Document Type : Original Article
Author
Associate professor of Geography and Urban Planning, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
مقدمه
گردشگری پزشکی زیرمجموعهای از گردشگری سلامت است (Tonga et al., 2021) که طی چند دهۀ گذشته یکی از محبوبترین و سریعترین روند درحال رشد را در صنعت بهداشت و درمان و گردشگری داشته است و امروزه در بازارهای گردشگری بخش روبه رشدی از بازار را دارد (Aiwerioghene et al., 2021). گردشگری پزشکی شامل مسافرت از مکان معمول سکونت به مقصدی خاص است که خدمات جراحی و پزشکی در آن ارائه میشود. تأکید این تعریف بر ماهیت درمان ارائهشده در مقصد بدون توجه به جستوجوی همزمان اوقات فراغت است. مسافرت پزشکی بیشتر، گشتوگذار را هم دربرمیگیرد (Ramanathan et al., 2024). گردشگری پزشکی بهعنوان فرآیند سفر به خارج از کشور محل اقامت برای دریافت مراقبتهای پزشکی تعریف میشود. این صنعت بهسرعت درحال توسعه و درحال تبدیلشدن به یک صنعت روند جهانی است که میلیاردها دلار تولید میکند و ازنظر بخش گردشگری جایگاه بسیار کوچکی است (Hassan & Bellos, 2022). از عواملی که باعث جذب گردشگران پزشکی میشود عوامل اجباری و اختیاری است که ممکن است بر تصمیم یک گردشگر پزشکی بالقوه تأثیر بگذارد (Rodrigues et al., 2017). این صنعت از اواخر دهۀ 1990 بسیار گسترش یافته است (Kim et al., 2019). گردشگری پزشکی درنتیجۀ مواجهۀ مصرفکنندگان با طیف وسیعتری از خدمات پزشکی و رشد نمایی در بازار جهانی بهداشت و درمان ظهور کرده است (Hwang et al., 2018) و در سالهای اخیر بهعنوان یک منبع استراتژیک گردشگری جایگزین با مزایای فراوان بهویژه اقتصادی در نظر گرفته شده و اهمیت زیادی نیز پیدا کرده است که بهسرعت توسعه مییابد (Bathla et al., 2024). امروزه، گردشگری پزشکی یکی از بزرگترین بخشهای صنعت گردشگری است که بهسرعت درحال رشد است (Burke, 2018; De la Hoz- Correa et al., 2018; Nilashi et al., 2019) و به بیماران کمک میکند تا خدمات درمانی را با بهترین کیفیت، کمترین هزینه و زمان انتظار دریافت کنند (Turner, 2011). انتظار میرود بازار گردشگری پزشکی بینالمللی تا سال 2025با متوسط میزان رشد سالانه 20 درصد به میزان 35/131 میلیارد دلار رشد کند (Kim et al., 2019) و تعداد گردشگران این حوزه در جهان 25 درصد در سال افزایش یابد (Dalen & Alpert, 2019). این صنعت بهطور مستقیم و یا غیرمستقیم حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل میدهد و تقریباً 222 میلیون شغل را در سراسر جهان پشتیبانی میکند (Huang & Coelho, 2017). صـنعت گردشگری پزشکی درحال توسعه فرصـتهایی را برای بهبود سـیسـتم مراقبتهای بهداشـتی محلی و مشارکتهای اقتصادی مرتبط ایجاد کرده است. این امر میتواند ازطریق بهرهمندی از مزایای بیشتر از خدمات مرتبط با گردشگران خارجی، رشد و توسعۀ پایدار حاصل شود (Choi et al., 2021). باوجود منافع گردشگری پزشکی، کسب جایگاه و سهم بازار مناسب در این صنعت چندان ساده نیست (Rokni et al., 2017). اگرچه گردشگری پزشکی صنعتی چند میلیارد دلاری و روبه رشد است (Sandberg, 2017) و فرصت کسبوکاری بینالمللی را در بسیاری از کشورهای درحالتوسعه فراهم آورده است (Horowit & Rosensweig, 2008)، باوجود قابلیتهای ایران در گردشگری پزشکی آمارها نشان میدهد درآمد گردشگری پزشکی در ایران درمقایسه با درآمد جهانی این صنعت چندان چشمگیر نیست (Hosseini et al., 2021). زمانی که مراکز درمانی بهصورت جهانی برای هدفهایی مانند جذب گردشگر، سرمایه و استعدادها (نیروی انسانی) و هدفهای متعدّد دیگر باهم رقابت میکنند، مفاهیم برندسازی بهصورت فزآیندهای از جهان تجارت قرض گرفته شده است. برندسازی فرآیند ایجاد یک شعار از یک پیام و سپس طراحی نماد یا آرم است که بهصورت شعار با بازدیدکنندگان بالقوه ارتباط برقرار و تصویری از ویژگیها، مزایا و ارزشهای آن را ارائه میکند (نساجی کامرانی و همکاران، 1396). ارزش ویژۀ برند هسته و مرکز مفهوم مدیریت برند است و ازدیدگاههای مختلفی به آن نگاه شده است. ازدیدگاه Clare (1993) ارزش ویژۀ برند اثر متمایز دانش نام و نشان تجاری بر پاسخ و عکسالعمل مصرفکننده به بازاریابی است و باعث تقویت ترجیحات و نیتهای خرید مشتریان میشود (عماری و زندهدل، 1391). ارزش ویژۀ برند ابزاری را برای اندازهگیری تأثیرگذاری تلاشهای بازاریابی انجامشده در گذشته، ارزیابی موفقیت جایگاهیابی برند در حال و پیشبینی عملکرد برند در آینده فراهم میکند (Liu & Chou, 2016). محققان در اغلب مطالعات پیشین به این نتیجه رسیدهاند که تصویر ذهنی مقصد گردشگری و ارزش ادراکشده مهمترین پیشنیازهای رضایت گردشگر هستند و تأثیر زیادی بر رفتار گردشگر درزمینۀ انتخاب مقصد گردشگری دارند. از سوی دیگر، تصویر ذهنی مثبت مقصد گردشگری و ادراک گردشگر از ارزش مقصد گردشگری میتواند بروندادهای ارزشمند متعدّدی را داشته باشد (غفاری و همکاران، 1393). رضایت گردشگران هدف درخور توجهی برای توسعۀ صنعت گردشگری است. نتیجۀ اصلی رضایت گردشگر که در بازدید مجدد از مقاصد گردشگری در کوتاهمدت و بلندمدت تأثیر میگذارد، وفاداری به مقصد است. وفاداری به تعهدی قوی برای خرید مجدد محصول یا خدمتی برتر در آینده باوجود تأثیرها و تلاشهای بازاریابی بالقوۀ رقبا اطلاق میشود. وفاداری برند سهم بازار برند و وفاداری برند سهم بازار تصاعدی، مقاومت دربرابر گزینههای رقابتی برند و طرفداران مثبت دهانبهدهان را افزایش میدهد (کروبی و همکاران، 1398).
