است که مدیریت تعاونیها به دست افراد متخصص سپرده شده و نحوه و اعطای وام با نیازهای حقیقی روستاییان تنظیم شود.
نجفی (۱۳۸۴)، در مقاله خود تحت عنوان «بررسی امکانات توسعه خدمات بازاریابی شرکتهای تعاونی روستایی در ایران»، به منظور بررسی عملکرد تعاونیهای روستایی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی، اقدام به تکمیل پرسشنامهای در ۱۵۹ شرکت تعاونی روستایی کرده است. نتایج این نظرسنجی نشان میدهد که اعضای تعاونی در رابطه با فروش محصول در بازار با مشکلات زیادی مانند قیمت پایین و عدم ثبات قیمتها، بالا بودن هزینه حمل و نقل، عدم اطلاع کشاورز از وضعیت بازار، افت بیش از اندازه و عدم دریافت به موقع بهای محصول روبرو هستند.
شرکت مهندسین مشاور یکم (۱۳۷۷)، در تحقیقی با عنوان «طرح جامع احیا و توسعة کشاورزی و منابع طبیعی حوزههای آبخیز کویر سیاه کوه، ریگ زرین یزد و بخش خور و بیابانک شهرستان نائین» به بررسی شرکتهای تعاونی روستایی در دو زمینة اهداف اقتصادی و اجتماعی پرداخته که بر اساس آن، اهداف اقتصادی عبارتند از خرید محصولات کشاورزی، ایجاد تسهیلات اعتباری، تأمین و توزیع ماشین آلات و لوازم یدکی کشاورزی، تأمین نهادههای کشاورزی، و ارزیابی عملکرد مالی (ارزیابی میزان سودآوری شرکتها) و اهداف اجتماعی نیز توزیع کالاهای کوپنی را شامل میشود. در پایان مطالعه پژوهشی این مرکز، بیشتر تعاونیهای مورد بررسی به لحاظ اهداف اقتصادی و اجتماعی ناموفق ارزیابی شده و اصلاحات ساختار درونی تعاونیها، روابط شبکه با سازمان تعاون روستایی و روابط دولت با سازمان و نیز افزایش حمایت از شبکه، در قالب پیشنهادهایی برای اصلاح ساختار و بهبود روشها در تعاونیهای روستایی عنوان شدهاند.
سؤالها و فرضیه ها
سؤالاتی که در این پژوهش درصدد پاسخ دادن به آنها میباشیم در ذیل آمده است:
- فعالیت در شرکتهای تعاونی دامداری چه تأثیری بر درآمد و اشتغال خانوارهای عضو دارد؟
- فعالیت در شرکتهای تعاونی دامداری چه تأثیری بر وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو دارد؟
- فعالیت در شرکتهای تعاونی دامداری چه تأثیری بر وضعیت شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو دارد؟
که بر اساس این سؤالات فرضیات زیر مطرح است:
- فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو شده است.
- فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو شده است.
- فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو شده است.
محدوده مورد مطالعه
شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی واقع شده است و با وسعت 14/6763 کیلومتر مربع در فاصله 120 کیلومتری از مرکز استان در مدارهای 58 درجه تا 59 درجه و 17 دقیقه طول شرقی از نصفالنهار گرینویچ و 35 درجه و 41 دقیقه تا 36 درجه و 51 دقیقه عرض شمالی قرار دارد. این شهرستان دارای 4 بخش، 7 شهر، 13 دهستان، 431 روستای دارای سکنه با جمعیت 433105 نفر میباشد که 62 درصد جمعیت در شهر و 38 درصد در روستاها ساکن میباشند. بخش سرولایت یکی از بخشهای چهارگانه شهرستان نیشابور است که در شمال غربی نیشابور واقع شده است و در مدارهای 58 درجه و 40 دقیقه تا 58 درجه و 10 دقیقه طول شرقی از نصفالنهار گرینویچ و 36 درجه و 53 دقیقه تا 36 درجه و 31 دقیقه عرض شمالی قرار دارد و دارای دو دهستان به نامهای سرولایت و برزنون است. سرولایت از شمال و شرق به بخش مرکزی شهرستان قوچان و از جنوب به بخش مرکزی شهرستان نیشابور محدود میگردد. در قسمتی از جنوب با بخش طاغنکوه شهرستان فیرزوه همسایه است. بخش سرولایت از غرب به بخش خوشاب شهرستان سبزوار منتهی میگردد و از شمال غربی با شهرستان فاروج در خراسان شمالی همسایگی دارد.
