Document Type : Original Article
Authors
1 Associate professor, Ph.D. in Urbanism, Department of Architecture and Urbanism, Faculty of Civil Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
2 Master’s degree in Urban Design, Department of Architecture and Urbanism, Faculty of Civil Engineering, University of Tabriz, Tabriz, Iran
Abstract
Keywords
Main Subjects
مقدمه
باتوجه به رشد جمعیت در شهرها توجه به فرآیندهای اجتماعی و اداری مرتبط با عملکرد شهرها و ارزیابی میزان تابآوری (Resilience) ساکنان دربرابر مخاطرات طبیعی اهمیت فراوانی دارد (Hook et al., 2020, P. 98). شهرها باید بهگونهای طراحی شوند که خطرها را کاهش دهند و برای کاهش خسارتهای ناشی از بلایا و بهبود سریع از بلایا انعطافپذیری ایجاد کنند (Burton, 2015). باتوجه به اینکه بلایای طبیعی باعث ایجاد اختلالات اجتماعی شدید در شهرها میشود، ارتقای تابآوری اجتماعی (Social resilience) بهعنوان یک قابلیت نهتنها به حفظ عملکرد اولیۀ شهرها کمک میکند، منجر به بهبود و شکوفایی شهرها پس از وقوع بلایا میشود (Brown, 2012, P. 44). شهرهای تابآور قادر به پاسخ مثبت به مخاطرهها یا استرسها هستند (Maguire et al., 2007, P. 16). در بیشتر مطالعات تابآوری شهری درمقایسه با زیرساختها، محیطزیست و تابآوری نهادی تمرکز کمتری بر ارزیابی تابآوری اجتماعی و اقتصادی وجود دارد (Sharifi, 2020). تابآوری اجتماعی بهدنبال افزایش ظرفیت جذب تغییر و توانایی مقابله با شگفتیهاست و برای رسیدن به این امر باید روی معنا، روابط اجتماعی و حس تعلق افراد به محیط زندگی خود تمرکز کرد. با نظر به اینکه بافتهای تاریخی بسیار اهمیت دارند، جزء آسیبپذیرترین بخشهای شهری نیز هستند. عامل تأثیرگذار در بازگشت اینگونه بافتها به شرایط معمول زندگی اجتماعی آنهاست. محلات بافت تاریخی بهعلت قدیمیبودن و عدم رسیدگی، حس تعلق خاطر پایینی در بین اهالی خود دارند و اغلب افراد با توانایی مالی کم در اینگونه محلات زندگی و به محض وجود موقعیت بهتر به محلۀ دیگر مهاجرت میکنند. این امر نشاندهندۀ کمبود هویت و همبستگی در اینگونه محلات است که پایینبودن تابآوری را در بُعد اجتماعی بهدنبال دارد. همچنین، لزوم بازطراحی این محلات در راستای افزایش هویت، انسجام اجتماعی و همبستگی محله ضروری است. محلۀ تاریخی سرخاب تبریز یکی از قدیمیترین محلات شهر تبریز است. ازجمله مشکلات این محله روبه زوالبودن هویت این محله و نادیده گرفتهشدن روابط اجتماعی است. آسیبهای اجتماعی که درسطح محله مشاهده میشود و نارضایتی خاطر ساکنان از وضعیت اجتماعی محله درصورت بروز مخاطرات طبیعی، مشکلات انسانساخت و ... توان تحمل تغییرات در آن وجود ندارد؛ زیرا میزان همبستگی و تعلق خاطر ساکنان بهعنوان سرمایههای اجتماعی و عاملان مشارکت پاسخگوی مقاومت و تابآوری دربرابر تغییرات ناگهانی نیست؛ بنابراین شرایط کنونی جوابگوی نیازهای اجتماعی ساکنان نیست؛ از این رو هدف از پژوهش حاضر ضمن بازگوکردن مفهوم تابآوری اجتماعی و نظریههای اندیشمندان، شناسایی مؤلفههای تابآوری اجتماعی در محلۀ بافتهای تاریخی سرخاب تبریز است که از نتایج و یافتههای پژوهش حاضر میتوان در راستای افزایش تابآوری اجتماعی در بهبود کیفیت فضاهای شهری در پروژههای طراحی شهری استفاده کرد.