متأسفانه در کشور ما توجه کمی به مقاصد گردشگری شده است و بسیاری از جاذبههای این مقاصد آن چنان که بایدوشاید معرفی نشده است. بسیاری از افراد درک مناسبی از مقاصد گردشگری ندارند و به معنای دیگر برند مقاصد گردشگری در کشور ما در دوران طفولیت خود قرار دارد. در این زمینه، شناسایی عواملی که باعث میشود ارزش ویژۀ برند مقصد گردشگری با ادراکات گردشگران بالا رود، میتواند در فرآیند برندسازی و بازاریابی بلندمدت مقصد مفید باشد. به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف تبیین و تحلیل اثر مؤلفههای ارزش ویژۀ برند بر توسعۀ گردشگری پزشکی در کلانشهر اهواز تدوین شده است.
پیشینۀ پژوهش
در هر پژوهش علمی بررسی پیشینۀ پژوهشهای مرتبط با موضوع مطالعهشده برای آگاهی از یافتههای آنها و درنهایت، مقایسۀ یافتههای پژوهش با یافتههای دیگر پژوهشهای صورتگرفته از ضروریات است؛ بنابراین در جدول (1) پیشینۀ پژوهشهای داخلی و سپس پیشینۀ پژوهشهای خارجی مرتبط با موضوع پژوهش ارائه میشود.
جدول 1: پیشینۀ تجربی پژوهش
Table 1: Experimental background of the research
|
محقق |
عنوان |
نتایج |
|
پیشینۀ پژوهشهای داخلی |
||
|
در تحلیل دادهها تعداد 37 مفهوم از کل مصاحبهها استخراج و درنهایت، این مفاهیم در کدگذاری انتخابی در شش گروه چالشهای زیرساختی، فرهنگی- اجتماعی، قانونی، اخلاقی، ترویجی و رقابتی دستهبندی شد. براساس نتایج پژوهش در برندسازی گردشگری پزشکی اردبیل چالشهای اساسی شناسایی شده است و مفاهیم مربوط به هر حوزه باید مدنظر قرار گیرد. |
||
|
«طراحی شبکۀ مضامین برندِ حلال در صنعت گردشگری درمانی» |
مزایای منطقی هتل بیمارستان با برند حلال بهعنوان مضامین پایه و 14 ویژگی ملموس بهعنوان مضامین سازماندهنده شامل قیمت پایین، منابع انسانی (پزشکان، پرستاران و کارکنان مجرب، بادانش و مسلمان)، بهرهگیری از ICT، اقدامهای درمانی مناسب، آموزش درمانی پیشگیرانه، امکانات تفریحی و برنامههای جانبی حلال، پذیرش و پذیرایی از خانواده، تمهیدهای انجامدادن عبادت، تغذیۀ سالم و حلال، رابطۀ گرم و صمیمانه، نظام پذیرش منسجم، درمان موفق با استفاده از روشهای درمانی متنوع، استاندارد طراحی و ساخت و تأمین مالی حلال و سه دسته مضامین فراگیر شامل اقدامهای مربوط به هتلینگ، اقدامهای مربوط به خدمات بیمارستانی و اقدامهای مشترک و مزایای احساسی شناسایی شده است. |
|
|
«ارائۀ الگوی ارزش ویژۀ برند در گردشگری سلامت» |
نتایج نشان داد که ارزش ویژۀ برند بیمارستان تحتتأثیر مستقیم آگاهی از برند، تداعی برند، کیفیت ادراکشده، وفاداری به برند، مسئولیت اجتماعی، ارزش شرکت، ارزش مشتری است؛ درنتیجه درسطح کلان کشور سرمایهگذاری در این بخش و برندسازی و توجه به ارزش ویژۀ برند گردشگری سلامت میتواند ایران را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری سلامت در جهان تبدیل کند. |
|
|
رفتار شهروندی برند درنتیجۀ وجود شرایط علّی (شامل عوامل مربوط به کارکنان، سازمان و گردشگر) ایجاد و ازطریق راهبردهای پشتیبانی منابع انسانی و برنامهریزی جامع بازاریابی و برندسازی با تأثیرپذیری از عوامل مداخلهگر (شامل ساختار سازمانی، عملکرد مدیریت، ویژگیهای صنعت درمان، عوامل محیطی، سابقۀ شغلی و کیفیت زندگی شخصی در بستر سرمایۀ اجتماعی سازمان، عدالت سازمانی، کیفیت زندگی کاری، جوّ رقابتی محیط کار، مسئولیت اجتماعی سازمان) اجرایی میشود و درنهایت، به پیامدهای مرتبط به گردشگر، سازمان، کارکنان و فراسازمان میانجامد. |
||
|
«ارائۀ مدل شناسایی موانع برندسازی گردشگری پزشکی ایران» |
عواملی همچون محدودیتهای اقتصادی سیاسی و اجتماعی، عدم برجستهکردن توانمندیهای درمانی و گردشگری در ایران، عدم استفادۀ درست از فضای مجازی و نبود شرکتهای حرفهای گردشگری سلامت بهعنوان مهمترین عوامل در عدم برندسازی گردشگری پزشکی ایران به دست آمده است. |
|
|
پیشینۀ پژوهشهای خارجی |
||
|
|
«درک کیفیت خدمات گردشگران بینالمللی و وفاداری رفتاری آنها نسبت به گردشگری پزشکی در کلانشهر بانکوک» |
بین کیفیت و ارزش خدمات، رضایت و اعتماد به برند رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. ارزش، رضایت و اعتماد به برند با وفاداری رفتاری رابطۀ مثبت و معناداری دارد. کیفیت خدمات با ارزش، رضایت و عملکرد اعتماد برند بهعنوان واسطه بر وفاداری رفتاری تأثیر غیرمستقیم دارد. ملیت هیچ تأثیری در رابطۀ بین کیفیت و کیفیت خدمات، رضایت و اعتماد به برند ندارد. |
|
|
«مطالعۀ عوامل محرک برند مقصد با محتوای اینترنت:مطالعۀ موردی: دره شنژن» |
ادراک و بینش تجربی یا نمادین گردشگر بر نگرش او و نوع نگرشش بر رضایتمندی او و رضایت گردشگر به وفاداری او و وفاداری او بر برند مقصد تأثیر میگذارد. |
|
|
«پیشینهها و پیامدهای تجربۀ برند مقصد (DBE): یک چارچوب مفهومی» |
پنج پیشینه (استراتژیهای بازاریابی، کیفیت خدمات، عوامل روانشناختی گردشگر، علاقۀ شخصی گردشگر و رفتار ساکنان) و پنج پیامد (رضایت گردشگر، وفاداری به برند، اعتبار برند و ارزش ویژۀ برند) مواردی است که در این پژوهش تعیین شده است. آنها معتقدند که نتایج این مطالعه به بازاریابان و پزشکان کمک میکند تا استراتژیهایی را برای ارائۀ تجربۀ برند مقصد باکیفیت به گردشگران برای دستیابی به نتایج مثبت تدوین کنند. |
منبع: نگارنده، 1403
این پژوهش با تمرکز بر تبیین و تحلیل اثر مؤلفههای ارزش ویژۀ برند بر توسعۀ گردشگری پزشکی در کلانشهر اهواز از چند جهت حائز نوآوری است. نخست، محققان در این مطالعه بهطور خاص نقش مؤلفههای ارزش ویژۀ برند (شامل کیفیت ادراکشده، تصویر برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند و هویت برند) را در توسعۀ گردشگری پزشکی بررسی کردند که تاکنون در مطالعات پیشین بهصورت جامع و در قالب یک مدل یکپارچه بررسی نشده بود. دوم، محققان در این پژوهش با استفاده از روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی) و بهکارگیری تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری مدلی دقیق و کاربردی را برای سنجش تأثیر این مؤلفهها ارائه کردند. سوم، محققان در مطالعۀ حاضر با انتخاب کلانشهر اهواز بهعنوان مطالعۀ موردی بسترهای محلی و منطقهای مؤثر بر گردشگری پزشکی را بررسی کردهاند که میتواند بهعنوان الگویی برای سایر مناطق با ویژگیهای مشابه مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش با ارائۀ یافتههای جدید و کاربردی گامی مهم در راستای توسعۀ گردشگری پزشکی و تقویت برند مقاصد گردشگری پزشکی در ایران برداشته است.