سرولایت منطقهایی کوهستانی میباشد که بین محدوده مرزی دو رشته کوه مهم خراسان یعنی بینالود وآلاداغ قرار گرفته است. در شرق آن کوه های بینالود و در غرب و شمال غرب آن قسمتی کوچک از رشته کوه آلاداغ واقع شده است. در تقسیمات جدید کشوری تقریباً تمام رشته کوه آلاداغ در خراسان شمالی قرار گرفته است. به دلیل همین کوهستانی بودن آب و هوای آن در تابستان معتدل و در زمستان سرد و برف گیر است. بر اساس سرشماری سال 1390 جمعیت این بخش 17445 نفر بوده است. (مرکز آمار ایران،1393).
شکل 1: موقعیت شهرستان نیشابور در استان و کشور
منبع: سازمان مدیریت و برنامهریزی
سه شرکت تعاونی دامداری در این بخش مشغول به فعالیت هستند.
- تعاونی کشاورزی و دامداری ارغوان کلیدر: عمده فعالیت این شرکت دامداری شیری میباشد، در سال 1389 تاسیس شده است، که سرمایه اولیه این شرکت 10500 هزار ریال بوده و تعداد سهام اولیه این شرکت 21 سهم بوده که ارزش اسمی هر سهم اولیه 500000 هزار ریال بوده است. تعداد اعضای این شرکت 7 نفر میباشد که از این تعداد 3 نفر زن و 4 نفر مرد میباشند.
- تعاونی دامداران برزنون: عمده فعالیت این شرکت ارائه خدمات به دامداران تأمین مواد ایجاد کلینیک و غیره میباشد، در سال 1378 تاسیس شده است، که سرمایه اولیه این شرکت 15000 هزار ریال بوده و تعداد سهام اولیه این شرکت 50 سهم بوده که ارزش اسمی هر سهم اولیه 300000 ریال بوده است. تعداد اعضای این شرکت 50 نفر میباشد که تمام این اعضا مرد میباشند.
- شرکت تعاونی دامداران سرولایت: عمده فعالیت این شرکت جمع آوری شیر و تأمین علوفه و خوراک میباشد، در سال 1378 تاسیس شده است، که سرمایه اولیه این شرکت 12000 هزار ریال بوده و تعداد سهام اولیه این شرکت 40 سهم بوده که ارزش اسمی هر سهم اولیه 300000 ریال بوده است. تعداد اعضای این شرکت 250 نفر میباشد که تمام این اعضا مرد میباشند.
روش شناسی تحقیق
محور پژوهش حاضر بر پایهی روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی میباشد و به لحاظ هدف، کاربردی و گذشته نگر است.
چون نتایج آن برای بهرهبرداران و دستاندرکاران امر قابل استفاده میباشد. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز و سوابق مطالعاتی از روش کتابخانهای و میدانی هم استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش اعضای شرکت تعاونی دامداری بخش سرولایت شهرستان نیشابور است که در آن 307 نفر عضو میباشند. این تعاونیها در روستای کلیدر، روستای برزنون و کلاته محمدجان مستقر میباشد؛ و به دلیل اینکه در این پژوهش از تمام شماری استفاده شده است ما از تمام اعضای این سه شرکت تعاونی تحقیق به عمل آوردیم.
روش و ابزار گردآوری اطلاعات
روش گردآوری: روش گردآوری اطلاعات یک روش ترکیبی بوده است تا اینکه صحت نتایج و اهداف پژوهش و تحلیلهای انجام گرفته با اصول علمی رابطه منطقی داشته باشد. بنابراین پژوهشگر چند روش کاملاً متمایز اما با یک هدف را به عنوان شیوه خاص به منظور غنای مطلب استفاده کرده است، به طوری که روش پرسشنامهای محور و روشهای دیگر مکمل بودهاند.
1- روش کتابخانهای: از این روش به منظور دستیابی مبانی کلی پژوهش استفاده گردیده است. ابزارهای مورد استفاده در این روش، تهیه فیش برای گردآوری اطلاعات بوده است.
2-روش میدانی: روش مطالعات میدانی (مشاهده، مصاحبه و مراجعه حضوری) جهت تکمیل پرسشنامه استفاده شده است.
ابزار گردآوری: گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، فیش برداری موضوعی، تهیه جداول برای استخراج دادههای آماری و نقشه صورت گرفته است. پرسشنامه مورد نظر بر اساس فرضیات و اهداف تحقیق تنظیم شده است که به طور کلی حاوی سؤالاتی در خصوص تأثیر تعاونی تولید دامداری از نظر اقتصادی و اجتماعی بر خانوار عضو بخش سرولایت میباشد. بخشهای مختلف پرسشنامه به صورت زیر میباشد:
الف: قسمت الف پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی افراد و سؤالاتی در مورد برخی مسائل مرتبط با دامداریشان
ب: قسمت ب پرسشنامه شامل جدولی مربوط به تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو
ج: قسمت ج پرسشنامه شامل جدولی مربوط به تأثیر تعاونیهای دامداری بر بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو
د: قسمت د پرسشنامه شامل جدولی مربوط به تأثیر تعاونیهای دامداری بر بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو.