پیشینۀ پژوهش
باتوجه به این امر که مطالعات فراوانی درحوزۀ بازطراحی بافتهای تاریخی در طراحی شهری و تابآوری اجتماعی صورت گرفته است، پژوهشهای انجامشده دربارۀ تابآوری اجتماعی تنها مشکلات شهرهای امروزی را در این باب بررسی کردند و در کمتر پژوهشی شاخصهای تابآوری اجتماعی در ابعاد طراحی شهری با نمونۀ موردی محلات تاریخی بررسی شده است. در این میان، یکی از نکات مهمی که پژوهش حاضر را از مطالعات مشابه پیشین متمایز میکند، ابعاد طراحی شهری با معیارهای تابآوری اجتماعی است که در بافتهای تاریخی تأثیرگذار است. همچنین، جمعبندی تحلیلهای معیارهای ابعاد طراحی شهری با استفاده از تصاویر انجام شده است. محققان در این پژوهش بهدنبال تأثیرگذارترین بُعد و معیار تابآوری اجتماعی هستند. بافت تاریخی به مجریان و مسئولان شهر در طراحی فضاهای شهری و به بهبود عملکرد آنها کمک میکند.
مبانی نظری پژوهش
تعریف تابآوری
تابآوری در بسیاری از حوزههای علوم فنی، انسانی و شهرسازی به یک مفهوم اصلی تبدیل شده است. تبیین مفهوم برگشت به وضعیت گذشتۀ تابآوری بهمعنای میزان آشفتگی است که یک سیستم بتواند جذب کند و همچنان در همان وضعیت قبلی باقی بماند یا بهمعنای میزان توانایی سیستم در خودسازماندهی و میزان توانایی سیستم در ایجاد و افزایش ظرفیت یادگیری و سازگاری است (لک، 1392). آخرین تعریف تابآوری مربوط به تعریف آکادمی ملی آمریکا (American Psychological Association) (2012) است که تابآوری را بهعنوان روند تطبیق درست در مواجهه با سختی، تهدید و یا حتی منابع مهم از استرس تعریف میکند. اگرچه این تعریف مفیدی است، طبیعت پیچیدۀ تابآوری را انعکاس نداده است.
نمودار1: چگونگی رسیدن به تابآوری (منبع: نگارندگان)
Diagram 1: How to achieve resilience
تابآوری شهری
«تابآوری در شهرسازی در دهۀ 1990 ظاهر شد؛ البته تابآوری شهری هنوز فاقد تعریف روشن است و در مواجهه با تغییرات اقتصادی، جهانیشدن، تکنولوژیکی، فرهنگی و بهطور کلی، تمام بحرانهایی مطرح میشود که شهر با آنها مواجه میگردد» (Lu & Stead, 2013, P. 201). «یک شهر تابآور بهعنوان شهری که آمادگی پذیرش هرگونه واقعه و بازیابی خود بعد از واقعه در کنار حفظ کارکردهای اساسی، ساختارها و هویت خود را دارد و به همان اندازه دربرابر فشارهای بیرونی توانایی سازگاری و پیشرفت دارد، تعریف شده است» (ICLEI, 2015). «در جدیدترین تعریف تابآوری شهری به توانایی یک سیستم شهری و کلیۀ شبکۀ اکولوژیکی-اجتماعی و تکنیکی-اجتماعی سازندهاش در مقیاسهای زمانی و مکانی اطلاق میشود که در مواجهه با اختلال اقدام به نگهداری عملکردهای مطلوب یا بازگشت سریع به آنها میکند. سیستمی که سازگاری با تغییر دارد و چنانچه سیستم ظرفیت انطباق با تغییرات کنونی یا آتی را محدود میکند بهواسطۀ ویژگی تابآوری سریعاً تغییر داده شده و دگرگون میشود» (Meerow et al., 2016). آنچه دربارۀ تفکر تابآوری در همۀ تعریفها مشترک است و باید مدنظر قرارگیرد، توانایی یا ظرفیت جذب اختلال و خطر، توانایی سازگاری با تغییر و بهبود، حفظ ویژگیها و ساختارهای ذاتی سیستم و اینکه تابآوری بیشتر بهعنوان یک توانایی یا جریان دیده شده است.