مبانی نظری پژوهش
ارزش ویژۀ برند مقصد گردشگری
محققان متعدّدی تعریفهای بهنسبت متفاوتی از ارزش ویژۀ برند را ارائه میکنند. ارزش ویژۀ برند بهصورت زیر توصیف شده است: 1) مجموعه داراییها و بدهیهای برند منتسب به یک نام و نماد که از ارزش ارائهشدۀ یک محصول یا خدمت برای مشتریان شرکت میکاهد یا به آن میافزاید. 2) اثر تمایزی دانش برند بر پاسخ مصرفکننده به بازاریابی برند.3) قدرتی که برند ممکن است در بازار با نام، نماد یا لوگو به دست آورد. ارزش ویژۀ برند، ارزش افزوده یا پاداش یک محصول به یک مشتری است که به نام برند نسبت داده میشود (دهدشتی و همکاران، 1394، ص. 37). سنجش ارزش ویژۀ برند در صنایع خدماتی همچون صنعت گردشگری اهمیت فراوان دارد. درواقع، تعیین برندکردن برای مقاصد گردشگری بهعنوان یکی از جوانب کلیدی مدیریت مقصد است؛ البته باید به این موضوع مهم نیز توجه داشت که ویژگیهای پیچیدۀ یک مقصد گردشگری میتواند چالش عمدهای را در تعیین برندکردن برای آن مقاصد به همراه داشته باشد. شاید به همین دلیل است که مطالعات معدودی درزمینۀ برند مقاصد گردشگری صورت گرفته است.
کیفیت ادراکشده
با مطالعۀ پژوهشهای گذشتهای که دربارۀ توسعۀ مقصدهای گردشگری انجام شده است، کیفیت ادراکشده بهمعنای داوری و قضاوت مصرفکننده دربارۀ ارجحیت و مزیت یک محصول (با توجه به هدفی که از آن محصول داشته است) نسبت به سایر محصولات موجود در بازار است (ایران زاده و همکاران، 1391). ارزیابی کیفیت خدمات ارائهشدۀ یک مقصد بهطور مستقیم به گزینهها و ویژگیهایی بستگی دارد که یک مقصد برای ارائه به توریستها دارد. بهعلاوه، از آنجایی که مقاصد یکسری ویژگیهای کلی و ویژگیهای خاصتر دارد، همانطور که در قسمت تصویر برند مطرح شد، ایجاد یک مقیاس کلی و جامع برای اندازهگیری کیفیت ادراکشدۀ مقصد مشکل است (Bordea, 2014).
تصویر برند
پژوهشهای گستردهای درزمینۀ تصویر برند مقصد وجود دارد. با وجود این، شکافی عمیق بین تحقیقات برند مقصد و معیارهای مطمئن و جهانی از تصویر برند مقصد ازنظر گردشگران وجود دارد. Martin& Beerli در سال 2004از ادبیات وسیع و جامعی برای تعیین دستهبندی و ویژگیهای استفادهشده در تعریف تصویر برند مقصد استفاده کردند. آنها نشان دادند 9 دسته از ویژگیهای تصویر برند مقصد وجود دارد؛ مانند فرهنگ، تاریخ و هنر (موزه)، محیط اجتماعی و طبیعی، عوامل اقتصادی و سیاسی (ایمنی)، منابع طبیعی (سواحل)، زیرساختهای کلی (فرودگاه)، زیرساختهای گردشگری (رستوران)، اوقات فراغت و تفریح گردشگران و درنهایت، جوّ مکان (آرامش). با وجود این، باید اذعان کرد رسیدن به یک مقیاس همهجانبه از تصویر مقصد کار دشواری است. ساختن چنین مقیاسی به هدف، ارزیابی و جاذبههای مقصد بستگی دارد (Bordea, 2014).
وفاداری به برند مقصد گردشگری
ژانگ و همکارانش قصد بازدید مجدد از مقصد و توصیۀ آن به دوستان و بستگان را بهعنوان وفاداری به برند مقصد گردشگری تعریف کردهاند. مطالعات انجامشده درزمینۀ وفاداری گردشگری و رابطۀ آن با کیفیت خدمات ارائهشده و تصویر ادراکشده از مقصد ازسوی گردشگران نشان میدهد که کیفیت ادراکشدۀ خدمات و تصویر مقصد نقش مهمی در تصمیمگیری، انتخاب مقصد و ارزیابی سفر آیندۀ گردشگران دارد (Zhang et al., 2014). برخی وفاداری به برند را هدف نهایی ارزش ویژۀ برند میدانند. وفاداری به برند ممکن است تحتتأثیر سایر ابعاد ارزش ویژۀ برند افزایش یابد یا مستقل از سایر ابعاد آن نیز ایجاد شود؛ یعنی وفاداری علاوهبر اینکه تحتتأثیر سایر ابعاد ارزش ویژۀ برند قرار میگیرد، بر آنها تأثیرگذار نیز است (رحیمنیا و همکاران، 1392).
آگاهی از برند مقصد
اولین قدم در ایجاد ارزش ویژۀ برند ایجاد آگاهی در ذهن مصرفکننده است. آگاهی که فقط مرتبط با برند مقصد باشد. آگاهی از برند نقش اصلی در انتخاب مقصد را دارد. قبل از دیدن هر مقصد گردشگران با مجموعه آگاهیها برندهای مقصد دردسترس را در ذهنشان شناسایی میکنند. بهطور کلی، مجموعه آگاهیها منجر به ایجاد ارزیابیهایی میشود که به انتخاب برند مقصد کمک میکند.
هویت برند
هویت برند یکی از مواردی است که تأثیر بسزایی در انتخاب برند افراد دارد. درحقیقت، یکی از جنبهها و دغدغههای مهم و اساسی زندگی انسان تلاش برای ادراک و شناخت خویش است. مهمترین و بینظیرترین خصوصیات برند در هویت برند نمایان میشود (علیزاده و همکاران، 1398). هویت برند آن چیزی است که برند درصدد نشاندادن آن است که باید ماهیت دائمی و درازمدتی داشته باشد. اصطلاح هویت برند بنیان مفاهیم بسیاری ازجمله هویت برند خدماتی را تشکیل میدهد. این نوع از هویت متشکل از ارزشها و ویژگیهایی است که مرتبط با برند سازمان بوده و نمایندۀ سازمان و محصولات ارائهشده آن در بازار است. هویت برند یک استراتژی اثربخش برای پایهگذاری منابع مهم مزیت رقابتی و ایجادکنندۀ مزایایی چندگانه برای سازمانهاست و عبارت است از یک چشمانداز راهبردی برای مشخصکردن این امر که ذینفعان چگونه برند را بهطور عمده درک میکنند (همتی و زهرانی، 1393). Capherer (2004) برای هویت برند شش بُعد مطرح کرد که شامل پیکر، رابطه، بازتاب، خودانگاره، فرهنگ و شخصیت است (علیزاده و همکاران، 1398).