آزمون روایی و پایایی:
روایی عبارت از میزان انطباق مشاهدات و پرسشهای تحقیق با هدف اصلی پژوهش میباشد (ازکیا و دربان آستانه،1382: 500). روایی پرسشنامه این تحقیق با استفاده از نظرات اساتید محترم رشته جغرافیا مورد تایید قرار گرفت.
اصطلاح پایایی عبارت است از: ثبات اندازهها در دفعات اندازه گیری (ازکیا و دربان آستانه،1382: 515).برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی شیوههای مختلفی به کار برده میشود که معروفترین و رایجترین آنها روش آلفای کرونباخ[11] است (مؤمنی و فعال قیومی، 1389: 208). برای تعیین اعتبار پرسشنامه، تعداد 30 پرسشنامه بین سرپرستان خانوارهای روستایی توزیع گردید و ضریب آلفای کرونباخ برای بندهای مختلف پرسشنامه به شرح جدول ذیل محاسبه گردید.
جدول 1- ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه
بخشهای مختلف پرسشنامه |
تعداد سؤالات |
مقدار ضریب آلفای کرونباخ |
تأثیر شرکت تعاونی دامداری بر افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو |
18 |
918/0 |
تأثیر شرکت تعاونی دامداری بر بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو |
21 |
879/0 |
تأثیر شرکت تعاونی دامداری بر بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو |
10 |
890/0 |
منبع: یافته های تحقیق.
متغیرهای تحقیق
در این تحقیق 307 پرسشنامه توسط اعضای تعاونیهای تولید کشاورزی منطقه مورد مطالعه تکمیل گردیده و پس از جمع آوری اطلاعات، کار استخراج و تجزیه و تحلیل این اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss انجام شده است. متغیرهای مورد بررسی تحقیق به همراه مقیاسهایشان در جدول ذیل بیان شده است. لازم به ذکر است که متغیرهای 2 و 3 و 4 از متوسط پاسخهای داده شده به سؤالات مربوطه در پرسشنامه، به دست آمده است که هر یک از این سؤالات در پرسشنامه دارای مقیاس رتبه ای (شبه فاصله ای) میباشند.
جدول 2- متغیرهای تحقیق
متغیرها |
مقیاس اندازه گیری متغیرها |
تعداد سؤالات |
ویژگیهای فردی |
اسمی و کمی |
14 |
تأثیر شرکت تعاونی دامداری بر افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو |
شبه فاصله ای |
18 |
تأثیر شرکت تعاونی دامداری بر بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو |
شبه فاصله ای |
21 |
تأثیر شرکت تعاونی دامداری بر بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو |
شبه فاصله ای |
5 |
منبع: یافته های تحقیق
یافته های پژوهش
نتیجه گیری مطلوب، حاصل تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعاتی است که بر مبنای سؤال اصلی تحقیق گردآوری شده است. بنابراین تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرآیند روش تحقیق علمی، یکی از پایههای اصلی هر مطالعه و بررسی است. هدف از تجزیه و تحلیل، درآوردن دادهها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری استفاده میکنیم.
اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه 307 نفر از اعضای شرکتهای تعاونی دامداری بخش سرولایت شهرستان نیشابور که به صورت تمام شماری بوده است با استفاده از نرم افزار spss تحلیل شد. ابتدا ویژگیهای فردی از طریق آمار توصیفی تفسیر شد. در پی انجام آمار توصیفی، نتایج پرسشگری از مردم نشان داد که بیشترین افرادی که در پژوهش حاضر عضو شرکتهای تعاونی دامداری بخش سرولایت شهرستان نیشابور بودهاند، متعلق به گروه سنی 51 تا 61 سال بودهاند که 24 % را به خود اختصاص دادهاند و 5/97 % اعضا را مردان تشکیل میدهند و 5/2 %زنان میباشند. بیشترین فراوانی (31 %) مربوط به سابقه دامداری در بین اعضاء تعاونیها بین 21 تا 31 سال میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد سطح تحصیلات اکثریت اعضاء تعاونیها باسواد (67%)، 42% آنها ابتدایی، 6/16% آنها سیکل، 5/6%آنها دیپلم، 3/0% آنها فوق دیپلم، 6/1% آنها لیسانس و بالاتر بودهاند که بیانگر این است که بیشتر افرادی که عضو تعاونیها بودهاند دارای تحصیلات ابتدایی هستند. بر اساس یافتههای تحقیق مقدار سهام اولیه 4%از افراد مورد بررسی کمتر از 30 سهم بوده است و 5/95% از اعضا بین 30 تا 60 سهام داشتهاند و 5/0% از اعضا 60 تا 100 سهام داشتهاند که این نتیجه را میگیریم که اکثر افراد هنگام عضویت سهام زیادی برای خود در نظر نگرفته که میتواند به درآمد کم روستاییان مربوط شود. در طول عضویت نیز سهام زیادی به آنها اضافه نشده است. بر اساس یافتههای تحقیق 74% تعداد دام قبل از عضویت کمتر از 50 رأس بوده که بعد از عضویت به 78 رأس رسیده است که این نتیجه را میگیریم که اکثر افراد بعد از عضویت تعداد دامشان کمتر شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که افراد قبل از عضویت در شرکت،5/95 درصد دامداری،33% باغداری،97%زراعت،11% صنایع دستی، 5/4 % مشاغل خدماتی و 2%سایر فعالیتها را انجام میدادند و بعد از عضویت، 5/84%دامداری، 34% باغداری، 97%زراعت، 5/0% صنایع دستی، 5/6% مشاغل خدماتی و 5/0%سایر فعالیتها را انجام میدهد که نشانگر این است اکثر افراد بعد از عضویت در شرکت فعالیتهای دامداری آنها کاهش پیدا کرده است.
آزمون فرضیات
فرضیه اول:
جدول زیر، نتایج بررسی پاسخهای افراد بر تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو نشان میدهد، برای بررسی دقیق این آزمون ابتدا تأثیر شرکت شرکتهای تعاونی دامداری بر جنبه های مختلف افزایش درآمد و اشتغال به طور جداگانه بررسی گردید و سپس تأثیر آن را به طور کلی مورد ارزیابی قرار میدهیم.
تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش درآمد، ایجاد اشتغال جانبی، افزایش اشتغال، سرمایه تعاونی تا چه حد پاسخگوی نیاز اعضاء، افزایش فعالیت دامداری، افزایش اشتغال دائم، افزایش اشتغال پاره وقت، ایجاد سود در چند سال گذشته، تأمین امکانات مورد نیاز، کاهش هزینهها، موفقیت در استفاده از اعضاء، موفقیت در سرمایهگذاری، رضایت از تعاونی در زمینه اشتغال، افزایش انگیزه برای دامداری، امنیت شغلی، ایجاد پس انداز ماهیانه، ایجاد پس انداز سالیانه، کاهش هزینه های تولید کم بوده است.
جدول 3- نتایج آزمون t تک نمونه ای مربوط به بررسی تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش درامد و اشتغال خانوارهای عضو
متغیر |
میانگین |
انحراف استاندارد |
درجه آزادی |
مقدار آماره آزمون |
P-value |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش درآمد |
87/1 |
73/0 |
306 |
63/26- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر ایجاد اشتغال جانبی |
74/1 |
704/0 |
306 |
128/31- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش اشتغال |
69/1 |
74/0 |
306 |
776/30- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر اینکه سرمایه تعاونی تا چه حد پاسخگوی نیاز اعضا |
706/1 |
74/0 |
306 |
614/30- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش فعالیت دامداری |
66/1 |
66/0 |
306 |
086/35- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش اشتغال دائم |
74/1 |
73/0 |
306 |
817/29- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش اشتغال پاره وقت |
85/1 |
73/0 |
306 |
389/27 |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر ایجاد سود در چند سال گذشته |
81/1 |
752/0 |
306 |
702/27- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر تأمین امکانات مورد نیاز |
71/1 |
75/0 |
306 |
791/29- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر کاهش هزینه ها |
71/1 |
646/0 |
306 |
692/34- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر موفقیت در استفاده از اعضاء |
73/1 |
716/0 |
306 |
821/30- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر موفقیت در سرمایه گذاری |
72/1 |
761/0 |
306 |
37829- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر رضایت از تعاونی در زمینه اشتغال |
78/1 |
776/0 |
306 |
498/27- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش انگیزه برای دامداری |
73/1 |
725/0 |
306 |
436/30- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر امنیت شغلی |
66/1 |
729/0 |
306 |
162/32- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر ایجاد پس انداز ماهیانه |
66/1 |
76/0 |
306 |
862/30- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر ایجاد پس انداز سالیانه |
74/1 |
701/0 |
306 |
395/31- |
000/0 |
تأثیر تعاونیهای دامداری بر کاهش هزینه های تولید |
66/1 |
68/0 |
306 |
103/34- |
000/0 |
منبع: یافته های تحقیق
فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو شده است.