تابآوری اجتماعی
«اصطلاح تابآوری اجتماعی اولین بار توسط ادگر (Adger) مطرح شد. وی تابآوری اجتماعی را بهعنوان توانایی گروهها و یا جوامع برای مقابله با تنشهای خارجی و اختلالات در مواجهه با تغییرات اجتماعی، سیاسی و زیستمحیطی تعریف میکند» (Adger, 2000, p. 1). «بهطور کلی، قابلیت تابآوری اجتماعی توان یک اجتماع برای برگشت به تعادل یا پاسخ مثبت به مصبیتها است» (Keck & Sakdapolrak, 2013, p. 13). «تأکید رویکرد اجتماعمحور بر حضور مردم محلی در مراحل مختلف و شناسایی ظرفیتها و آسیبپذیریهای موجود در جوامع محلی با مشارکت مردم تأکید دارد» (پورموسوی و همکاران، ۱۳۹۲، ص. ۳۱). «بُعد تابآوری اجتماعی تأکید بر شکلگیری و حفظ گروههای اجتماعی و جوامع محلی در فرآیند بازتوانی بعد از سوانح ازطریق ارتقای سرمایۀ اجتماعی است و به ارتقای حس دلبستگی به مکان، حس جامعۀ محلی، افزایش مشارکت ساکنین در بازسازی و شکلگیری پیوندهای اجتماعی کمک میکند و بازتوانی و بازسازی جامعۀ محلی با حفظ نظامهای اجتماعی موجود را در زمان سانحه و نیز در یک جامع محلی بعد از سانحه تسهیل میکند» (لک، ۱۳۹۲، ص. 94). «وجود گروههای اجتماعی با شرایط اجتماعی، اقتصادی و میزان آسیبپذیری متفاوت در یک اجتماع به این معنی است که تابآوری گروههای مختلف در یک جامعه نسبت به یک حادثه متفاوت است. گروههای آسیبپذیر اجتماع مانند سالخوردگان، بچهها و یا افراد با شرایط نامساعد اجتماعی ممکن است منابع و امکانات کمتری بهمنظور مقابله با بلایا در دسترس داشته باشند. شرایط اجتماعی باعث میشود که تعدادی از اعضای جامعه در اثر مصیبتهای وارده کمتر تأثیرپذیر باشند و بعضیها بیشتر» (Oxfam, 2005, p. 1). «ممکن است در جامعهای آسیبپذیری بالا باشد، ولی ارتباطات اجتماعی بهقدری قوی باشد که برگشت از حالت آسیبدیده هرچه زودتر رخ دهد، لذا در این حالت باوجود آسیبپذیری بالا تابآوری بالاست» (Shaw et al., 2014, p. 194). احساس تعلق و وجود این حس سبب میشود از یکسو فرد در جامعه و محیط به شکل بالنده و پویا عمل کند و از سوی دیگر، شخص، گروه، جامعه و مکان را متعلق به خود بداند و در راستای اعتلا، ارتقا و توسعۀ آن بکوشد.
بافت تاریخی
«بافتهای تاریخی شهرها به بخشهایی از شهر اطلاق میشوند که تحت شرایط زمان در گذشته احداث شده و درحال حاضر یا از شرایط زیست مطلوب برخوردار هستند یا از مطلوبیت لازم برای زندگی برخوردار است؛ ولی به هر حال دارای هویت تاریخی و واجد ارزش بود و حتیالامکان مرمت، حفظ و نگهداری آنها ضروری است» (ماجدی، ۱۳۸۹، ص. ۸۸). بافت تاریخی بافتی ارگانیک است و اغلب هم با زندگی ماشینی امروز تطبیق پیدا نکرده است و افراد تمایلی به زندگی در این قسمتهای شهر را ندارند و اغلب ساکنان قدیمی از این بافت مهاجرت کردند یا بهعلت شرایط بد اقتصادی در اینگونه بافتها زندگی میکنند؛ بنابراین در کشور ما به بافتهای قدیمی بیشتر بهعنوان بافت مسئلهدار دیده میشود. برنامه و طرحهای ساماندهی اینگونه بافتها از نوع گردشگری است که در این طرحها ساکنان نقش پررنگی ندارند و تمرکز روی افزایش بهرهوری اقتصادی است.