شکل (1) مدل مفهومی پژوهش را نشان میدهد.
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش (منبع: نگارنده، 1403)
Figure 1: Conceptual model of research
روششناسی پژوهش
پژوهش حاضر بهلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی و ازحیث دادههای استفادهشده، کمّی کیفی است. تحلیل محتوای مطالعات پیشین برای دستیابی به مؤلفههای مؤثر در ارزش ویژۀ برند گردشگری پزشک، بخش کیفی و سنجش وضعیت هریک از شاخصهای یادشده در منطقۀ مطالعه شده به کمک ابزار پرسشنامه بخش کمّی پژوهش را شکل میدهد. در این پژوهش که جامعۀ آماری آن را گردشگران پزشکی شهر اهواز تشکیل میدهد، گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و میدانی انجام شده است. یافتههای کتابخانهای پژوهش مبتنی بر کتابها، پایاننامهها، مقالهها و وبسایتهای داخلی و خارجی بوده و اطلاعات میدانی به کمک مصاحبه و ابزار پرسشنامه (بهکمک طیف لیکرت) انجام شده است. براساس نظریۀ Kline (1990) حداقل نمونۀ آماری پذیرفتنی برای انجامدادن مدلسازی معادلات ساختاری 200 نمونه بوده است. در پژوهشهای توصیفی-پیمایشی تکمیل دستکم 100 پرسشنامه کفایت میکند (دلاور، 1386). بنابراین برای افزایش دقت پژوهش تعداد نمونه 220 مورد درنظر گرفته و به همین تعداد پرسشنامه دربین گردشگران پزشکی شهر اهواز تکمیل شده است. تحلیل دادههای پژوهش پس از کددهی در محیط نرمافزار SPSS. 25 وAMOS 24 زیرمجموعۀ نرمافزارهای معادلات ساختاری انجام شده است. مؤلفهها و معیارهای پژوهش در جدول (2) ارئه شده است.
جدول 2: مؤلفهها و معیارهای پژوهش
Table 2: Research components and criteria
|
مؤلفه |
رتبه |
معیار |
رتبه |
منبع |
|
کیفیت ادراکشده |
2 |
امنیت و ایمنی |
10 |
|
|
اطلاعرسانی مناسب |
12 |
|||
|
محیط فیزیکی تمیز |
11 |
|||
|
صدور سریع روادید |
7 |
|||
|
امکان مشاورۀ قبلی |
5 |
|||
|
تنوع زیاد خدمات بهداشتی و درمانی |
1 |
|||
|
تأییدیۀ صلاحیتهای کادر درمان |
2 |
|||
|
روشهای درمانی پیشرفته و بهروز |
4 |
|||
|
مراقبت قبل، حین و بعد از درمان |
8 |
|||
|
پایینبودن خطای درمان |
6 |
|||
|
شفافیت در طرحهای قیمتگذاری |
9 |
|||
|
دسترسی آسان |
3 |
|||
|
تصویر برند |
4 |
حداقل زمان انتظار |
3 |
|
|
قیمت مناسب |
1 |
|||
|
کیفیت مطلوب |
2 |
|||
|
محیط آرام و ساکت |
6 |
|||
|
تجهیزات مدرن |
4 |
|||
|
مناسب برای گردشگری |
5 |
|||
|
وفاداری به برند |
5 |
انتخاب مجدد در آینده |
1 |
|
|
توصیه به دیگران |
2 |
|||
|
آگاهی از برند |
3 |
قدرت جداکردن از سایر مراکز |
2 |
|
|
پذیرش الکترونیکی |
3 |
|||
|
اطلاعات و تبلیغات الکترونیکی |
4 |
|||
|
داشتن وبسایت حرفهای |
5 |
|||
|
شنیدن دربارۀ مقصد گردشگری |
1 |
|||
|
هویت برند |
1 |
بینظیربودن مکان و ویژگیهای مرکز |
9 |
|
|
برقراری ارتباط مناسب |
3 |
|||
|
وجود امکانات متناسب با ذائقه مانند غذا و ... |
8 |
|||
|
مهماننوازی (خوشرویی) |
4 |
|||
|
مسئولیتپذیری |
5 |
|||
|
رعایت مسائل اخلاقی |
7 |
|||
|
رعایت مسائل حقوقی |
10 |
|||
|
رعایت مسائل فرهنگی |
6 |
|||
|
قرابت جغرافیایی |
1 |
|||
|
قرابت فرهنگی و زبانی |
2 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
یافتههای پژوهش و تجزیهوتحلیل
یافتههای توصیفی
با توجه به مقدارهای جدول (3) میتوان گفت:
- شاخصهای گرایش مرکزی و مهمترین آن، یعنی میانگین نشاندهندۀ این است که بیشترین مقدار میانگین مربوط به مؤلفۀ تصویر برند و پایینترین مقدار مربوط به مؤلفۀ آگاهی از برند است.
- دربارۀ شاخصهای پراکندگی بالاترین مقدار واریانس مربوط به مؤلفۀ کیفیت ادراکشده و پایینترین مقدار واریانس مربوط به مؤلفۀ آگاهی از برند است. درمجموع، میتوان گفت ارزیابی پراکندگی دادههای مربوط به متغیرهای پژوهش کم است.
- دربارۀ شاخصهای شکل توزیعِ مقدار مثبت، کجی نشاندهندۀ آن است که توزیع دادهها و منحنی آن بهگونهای مثبت بهصورت چوله درآمده است؛ یعنی نمرهها در حدود مقدارهای پایین متغیر بر چوله متمرکز است و مقدار منفی آن نیز نشان میدهد که توزیع دادهها و منحنی آن بهگونهای منفی بهصورت چوله درآمده است؛ یعنی نمرههای آزمودنیها در حدود مقدارهای بالای متغیر بر چوله متمرکز است که نتایج نشان داد تمامی مؤلفههای ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی چولگی منفی دارد. همچنین، دربارۀ کشیدگی، مقدار مثبت آن نشاندهندۀ آن است که توزیع دادهها از توزیع نرمال بلندتر و مقدار منفی آن نشان میدهد که توزیع دادهها از توزیع نرمال کوتاهتر است که نتایج نشان داد مؤلفههای وفاداری به برند و آگاهی از برند کشیدگی منفی و سایر مؤلفههای ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی کشیدگی مثبت دارد. دربارۀ مقدار چولگی و کشیدگی که به آزمون نرمالبودن توزیع دادهها میپردازد، اگر مقدارهای چولگی و کشیدگی کوچکتر از 2- و یا بزرگتر از 2+ باشد در آن صورت فرض نرمال بودن توزیع رد میشود. همچنین، درمجموع با استناد به مقدارهای حاصلشده در جدول (3) میتوان گفت فرض نرمالیتی توزیع دادهها تأیید میشود. پس باید برای آزمون فرضهای آماری از آمار پارامتریک استفاده کرد.