در این آزمون فرضهای H0و H1 به صورت زیر میباشد:
3µ≤: H0
3H1 :µ
H0= فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو نشده است.
H1= فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو شده است.
برای بررسی تأثیر تعاونیهای دامداری بر افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو از آزمون T تک نمونهای استفاده شده که نتایج نهایی حاصل در جدول ذیل بیان شده است.
جدول 4- نتایج آزمون T تک نمونه ای مربوط به فرضیه اول
متغیر |
میانگین |
انحراف استاندارد |
درجه آزادی |
مقدار آماره آزمون |
P-value |
فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث افزایش درامد و اشتغال خانوارهای عضو شده است. |
72/1 |
49/0 |
306 |
266/45- |
000/0 |
منبع: یافته های میدانی تحقیق
با توجه به اینکه سطح معناداری به دست آمده از آزمون T تک نمونه ای 000/0 بوده و این مقدار از 0.05کمتر میباشد، بنابراین آزمون گرفته شده معنادار میباشد و به دلیل اینکه در این تحقیق از طیف لیکرت 5 گزینه ای استفاده شده و میانگین رتبهای بدست آمده کوچکتر از 3 میباشد، فرض H0(فعالیت در شرکت های تعاونی باعث افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو نشده است) تایید میشود و فرض H1 (فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو شده است) مورد تایید قرار نمیگیرد. بنابراین فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث افزایش درآمد و اشتغال خانوارهای عضو نشده است و فرضیه اول تایید نمیشود.
فرضیه دوم:
برای بررسی تأثیر تعاونیهای دامداری بر بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو از آزمون t تک نمونهای استفاده شده که نتایج حاصل در جدول ذیل بیان شده است. در این آزمون به منظور بررسی دقیقتر ابتدا تأثیر شرکتهای تعاونی دامداری بر جنبه های مختلف بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو به طور جداگانه بررسی گردیده و سپس تأثیر آن را به طور کلی مورد ارزیابی قرار میدهیم. تأثیر تعاونیهای دامداری بر اثرگذاری بر جایگاه اجتماعی، نقش مشارکت بر ایجاد استقلال و خودباوری، افزایش تعاملات اجتماعی، نقش مدیریت در جذب مشارکت، افزایش سطح یادگیری، پذیرش مشارکت، نقش تشویق فرزندان در پذیرش مشارکت، نقش معذوریت اجتماعی در پذیرش مشارکت، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری خانوارهای عضو، نقش دوره های آموزشی جهاد در پذیرش مشارکت، نقش دانش مروجان جهاد در پذیرش مشارکت، امنیت شغلی، ایجاد امکان فعالیت به صورت دسته جمعی، ایجاد تبادل نظر و همکاری برای حل مشکلات، دسترسی به اعتبارات بازار و مراجع تصمیم گیری، افزایش سواد، افزایش اطلاعات، دانش و آگاهیهای علمی، تقویت خلاقیت فردی و اجتماعی، تقویت قدرت تصمیم گیری، تقویت شناخت و درک صحیح از محیط اطراف، بر نقش تشویق دیگر اهالی در پذیرش مشارکت، انگیزه مهاجرت اعضاء از روستا به شهر در حد کم بوده است.