یافتههای پژوهش و تجزیهوتحلیل
تابآوری اجتماعی و بافتهای تاریخی
در طى رشد سریع شهرها حوزههایى تشکیل مىشوند که توان همراهى با رشد سریع و پذیرفتن تغییرات فرمى و عملکردى را ندارند و ناگزیر معناى خود را در ذهن شهروندان از دست مىدهند و بهسوى فرسودگى پیش مىروند. بسیاری از مسائل اجتماعی با استفاده از بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان حل میشود. کسبوکار خلّاق در اینگونه محلات از نابودی و روبه زوالبودن اینگونه بافتها جلوگیری میکند و ازطرفی، مکانها را از خالیبودن به فرهنگیبودن میرساند و همین موضوع باعث میشود که ارتباط عاطفی و اجتماعی میان افراد شکل بگیرد که پشتوانهی بسیار مهمی درهنگام بحران است و باعث ارتقای تابآوری بهخصوص در بُعد اجتماعی میشود. هرچه سطح دانش و آگاهی بیشتر باشد، چگونگی مقابلۀ افراد محله و پیشگیری از وقوع سانحه بهتر کنترل میشود. سرمایههای اجتماعی باتوجه به متغیرهایی که این شاخص را میسازد، میزان مشارکت مردم، شبکههای اجتماعی، میزان اعتماد مردم به یکدیگر میتواند تابآوری اجتماعی را افزایش دهد. اصول و عقاید مردم میزان جرم و جنایت را کاهش و میزان مشارکت را افزایش میدهد. با در نظر گرفتن تمامی این مؤلفهها در کنار هم بافتهای تاریخی در مقابله با سوانح و حوادث از نظر تابآوری اجتماعی مقاوم میشوند.
جمعبندی شاخصهای تابآوری اجتماعی ازنظر اندیشمندان
«با ظهور مدرنیته و در شرایطی که شهر اطلاعاتی درحال ظهور است و هر روز گسست اجتماعی بیشتری در جوامع بروز مینماید، بالابردن تابآوری اجتماعی دغدغۀ مهمی برای شهرهاست و از آنجا که محلات عناصر مهمی در تابآوری جوامع هستند و حیات هر شهر وابسته به حیات محلات واقع در آن است» (پرتوی و همکاران، ۱۳۹۵). «رابطۀ بین جامعه و محیط بهصورت یک فرآیند دو طرفه است که در آن مردم و جوامع فضاها را به وجود آورده و تغییر میدهند؛ درحالی که این مردم خود به طرق مختلف تحتتأثیر این فضاها قرار دارند. روابط اجتماعی میتواند در فضا شکل بگیرد و همچنین، توسط شکل فضا مورد تهدید قرار میگیرد. با شکلگیری محیط مصنوع طراحان شهر بر الگوهای عملکردی و زندگی اجتماعی اثر میگذارند» (کارمونا و همکاران، 1388، ص. 123). ایجاد شهر تابآور خود عاملی در راستای ارتقای تابآوری اجتماعی است و لازم است که با طراحی شهری به عوامل ایجادکنندۀ شهر تابآور توجه شود؛ بنابراین طراحی فضاهای شهری که تابآور باشند، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا امکان تنوع فعالیتی، سازگاری، کارایی و حتی تغییرات بدون تغییر هویت را به استفادهکنندگان میدهند. فضای تابآور نوعی از فضای نرم است که میتوان انواع شرایط مختلف را کنار هم قرار داد. باتوجه به همۀ این موارد میتوان دریافت که طراحی شهری در بهبود تابآوری اجتماعی تأثیر بسزایی دارد و عضو جدانشدۀ تابآوری اجتماعی است؛ بنابراین ابعاد استخراجشده از تعریفهای طراحی شهری به اینگونه است: کالبدی، عملکردی، فرهنگی و اجتماعی.
در جدول 1بهطور خلاصه، معیارها و شاخصهای تابآوری اجتماعی از نظر پژوهشگران این حوزه بیان شده است که درادامه، به کنار هم قراردادن و مقایسۀ این شاخصها پرداخته میشود.