جدول3: شاخصهای توصیفی گرایش مرکزی، پراکندگی و شکل توزیع متغیرهای پژوهش
Table 3: Descriptive indices of central tendency, dispersion and distribution form of research variables
|
|
شاخصها |
کیفیت ادراکشده |
تصویر برند |
وفاداری به برند |
آگاهی از برند |
هویت برند |
|
گرایش به مرکز |
میانگین |
84/3 |
08/4 |
75/3 |
65/3 |
85/3 |
|
میانه |
95/3 |
33/4 |
4 |
80/3 |
4 |
|
|
نما |
5 |
5 |
4 |
4 |
3 |
|
|
پراکندگی |
انحراف معیار |
941/0 |
888/0 |
917/0 |
842/0 |
880/0 |
|
واریانس |
887/0 |
790/0 |
842/0 |
710/0 |
775/0 |
|
|
دامنه |
4 |
4 |
4 |
4 |
80/3 |
|
|
کمینه |
1 |
1 |
1 |
1 |
20/1 |
|
|
بیشینه |
5 |
5 |
5 |
5 |
5 |
|
|
شکل توزیع |
چولگی |
762/0- |
130/1- |
486/0- |
426/0- |
721/0- |
|
کشیدگی |
249/0 |
040/1 |
185/0- |
043/0- |
070/0 |
|
|
خطای چولگی |
125/0 |
125/0 |
125/0 |
125/0 |
125/0 |
|
|
خطای کشیدگی |
248/0 |
248/0 |
248/0 |
248/0 |
248/0 |
بافتههای استنباطی
در این قسمت از تحلیل آماری دادههای پژوهش، اعتبار عاملی متغیرهای اصلی پژوهش ارائه شده است.
تحلیل عاملی
از تحلیل عاملی (FA) برای پیبردن به متغیرهای زیربنایی یک پدیده یا تلخیص مجموعهای از دادهها استفاده میشود. دادههای اولیه برای تحلیل عاملی و ماتریس همبستگی بین متغیرهاست. در این بخش از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته میشود. در تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول رابطه، عامل یا عاملها (متغیرهای پنهان) با گویهها (متغیرهای مشاهدهپذیر) سنجیده و برازش مدل معادلات ساختاری براساس متداولترین شاخصهای نیکویی (Structural Equation Modeling) به کمک نرمافزار AMOS 24 بررسی میشود. در تحلیل عامل مرتبۀ دوم فرض بر این است که متغیرهای پنهان استخراجشده در مرحلۀ اول، خود بازتابی از سطح دیگری از مفهوم است که میتواند مفهومی کلیتر را درسطح ثانویه و بالاتر نشان دهد (Gatignon, 2013). با توجه به اینکه زیرمقیاسهای متغیرهای پژوهش میتواند اجزایی از یک مفهوم کلیتر را نشان دهد و ابعاد استخراجشده از مفهوم مدنظر خود بیانکنندۀ مفهوم کلیتری از متغیرهای پژوهش است، پس از اجرای تحلیل عامل مرتبۀ اول تحلیل عامل مرتبۀ دوم اجرا شد. در این راستا، برای بررسی پایایی سازه (Construct Reliability) از پایایی ترکیبی (Composite Reliability) استفاده شد. برتری پایایی ترکیبی نسبت به آلفای کرونباخ در این است که پایایی سازهها نه بهصورت مطلق، بلکه با توجه به همبستگی سازههایشان با یکدیگر محاسبه میشود (Werts et al., 1974). مقدار ملاک برای مناسببودن پایایی ترکیبی بالای 7/0 است (داوری و رضازاده، 1397). حداکثر مجذور واریانس مشترک (Maximum Shared Squared Variance) و میانگین مجذور واریانس مشترک (Average Shared Square Variance) در بررسی روایی همگرا و واگرای سازه با رویکرد Fornell & Larcker (1981) به کمک ارزیابی میانگین واریانس استخراجی (Average Variance Extracte) سنجیده شد. زمانی که گویههای ابزار در یک عامل همبستگی بالایی با یکدیگر داشته باشد و معرّف سازۀ (عامل) خود باشد، روایی همگرا و درصورتی که عوامل استخراجشده مجزا از یکدیگر باشد روایی واگرا وجود دارد. برای برقراری روایی همگرا باید AVE بیشتر از 5/0 و برای تأیید روایی واگرا بایدMSV و ASV کمتر از AVE باشد که در جدول (4) آورده شده است (Hair et al., 2016).
جدول 4: پایایی، روایی همگرا و واگرا
Table 4: Reliability convergent and divergent validity
|
CR |
AVE |
|
|
مقدار مناسب |
7/0˃ |
MSV, ASV˃ AVE |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
همچنین، قدرت رابطۀ بین عامل (متغیر پنهان) و متغیر قابلمشاهده با بار عاملی در مدل معادلات ساختاری نشان داده میشود (حبیبی و کلاهی، 1401). بار عاملی مقداری بین صفر و یک است. اگر بار عاملی کمتر از 3/0 باشد، رابطه ضعیف در نظر گرفته و از آن صرفنظر میشود. بار عاملی بین 3/0 تا 6/0 قابلقبول است و اگر بزرگتر از 6/0 باشد، خیلی مطلوب است (Kline, 2014). هرچه مقدار بار عاملی یک شاخص در ارتباط یک سازۀ مشخص بیشتر باشد، آن شاخص سهم بیشتری در تبیین آن سازه دارد (داوری و رضازاده، 1397). برای بررسی برازش مدل نیز از شاخصهای کای دو بر درجۀ آزادی (CMIN/DF)، ریشۀ میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA)، ریشۀ میانگین مربعات باقیماندۀ استانداردشده (SRMR) و شاخص برازش تطبیقی (CFI) استفاده شد. جدول (5)
جدول 5: شاخصهای برازش مدلهای تحلیل عاملی تأییدی
Table 5: Fit indices of confirmatory factor analysis models
|
شاخص |
CMIN/DF |
RMSEA |
SRMR |
CFI |
|
مقدار مناسب |
3˂ |
08/0˂ |
08/0˂ |
90/0˃ |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
تحلیل عاملی تأییدی متغیر عوامل پیشبرنده
تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول
در تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول رابطۀ عامل یا عاملها (متغیرهای پنهان) با گویهها (متغیرهای مشاهدهپذیر) سنجیده میشود. در این روش هیچگونه رابطهای بین متغیرهای پنهان بررسی نمیشود. این نوع مدل اندازهگیری فقط برای اطمینان از آن است که متغیرهای پنهان درست اندازهگیری شده است. در تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول میتوان رابطۀ یک عامل با چند گویه یا چند عامل با چند گویه را بررسی کرد.
شکل (2) مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول را در حالت غیراستاندارد و شکل (3) مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول را در حالت استاندارد نشان میدهد.