جدول 5- نتایج آزمون tتک نمونه ای مربوط به بررسی تأثیر تعاونیهای دامداری بر بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو
متغیر |
میانگین |
انحراف استاندارد |
درجه آزادی |
مقدار آماره آزمون |
P-value |
اثرگذاری بر جایگاه اجتماعی |
82/1 |
669/0 |
306 |
861/30- |
000/0 |
نقش مشارکت بر ایجاد استقلال و خودباوری |
8/1 |
735/0 |
306 |
39/28- |
000/0 |
افزایش تعاملات اجتماعی |
81/1 |
671/0 |
306 |
874/30- |
000/0 |
نقش مدیریت در جذب مشارکت |
76/1 |
679/0 |
306 |
853/31- |
000/0 |
افزایش سطح یادگیری |
73/1 |
698/0 |
306 |
636/31- |
000/0 |
نقش تشویق دیگر اهالی در پذیرش مشارکت |
63/2 |
1 |
306 |
326/6- |
000/0 |
نقش تشویق فرزندان در پذیرش مشارکت |
74/1 |
68/0 |
306 |
208/32- |
000/0 |
نقش معذوریت اجتماعی در پذیرش مشارکت |
75/1 |
649/0 |
306 |
642/33- |
000/0 |
افزایش اعتماد به نفس و خودباوری خانوارهای عضو |
83/1 |
688/0 |
306 |
745/29- |
000/0 |
نقش دوره های آموزشی جهاد در پذیرش مشارکت |
79/1 |
675/0 |
306 |
193/31- |
000/0 |
نقش دانش مروجان جهاد در پذیرش مشارکت |
82/1 |
669/0 |
306 |
861/30- |
000/0 |
امنیت شغلی |
77/1 |
702/0 |
306 |
474/30- |
000/0 |
ایجاد امکان فعالیت به صورت دسته جمعی |
7/1 |
728/0 |
306 |
256/31- |
000/0 |
ایجاد تبادل نظر و همکاری برای حل مشکلات |
75/1 |
681/0 |
306 |
902/31- |
000/0 |
دسترسی به اعتبارات بازار و مراجع تصمیم گیر |
93/1 |
68/0 |
306 |
33/27- |
000/0 |
افزایش سواد |
77/1 |
704/0 |
306 |
525/30- |
000/0 |
افزایش اطلاعات، دانش و آگاهیهای علمی |
68/1 |
628/0 |
306 |
801/36- |
000/0 |
تقویت خلاقیت فردی و اجتماعی |
82/1 |
709/0 |
306 |
976/28- |
000/0 |
تقویت قدرت تصمیم گیری |
703/1 |
641/0 |
306 |
395/35- |
000/0 |
تقویت شناخت و درک صحیح از محیط اطراف |
84/1 |
648/0 |
306 |
266/31- |
000/0 |
انگیزه مهاجرت اعضاء از روستا به شهر |
63/2 |
912/0 |
306 |
942/6- |
000/0 |
منبع: یافته های تحقیق
«فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو شده است.»
به منظور آزمون این فرضیه از T تک نمونهای استفاده شده است که نتایج خروجی آزمون در جدول شماره 5-2 نشان داده شده است.
فرضهای H0 و H1 بدین شرح میباشد:
3µ≤: H0
3H1 :µ
H0= فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو نشده است.
H1= فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو شده است.
جدول 6- نتایج آزمون T تک نمونه ای مربوط به فرضیه دوم
متغیر |
میانگین |
انحراف استاندارد |
درجه آزادی |
مقدار آماره آزمون |
P-value |
فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو شده است. |
87/1 |
38/0 |
306 |
6/51- |
000/0 |
منبع: یافته های میدانی تحقیق
با توجه به اینکه سطح معناداری به دست آمده از آزمون T تک نمونهای 000/0 بوده و این مقدار از 0.05کمتر میباشد، بنابراین آزمون گرفته شده معنادار میباشد و به دلیل اینکه در این تحقیق از طیف لیکرت 5 گزینه ای استفاده شده و میانگین رتبهای بدست آمده کوچکتر از 3 میباشد، فرض H0(فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو نشده است) تایید میشود و فرض H1 (فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو شده است) مورد تایید قرار نمیگیرد. بنابراین فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود وضعیت اجتماعی خانوارهای عضو نشده است و فرضیه دوم تایید نمیشود.
فرضیه سوم:
برای بررسی تأثیر تعاونیهای دامداری بر بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو از آزمون t دو نمونهای وابسته استفاده شده است که نتایج حاصل در جدول ذیل بیان شده است. با توجه به مقدار P-value و مقدار میانگین حاصل نتیجه میشود که هر یک از شاخصهای رفاهی بررسی شده نسبت به قبل از عضویت افراد در تعاونی تغییری نداشته است، و به این معنی است که تعاونی تأثیری در این زمینه نداشته است.
جدول 7-نتایج آزمون t دو نمونه ای وابسته مربوط به بررسی تأثیر تعاونیهای دامداری بر بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو
متغیر |
میانگین |
انحراف استاندارد |
درجه آزادی |
مقدار آماره آزمون |
P-value |
قدرت خرید کالاهای مصرفی قبل از عضویت |
21/2 |
784/0 |
306 |
068/6- |
000/0 |
قدرت خرید کالاهای مصرفی بعد از عضویت |
49/2 |
94/0 |
|||
قدرت خرید وسایل منزل قبل از عضویت |
14/2 |
78/0 |
306 |
323/5- |
000/0 |
قدرت خرید وسایل منزل بعد از عضویت |
34/2 |
83/0 |
|||
قدرت خرید وسایل نقلیه قبل از عضویت |
039/2 |
67/0 |
306 |
002/2- |
000/0 |
قدرت خرید وسایل نقلیه بعد از عضویت |
11/2 |
69/0 |
|||
قدرت سرمایه گذاری در امر تولید قبل از عضویت |
045/2 |
735/0 |
306 |
068/2- |
000/0 |
قدرت سرمایه گذاری در امر تولید بعد از عضویت |
12/2 |
706/0 |
|||
قدرت خرید وسایل تجملی قبل از عضویت |
651/1 |
675/0 |
306 |
939/3- |
000/0 |
قدرت خرید وسایل تجملی بعد از عضویت |
781/1 |
657/0 |
منبع: یافتههای تحقیق
فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو شده است.