جدول 1: جمعبندی نظرهای پژوهشگران درباب معیارها و شاخصهای تابآوری
Table 1: Summary of researchers' opinions about resilience criteria and indicators
نام پژوهشگر |
معیارها و شاخصهای تابآوری اجتماعی |
همکاری و مشارکت شهروندان، همبستگی اجتماعی، داشتن هویت واحد، حس تعلق، وجود امنیت، فراگیری اجتماعی. |
|
فراوانی، تنوع، کارآمدی، استقلال داخلی، استحکام، همبستگی، قابلیت سازگاری، همیاری. |
|
توانمندی، افزونگی، تدبیر، سرعت عمل. |
|
مقاومت، بازیابی، خلاقیت |
|
حکمروایی، ارزیابی خطر، دانش و آموزش، مدیریت خطر، آمادگی و واکنش. |
|
مدیریت، اعتماد، سرمایۀ اجتماعی، مشارکت اجتماعی، پیوستگی اجتماعی و حس اجتماع، همکاری، ارزشها و نگرشها و ارتباطات. |
|
مهارت حل مسئله، انعطافپذیری، خلاقیت، کارایی اجتماع محلی و مشارکت همراه با اعتماد. |
|
میزان دارایی، انعطافپذیری، توان خودسازماندهی و ظرفیت یادگیری یک جامعه. |
|
توانمندی اجتماع محلی، انسجام اجتماعی، اعتماد، شبکههای اجتماعی، عدالت، ایمنی، حس مکان، خلاقیت، مهارتها و دانشهای جمعی، ارزشها، دلبستگی به مکان، تاریخ و سنتها، ارتباطات، مشارکت. |
|
آگاهی و دانش، مهارت، نگرش، سرمایۀ اجتماعی، شبکههای اجتماعی، ارزشهای جامعه، درک محلی از خطر، خدمات مشاورهای سلامتی و رفاه، کیفیت زندگی، دسترسی، سن، زبان، نیازهای ویژه، دلبستگی به مکان، تمایل به حفظ معیارهای فرهنگی. |
|
پیوند همسایگی، اعتماد، شبکهها و سازمانهای اجتماعی، مشارکت، آموزش و دانش. |
|
هویت اجتماعی، دسترسی به خدمات، سرمایۀ اجتماعی، امنیت اجتماعی، مشارکت، حس تعلق به مکان، کیفیت زندگی، سبک زندگی، ثبات اجتماعی، معیارهای فرهنگی. |
باتوجه به جدول 1 میتوان گفت که شاخصهای دانش و آموزش، شبکههای اجتماعی، توانمندی و مشارکت شهروندان، بیشترین همپوشانی را دربین همۀ شاخصها دارند و معیارهای اعتماد، انعطافپذیری، تاریخ و سنتها، خلاقیت، درک از خطر، سرمایۀ اجتماعی و همبستگی پرتکرار بوده است؛ بنابراین معیارهای ذکرشده بهعنوان شاخصهای اصلی تابآوری اجتماعی در این پژوهش قرار گرفته است.
چارچوب مفهومی
مدل نهایی این پژوهش با در نظر گرفتن شاخصها و معیارهای تابآوری اجتماعی ارائه میشود. به این ترتیب، برای شاخصهای عملکردی بُعد طراحی شهری تابآور، تنوع، سازگاری، دسترسی به خدمات بهعنوان شاخصهای ابعاد طراحی شهری تابآوری استخراج شدند و در بُعد شاخصهای کالبدی، انعطافپذیری، مقاومبودن، ایمنی، در بُعد شاخصهای فرهنگی، هویت واحد، حس تعلق، خلاقیت، حفظ معیارهای فرهنگی و در بُعد شاخصهای اجتماعی، مشارکت، همهشمولی، انسجام اجتماعی و امنیت قرار گرفته است.