شکل 2: مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول در حالت غیراستاندارد (منبع: یافتههای پژوهش، 1403)
Figure 2: First-order confirmatory factor analysis model in non-standard mode
شکل 3: مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول در حالت استاندارد (منبع: یافتههای پژوهش، 1403)
Figure 3: First-order confirmatory factor analysis model in standard mode
جدول 6: پایایی و روایی تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول
Table 6: Reliability and validity of the first order confirmatory factor analysis
|
مؤلفه |
CR |
AVE |
MSV |
ASV |
|
کیفیت ادراکشده |
962/0 |
676/0 |
673/0 |
343/0 |
|
هویت برند |
947/0 |
642/0 |
531/0 |
418/0 |
|
تصویر برند |
928/0 |
684/0 |
673/0 |
412/0 |
|
وفاداری به برند |
773/0 |
631/0 |
523/0 |
385/0 |
|
آگاهی از برند |
890/0 |
618/0 |
531/0 |
408/0 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
نتایج حاصل از جدول (6) نشان میدهد مقدارهای پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراجشدۀ تمامی مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند مناسب است که نشان از تأیید پایایی و روایی همگرای سازه دارد. همچنین، نتایج نشان داد مقدارهای AVE مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند از مقدارهای MSV و ASV بیشتر است که نشان از تأیید روایی واگرای سازه دارد.
جدول 7: بار عاملی گویهها
Table 7: Factorial load of the items
|
زیرمقیاس |
نشانگر |
گویه |
بار عاملی |
رتبه |
|
کیفیت ادراکشده |
s1 |
صدور سریع روادید |
823/0 |
7 |
|
s2 |
مراقبت قبل، حین و بعد از درمان |
821/0 |
8 |
|
|
s3 |
امکان مشاورۀ قبلی |
828/0 |
5 |
|
|
s4 |
پایینبودن خطای درمان |
827/0 |
6 |
|
|
s5 |
دسترسی آسان |
839/0 |
3 |
|
|
s6 |
تأییدیۀ صلاحیتهای کادر درمان |
841/0 |
2 |
|
|
s7 |
روشهای درمانی پیشرفته و بهروز |
835/0 |
4 |
|
|
s8 |
تنوع بالا خدمات بهداشتی و درمانی |
844/0 |
1 |
|
|
s9 |
امنیت و ایمنی |
810/0 |
10 |
|
|
s10 |
اطلاعرسانی مناسب |
792/0 |
12 |
|
|
s11 |
محیط فیزیکی تمیز |
799/0 |
11 |
|
|
s12 |
شفافیت در طرحهای قیمتگذاری |
814/0 |
9 |
|
|
تصویر برند
|
s13 |
محیط آرام و ساکت |
749/0 |
6 |
|
s14 |
کیفیت مطلوب |
855/0 |
2 |
|
|
s15 |
تجهیزات مدرن |
816/0 |
4 |
|
|
s16 |
مناسب برای گردشگری |
810/0 |
5 |
|
|
s17 |
قیمت مناسب |
881/0 |
1 |
|
|
s18 |
حداقل زمان انتظار |
845/0 |
3 |
|
|
وفاداری به برند
|
s19 |
توصیه به دیگران |
762/0 |
2 |
|
s20 |
انتخاب مجدد در آینده |
826/0 |
1 |
|
|
آگاهی از برند |
s21 |
اطلاعات و تبلیغات الکترونیکی |
801/0 |
3 |
|
s22 |
پذیرش الکترونیکی |
804/0 |
2 |
|
|
s23 |
شنیدن دربارۀ مقصد گردشگری |
817/0 |
1 |
|
|
s24 |
داشتن وبسایت حرفهای |
751/0 |
5 |
|
|
s25 |
قدرت جداکردن از سایر مراکز |
755/0 |
4 |
|
|
هویت برند |
s26 |
رعایت مسائل فرهنگی |
785/0 |
6 |
|
s27 |
قرابت جغرافیایی |
877/0 |
1 |
|
|
s28 |
رعایت مسائل اخلاقی |
777/0 |
7 |
|
|
s29 |
قرابت فرهنگی و زبانی |
860/0 |
2 |
|
|
s30 |
برقراری ارتباط مناسب |
808/0 |
3 |
|
|
s31 |
رعایت مسائل حقوقی |
761/0 |
10 |
|
|
s32 |
وجود امکانات متناسب با ذائقه مانند غذا و ... |
768/0 |
8 |
|
|
s33 |
مسئولیتپذیری |
794/0 |
5 |
|
|
s34 |
مهماننوازی (خوشرویی) |
806/0 |
4 |
|
|
s35 |
بینظیربودن مکان و ویژگیهای مرکز |
766/0 |
9 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
طبق نتایج جدول (7) بار عاملی بهدستآمده برای تمامی سؤالها بیشتر از 7/0 است که نشان از مناسببودن بار عاملی سؤالهای مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند دارد.
جدول 8: شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول
Table 8: Fit indices of the first-order confirmatory factor analysis model
|
CMIN/DF |
RMSEA |
SRMR |
CFI |
|
|
مقدار مناسب |
3˂ |
08/0˂ |
08/0˂ |
90/0˃ |
|
تحلیل عاملی مرتبۀ اول |
813/2 |
069/0 |
044/0 |
93/0 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
برای بررسی برازش مدل نیز از شاخصهای کای دو بر درجۀ آزادی (CMIN/DF)، ریشۀ میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA)، ریشۀ میانگین مربعات باقیماندۀ استانداردشده (SRMR) و شاخص برازش تطبیقی (CFI) استفاده شد. در تحلیل عامل تأییدی مرتبۀ اول تمامی شاخصهای 813/2CMIN/DF =، 069/0 RMSEA =، 044/0 SRMR = و 93/0 CFI = تأیید شد (جدول 8).
تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم
از تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم (Second order confirmatory factor analysis) زمانی استفاده میشود که یک سازۀ بزرگ خود از چند متغیر پنهان تشکیل شده باشد. در این روش علاوهبر بررسی رابطۀ متغیرهای مشاهدهپذیر با متغیرهای پنهان رابطۀ متغیرهای پنهان با سازۀ اصلی خود نیز بررسی میشود.
شکل (4) مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم را در حالت غیراستاندارد و شکل (5) مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم را در حالت استاندارد نشان میدهد.
شکل 4: مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم در حالت غیراستاندارد (منبع: یافتههای پژوهش، 1403)
Figure 4: Second-order confirmatory factor analysis model in non-standard mode
شکل 5: مدل تحلیل عاملی تأییدی دوم در حالت استاندارد (منبع: یافتههای پژوهش، 1403)
Figure 5: The second confirmatory factor analysis model in standard mode
جدول 9: پایایی و روایی تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم
Table 9: Reliability and validity of second order confirmatory factor analysis
|
مؤلفه |
CR |
AVE |
|
ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی |
829/0 |
505/0 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
نتایج حاصل نشان میدهد مقدارهای پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراجشدۀ متغیر ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی مناسب است که نشان از تأیید پایایی و روایی همگرای سازه دارد (جدول 9).