برای بررسی تأثیر فعالیت در شرکتهای تعاونی بر بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو از آزمون T دو نمونهای وابسته استفاده شده است.
در این آزمون فرضهای H0 و H1 به صورت زیر میباشد:
3µ≤: H0
3H1 :µ
H0= فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو نشده است.
H1= فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو شده است.
جدول 8- نتایج آزمون T دو نمونه ای وابسته مربوط به فرضیه سوم
متغیر |
میانگین |
انحراف استاندارد |
درجه آزادی |
مقدار آماره آزمون |
P-value |
شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو قبل از عضویت در تعاونی |
02/2 |
57/0 |
306 |
185/6- |
000/0 |
شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو قبل از عضویت در تعاونی |
16/2 |
60/0 |
منبع: یافته های تحقیق
سطح معناداری به دست آمده از آزمون T دو نمونه وابسته 000/0 میباشد و از آنجا که این مقدار از سطح خطای 0.05کمتر است، بنابراین آزمون گرفته شده معنادار میباشد و به دلیل اینکه در این تحقیق از طیف لیکرت 5 گزینه ای استفاده شده و میانگین رتبهای بدست آمده کوچکتر از 3 میباشد، فرض H0(فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو نشده است) تایید میشود و فرض H1 (فعالیت در شرکتهای تعاونی باعث بهبود شاخصهای رفاهی خانوارهای عضو شده است) مورد تایید قرار نمیگیرد. بنابراین وضعیت رفاهی اعضا در قبل و بعد از عضویت در شرکت تعاونی دامداری تغییر چندانی نداشته و فرضیه سوم تایید نمیشود.
نتیجه گیری
با توجه به نقشی که تعاونیها در بهبود نظام بهرهبرداری و نیز افزایش درآمد، اشتغال، تأمین نیازهای اساسی و توزیع مساوی امکانات به عهده دارند، لازم است که عملکرد این شرکتها مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار گیرد تا انطباق عملکرد با تئوری به منظور یافتن مشکلات و تجدید نظر در عملکرد تعاونیها بیش از گذشته مد نظر قرار گیرد. چنانچه میدانیم، توسعهای که تعاونیها به دنبال آن هستند، توسعه پایدار است. تعاونیها ابزار مناسب برای توسعه پایدار روستایی محسوب میشوند.
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات اقتصادی و اجتماعی شرکتهای تعاونی دامداری بر خانوارهای عضو در بخش سرولایت شهرستان نیشابور و تبیین عوامل موثر بر آن انجام گرفت که نتایج تحقیق در مجموع حاکی از آن است که شرکتهای تعاونی مورد مطالعه در وضعیت نامناسبی از نظر پایداری قرار دارند و زنگ خطری برای بخش سرولایت جهت تداوم فعالیتهای دامداری، پایداری اجتماعی، زندگی و معیشت و بنیه اقتصادی روستاییان در این منطقه میباشد و حاکی از ضرورت توجه جدی به این مهم جهت توسعه پایدار شرکتهای تعاونی دامداری است. آزمون فرضیات پژوهش نیز به روش تجزیه و تحلیل T تک نمونهای و T دو نمونهای وابسته صورت گرفت. بر اساس نتایج آماری بدست آمده به کمک T تک نمونه ای در خصوص فرضیه اول که تأثیر عضویت در شرکتهای تعاونی دامداری بر افزایش درآمد و اشتغال را مورد بررسی قرار داد، نتایج نشان داد که با توجه به اینکه میانگین بدست آمده (72/1) از مقدار 3 کمتر بوده است و مقدار P-value از سطح خطای 05/0 کمتر بوده، فرضیه اول مورد تایید قرار نگرفت. از این رو میتوان گفت که تعاونیهای دامداری در این بخش موجب افزایش درآمد و اشتغال نشدهاند. همچنین در خصوص فرضیه دوم که از طریق T تک نمونهای انجام گرفت که تأثیر عضویت در شرکتهای تعاونی دامداری بر بهبود وضعیت اجتماعی را مورد بررسی قرار داد، نتایج حاکی از این بود که، با توجه به اینکه میانگین بدست آمده (87/1) از مقدار 3 کمتر بوده و مقدار P-value از سطح خطای 05/0 کمتر بود، فرضیه دوم مورد تایید قرار نگرفت. از این رو میتوان گفت که تعاونیهای دامداری در این بخش موجب بهبود وضعیت اجتماعی نشدهاند و همچنین در خصوص فرضیه سوم که تأثیر عضویت در شرکت تعاونی دامداری بر بهبود وضعیت رفاهی را مورد سنجش قرار داده است، که مقدار میانگینها در قبل از عضویت در شرکت و بعد از عضویت در شرکت تقریباً برابر هستند که این نشانگر این است که وضعیت رفاهی اعضا در قبل و بعد از عضویت در شرکت تغییر چندانی نداشته است، که نشانگر این است که فرضیه سوم مورد تایید قرار نگرفته است.