جدول 10: بار عاملی گویه ها
Table 10: Factorial load of the items
|
متغیر |
مؤلفه |
بار عاملی |
رتبه |
|
ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی |
کیفیت ادراکشده |
822/0 |
2 |
|
هویت برند |
599/0 |
3 |
|
|
تصویر برند |
938/0 |
1 |
|
|
وفاداری به برند |
524/0 |
5 |
|
|
آگاهی از برند |
578/0 |
4 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
طبق نتایج جدول (10) بار عاملی بهدستآمده برای تمامی مؤلفهها بیشتر از 5/0 است که نشان از مناسببودن بار عاملی مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند دارد. همچنین، نتایج نشان داد بهترتیب تصویر برند، کیفیت ادراکشده، هویت برند، آگاهی از برند و وفاداری به برند بیشترین بارهای عاملی را دربین مؤلفههای ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی دارد.
جدول 11: شاخصهای برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ دوم
Table 11: Fit indices of the second-order confirmatory factor analysis model
|
شاخص |
CMIN/DF |
RMSEA |
SRMR |
CFI |
|
مقدار مناسب |
3˂ |
08/0˂ |
08/0˂ |
90/0˃ |
|
تحلیل عاملی مرتبۀ دوم |
964/2 |
072/0 |
074/0 |
927/0 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
برای بررسی برازش مدل نیز از شاخصهای کای دو بر درجۀ آزادی (CMIN/DF)، ریشۀ میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA)، ریشۀ میانگین مربعات باقیماندۀ استانداردشده (SRMR) و شاخص برازش تطبیقی (CFI) طبق پیشنهاد Gaskin & Lim (2016) استفاده شد. در تحلیل عامل تأییدی مرتبۀ دوم تمامی شاخصهای 964/2CMIN/DF =، 072/0 RMSEA =، 074/0 SRMR = و 927/0 CFI = تأیید شد (جدول 11).
بررسی وضعیت مؤلفههای ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی
برای بررسی وضعیت مؤلفههای ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی با توجه به نرمالبودن توزیع مؤلفههای ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد که نتایج آن در جدول (12) گزارش شده است.
جدول 12: نتیجۀ حاصل از آزمون تی تک نمونه برای بررسی وضعیت ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی و مؤلفههای آن
Table 12: The result of the sample T-Tech test to check the status of brand value of medical tourism development and its components
|
آماره
متغیر |
ارزش آزمون = 3 |
|||||
|
مقدار آمارۀ تی |
درجۀ آزادی |
سطح معناداری |
اختلاف میانگین |
درسطح اطمینان 95% |
||
|
حداکثر |
حداقل |
|||||
|
کیفیت ادراکشده |
556/17 |
383 |
001/0 |
843/0 |
749/0 |
938/0 |
|
هویت برند |
055/19 |
383 |
001/0 |
856/0 |
767/0 |
944/0 |
|
تصویر برند |
856/23 |
383 |
001/0 |
082/1 |
992/0 |
171/1 |
|
وفاداری به برند |
156/16 |
383 |
001/0 |
756/0 |
664/0 |
848/0 |
|
آگاهی از برند |
337/15 |
383 |
001/0 |
659/0 |
574/0 |
743/0 |
|
ارزش ویژۀ برند گردشگری |
728/23 |
383 |
001/0 |
856/0 |
785/0 |
927/0 |
منبع: یافتههای پژوهش، 1403
نتایج جدول (12) نشان میدهد با توجه به مقدار t بهدستآمده از بررسی آزمون و از آنجا که این مقدار برای ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی و مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند از مقدار بحرانی 96/1± بیشتر است، میتوان گفت که بین میانگین مشاهدهشدۀ متغیر ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی و مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند با میانگین فرضی (عدد 3) تفاوت معناداری وجود دارد (001/0sig = ) و میانگین مشاهدهشدۀ متغیر ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی و مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند از میانگین فرضی بالاتر است؛ درنتیجه میتوان گفت که متغیر ارزش ویژۀ برند توسعۀ گردشگری پزشکی و مؤلفههای کیفیت ادراکشده، هویت برند، تصویر برند، وفاداری به برند و آگاهی از برند وضعیت مطلوبی دارد.
نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف تبیین و تحلیل اثر مؤلفههای ارزش ویژۀ برند بر توسعۀ گردشگری پزشکی در کلانشهر اهواز انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای ارزش ویژۀ برند شامل کیفیت ادراکشده، تصویر برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند و هویت برند تأثیر معناداری بر توسعۀ گردشگری پزشکی در این منطقه دارد. درادامه، یافتههای این پژوهش با پژوهشهای مشابه مقایسه میشود و نتایج آن مورد بحث قرار میگیرد.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کیفیت ادراکشده یکی از مؤلفههای کلیدی در ارزش ویژۀ برند گردشگری پزشکی است. این یافته با نتایج پژوهشهای جعفری و همکاران (1396) و مرتضایی و همکاران (1400) همسوست که کیفیت ادراکشده را بهعنوان عاملی مهم در افزایش ارزش ویژۀ برند و وفاداری به برند معرفی کردهاند. همچنین، پژوهشهای خارجی مانند Lertwannawit & Gulid (2011) نیز نشان دادهاند که کیفیت خدمات تأثیر مستقیمی بر رضایت و وفاداری گردشگران دارد. در این پژوهش کیفیت ادراکشده با بار عاملی 822/0 دومین مؤلفۀ تأثیرگذار بر ارزش ویژۀ برند گردشگری پزشکی بوده است. این نتیجه نشان میدهد که بهبود کیفیت خدمات درمانی و زیرساختهای مرتبط با گردشگری پزشکی میتواند به افزایش رضایت و وفاداری گردشگران منجر شود.
تصویر برند با بار عاملی 938/0 مهمترین مؤلفۀ تأثیرگذار بر ارزش ویژۀ برند گردشگری پزشکی در این پژوهش بوده است. این یافته با نتایج پژوهشهای جعفری و همکاران (1396) و احمدی (1400) همسوست که تصویر برند را بهعنوان عاملی کلیدی در افزایش ارزش ویژۀ برند و وفاداری به برند معرفی کردهاند. همچنین، پژوهشهای خارجی مانند Gartner & Ruzzier (2011) نیز نشان دادهاند که تصویر برند نقش مهمی در ارزیابی گردشگران از یک مقصد دارد. در این پژوهش، تصویر برند بهعنوان عاملی که شامل کیفیت مطلوب، تجهیزات مدرن، قیمت مناسب و حداقل زمان انتظار است، تأثیر چشمگیری بر توسعۀ گردشگری پزشکی داشته است. این نتیجه نشان میدهد که ایجاد تصویر مثبت از برند گردشگری پزشکی اهواز میتواند به جذب بیشتر گردشگران پزشکی کمک کند.
وفاداری به برند با بار عاملی 524/0 کمترین تأثیر را درمیان مؤلفههای ارزش ویژۀ برند داشته است. این یافته با نتایج پژوهشهای جعفری و همکاران (1396) و احمدی (1400) همسوست که وفاداری به برند را بهعنوان عاملی مهم در افزایش ارزش ویژۀ برند معرفی کردهاند؛ با این حال در این پژوهش وفاداری به برند تأثیر کمتری نسبت به سایر مؤلفهها داشته است. این نتیجه ممکن است بهدلیل نداشتن آگاهی کافی گردشگران از برند گردشگری پزشکی اهواز و یا نداشتن تجربۀ مثبت قبلی از خدمات ارائهشده در این منطقه باشد؛ بنابراین برای افزایش وفاداری به برند لازم است که اقدامهایی برای بهبود تجربۀ گردشگران و افزایش آگاهی آنها از برند گردشگری پزشکی اهواز انجام شود.
هویت برند با بار عاملی 599/0 سومین مؤلفۀ تأثیرگذار بر ارزش ویژۀ برند گردشگری پزشکی بوده است. این یافته با نتایج پژوهشهای دلافروز و همکاران (1397) و کروبی و همکاران (1398) همسوست که هویت برند را بهعنوان عاملی مهم در افزایش ارزش ویژۀ برند معرفی کردهاند. در این پژوهش هویت برند شامل قرابت جغرافیایی، قرابت فرهنگی و زبانی، رعایت مسائل اخلاقی و حقوقی و مهماننوازی بوده است. این نتیجه نشان میدهد که ایجاد هویت بینظیر برای برند گردشگری پزشکی اهواز میتواند به جذب بیشتر گردشگران پزشکی کمک کند.
آگاهی از برند با بار عاملی 578/0 چهارمین مؤلفۀ تأثیرگذار بر ارزش ویژۀ برند گردشگری پزشکی بوده است. این یافته با نتایج پژوهشهای جعفری و همکاران (1396) و احمدی (1400) همسوست که آگاهی از برند را بهعنوان عاملی مهم در افزایش ارزش ویژۀ برند معرفی کردهاند. همچنین، پژوهشهای خارجی مانندZhu & Zhu (2018) نیز نشان دادهاند که آگاهی از برند نقش مهمی در رضایت و وفاداری گردشگران دارد. در این پژوهش آگاهی از برند شامل اطلاعات و تبلیغات الکترونیکی، پذیرش الکترونیکی و داشتن وبسایت حرفهای بوده است. این نتیجه نشان میدهد که افزایش آگاهی از برند گردشگری پزشکی اهواز با تبلیغات و استفاده از فناوریهای دیجیتال میتواند به جذب بیشتر گردشگران پزشکی کمک کند.
یافتههای این پژوهش با پژوهشهای مشابه داخلی و خارجی مقایسه شده است. در پژوهشهای داخلی مانند جعفری و همکاران (1396) و احمدی (1400) آگاهی از برند، تصویر برند و کیفیت ادراکشده بهعنوان عوامل کلیدی در افزایش ارزش ویژۀ برند و وفاداری به برند معرفی شده است. این یافتهها با نتایج این پژوهش همسوست. همچنین، در پژوهشهای خارجی مانند Gartner & Ruzzier (2011) وLertwannawit & Gulid (2011) کیفیت خدمات و تصویر برند بهعنوان عوامل مهم در رضایت و وفاداری گردشگران معرفی شده است که با یافتههای این پژوهش همخوانی دارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای ارزش ویژۀ برند شامل کیفیت ادراکشده، تصویر برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند و هویت برند تأثیر معناداری بر توسعۀ گردشگری پزشکی در کلانشهر اهواز دارد. برای توسعۀ گردشگری پزشکی در این منطقه لازم است که اقدامهایی برای بهبود کیفیت خدمات، ایجاد تصویر مثبت از برند، افزایش آگاهی از برند و ایجاد هویت بینظیر برای برند گردشگری پزشکی اهواز انجام شود. این اقدامها میتواند به جذب بیشتر گردشگران پزشکی و افزایش رضایت و وفاداری آنها کمک کند.
پژوهش حاضر باوجود دستاوردهای ارزشمند محدودیتهایی دارد که باید در تفسیر نتایج و انجامدادن پژوهشهای آتی مورد توجه قرار گیرد. نخست، این مطالعه بهصورت مقطعی و تنها در کلانشهر اهواز انجام شده است؛ بنابراین تعمیمپذیری نتایج به سایر شهرها یا مناطق جغرافیایی دیگر نیازمند احتیاط است. شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خاص اهواز ممکن است بر نتایج تأثیر گذاشته باشد و لزوماً قابل تعمیم به سایر مناطق نباشد؛
دوم، دادههای این پژوهش بهصورت خوداظهاری و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است که ممکن است تحتتأثیر سوءگیریهای پاسخدهندگان قرار گرفته باشد. بهویژه، گردشگران پزشکی ممکن است تمایل داشته باشند که تصویر مثبتی از تجربۀ خود ارائه دهند که این امر میتواند بر نتایج تأثیر بگذارد؛
سوم، اگرچه حجم نمونه (220 نفر) برای تحلیلهای آماری کافی بود، افزایش حجم نمونه میتوانست به دقت بیشتر نتایج و کاهش خطای نمونهگیری کمک کند. همچنین، انتخاب نمونهها بهصورت دردسترس انجام شده است که ممکن است نمایندۀ کامل جامعه آماری نباشد؛
چهارم، در این پژوهش تنها بر مؤلفههای ارزش ویژۀ برند (کیفیت ادراکشده، تصویر برند، وفاداری به برند، آگاهی از برند و هویت برند) تمرکز شده است. عوامل دیگری مانند سیاستهای دولتی، زیرساختهای گردشگری و رقابت بینالمللی نیز میتواند بر توسعۀ گردشگری پزشکی تأثیرگذار باشد؛ اما در این مطالعه بررسی نشده است.
درنهایت، اگرچه از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین متغیرها استفاده شده است، این روشها قادر به اثبات علیت نیست. برای بررسی روابط علّی بین مؤلفههای ارزش ویژۀ برند و توسعۀ گردشگری پزشکی انجامدادن مطالعات طولی در آینده پیشنهاد میشود.
با توجه به این محدودیتها پیشنهاد میشود در پژوهشهای آتی نمونهگیری از مناطق مختلف کشور انجام شود و عوامل دیگری مانند سیاستهای دولتی و رقابت بینالمللی نیز بررسی و از روشهای طولی برای بررسی روابط علّی استفاده شود. درادامه، پیشنهادهایی ارائه شده است.
بهبود کیفیت خدمات: ارتقای کیفیت خدمات درمانی و زیرساختهای مرتبط با گردشگری پزشکی میتواند به افزایش رضایت و وفاداری گردشگران منجر شود.
ایجاد تصویر مثبت از برند: استفاده از تبلیغات و بازاریابی مؤثر برای ایجاد تصویر مثبت از برند گردشگری پزشکی اهواز میتواند به جذب بیشتر گردشگران کمک کند؛
افزایش آگاهی از برند: استفاده از فناوریهای دیجیتال و تبلیغات الکترونیکی برای افزایش آگاهی از برند گردشگری پزشکی اهواز میتواند مؤثر باشد؛
ایجاد هویت بینظیر: ایجاد هویت بینظیر برای برند گردشگری پزشکی اهواز با تأکید بر قرابت جغرافیایی، فرهنگی و زبانی میتواند به جذب بیشتر گردشگران کمک کند.
با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که توجه به مؤلفههای ارزش ویژۀ برند میتواند به توسعۀ گردشگری پزشکی در کلانشهر اهواز کمک کند. همچنین، این نتایج میتواند بهعنوان راهنمایی برای سیاستگذاران و مدیران گردشگری پزشکی در راستای بهبود خدمات و جذب بیشتر گردشگران پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.