یکی از علتهای احتمالی عدم تایید فرضیه ها ممکن است مدیریت نامناسب این تعاونیها باشد و یا شاید عدم حمایتهای دولت از این تعاونیها در عدم تایید فرضیهها تأثیرگذار باشد و همچنین میتوان به خرید نامناسب محصولات دامداران توسط این تعاونیها اشاره کرد که پی گیری در این عوامل را به پژوهشهای آینده واگذار میکنم.
پیشنهادات
بررسیهای به عمل آمده در سطح تعاونیهای دامداری که به صورت موردی در بخش سرولایت شهرستان نیشابور و در 3 شرکت تعاونی دامداری صورت پذیرفت مبین سطح عملکرد نامناسب تعاونیهای دامداری از نظر اقتصادی و اجتماعی است. بررسیها نشان میدهد که به دلیل کمبود نقدینگی و منابع مالی کافی، این تعاونیها قدرت حل مشکلات موجود را ندارند و قادر به سرمایه گذاری در امور زیربنایی نیستند و همچنین به دلیل پایین بودن دانش فنی در بین اعضا شرکت تعاونی، فعالیتهای دامداری در سطح پایین از دانش فنی انجام میگیرد و بهره برداران مطلع از اصول دامداری نوین و پایدار و آشنا با روشهای بهینه دامداری، یافته های تحقیقاتی و پژوهشی و ... در افزایش تولید و رعایت اصول دامداری موفقتر عمل خواهند کرد، لذا پیشنهاد میشود دانش فنی بهره برداران و مهارتهای کاری بهره برداران از طریق توسعه آموزشها و فعالیتهای ترویجی و ارتباط و تعامل بیشتر مروجین با بهره برداران صورت گیرد، پرداخت وامهای کم بهره و کوتاه مدت و نیز تجدید نظر در سازوکار توزیع وامها و رعایت عدالت، از جمله پیشنهادات اساسی جهت تقویت روند سرمایه گذاری میباشد. در زمینه چشم انداز و دورنمای تعاونیهای دامداری به نظر میرسد آن طور که باید برنامه ریزی انجام نشده است، به طوری که تا کنون تعاونیهای دامداری به توفیق چندانی دست نیافتهاند؛ لذا در این زمینه تدوین یک برنامه دقیق، جامع، اصولی و واقعبینانه، منطبق با واقعیتهای حال و آینده جامعه روستایی ضروری به نظر میرسد. از دیگر مشکلاتی که تعاونیها دچار آن بودند و از قدرت مانور و ریسکشان میکاهید، نبود نیروی متخصص و کارآمد برای هدایت تعاونیهاست. در میان 3 شرکت تعاونی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند تنها 6 نفر از اعضا دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. اکثر اعضا در تعاونیهای مورد مطالعه دارای تحصیلات ابتدایی بودند، لذا پیشنهاد میگردد با ایجاد مراکز آموزشی مرتبط با مسائل روستایی، نظیر دانشگاهها و یا مراکز آموزشی و یا افزودن رشته های تعاون روستایی و آموزش تعاون به رشته های مصوب در دانشگاه ها، به توسعه این امر کمک کرد و پیشنهاد میشود با معرفی تعاونیهای برتر در زمینه های مختلف از جمله مدیریت کارامد، بازده مطلوب تولید، کاهش ضایعات، مشارکت پذیری بالا، میزان سودآوری زیاد و ... به سایر تعاونیها و معرفی دلیل برتری، دیگر تعاونیها را تشویق به رشد و بهبود عملکرد نمود.