تابآوری اجتماعی |
سازگاری |
دسترسی |
تنوع |
انعطافپذیری |
مقاومت |
ایمنی |
خلاقیت |
حفظ معیارهای فرهنگی |
حس تعلق |
هویت |
مشارکت |
انسجام اجتماعی |
همه شمولی |
امنیت |
بعد عملکردی |
بعد کالبدی |
بعد فرهنگی |
بعد اجتماعی |
|
|
|
|
ابعاد طراحی شهری مرتبط با تابآوری اجتماعی |
نمودار2: مدل مفهومی تابآوری اجتماعی (منبع: نگارندگان)
Diagram 2: Conceptual model of social resilience
نمونۀ موردی
شهر تبریز 10 منطقۀ شهرداری دارد که هریک مساحت و حدود مشخصی دارد (مهندسین مشاور نقش محیط، 1395). محلۀ مطالعهشده نیز در منطقۀ 10 قرار گرفته است که بهطور تقریبی، 4.3% از کل پهنۀ کل شهر را به خود اختصاص داده است. این منطقه در شمال شهر تبریز و دامنههای کوه عون ابن علی قرار دارد. ساختار توپوگرافی این منطقه شامل دامنههای بهنسبت مرتفع و شیبداری است که مورفولوژی کوهپایهای و تناوب سیستمهای آبراههای منشعب از کوهستان شمالی شهر و نیز درۀ رودخانهای آجی چای باعث شکلگیری سطحهای مختلف شیب درسطح آن شده است (مهندسین مشاور نقش محیط، 1395).
نقشۀ1: موقعیت محلۀ سرخاب در شهر تبریز (منبع: نگارندگان)
Map 1: Location of Sorkhab neighborhood in Tabriz city
«محلۀ سرخاب یکی از محلات تاریخی تبریز است. در شمال شرقی هستۀ مرکزی شهر در حد فاصل محلههای قدیمی شتربان و باغمیشه قرار دارد و بخشهای زیادی از آن قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی (قبل از مدرنیزم) ساخته شده است. جنس خاک محله از مارنهای قرمز تشکیل شده که باعث سرخرنگ شدن خاک این منطقه شده است و به همین دلیل، نام این محله بهعنوان سرخاب دربین مردم تبریز شناخته میشود. نخستین بار نام سرخاب در کتب تاریخی در دورۀ عصر ایلخانی (قرن 7 و 8 هـ.ق) بهعنوان گورستانهای سرخاب آورده شده است» (منصوری و محمدزاده، 1396، ص. 24). «در دورۀ قاجار (قرن 13 هـ.ق) شهر تبریز دارای 9 محلۀ اصلی که سرخاب یکی از اصلیترین آنها بوده است» (منصوری و محمدزاده، 1396، ص. 29). این محله از جنوب به خیابان بیستمتری سرباز
شهید، از غرب به شرق اسماعی و از شمال و شرق به خیابان ثقهالاسلام محدود است.
نقشۀ 2: موقعیت محلۀ سرخاب (منبع: نگارندگان)
Map 2: location of Sorkhab neighborhood
روششناسی پژوهش
پژوهش حاضر ازنظر ماهیت و روش برمبنای روش توصیفی-تحلیلی است. اطلاعات و دادههای لازم با بررسی پیشینۀ موضوع با استفاده از منابع کتابخانهای گردآوری و درادامه، شاخصها و معیارهای استخراجشده تحلیل شده است. تعدادی از این معیارها نیاز به پرسشنامه و استفاده از نظرهای مردم ندارد؛ بنابراین با روش برداشت میدانی و مشاهده وضعیت این شاخصها و معیارها در محلۀ سرخاب تحلیل و تفسیر میشود. باتوجه به اینکه تعدادی از معیارها نیاز به پرسشنامه و استفاده از نظرهای مردم دارد، به کمک پیمایش، نظرهای مردم ساکن در بافت تاریخی محلۀ سرخاب درباب تابآوری اجتماعی بهصورت پرسشنامه گردآوری شده است. پرسشنامه با استفاده طیف لیکرت تهیه و برای یافتن تأثیرات جنسیت، سن و تحصیلات روی سه بُعد عملکردی، اجتماعی و فرهنگی (بُعد کالبدی احتیاج به پرسشنامه ندارد) از آزمون واریانس یکطرفه (ANOVA) و تی تست (T test) استفاده و درنهایت، با استفاده از آزمون رگرسیون چندمتغیره (Multiple regression) تأثیرگذارترین شاخصها بررسی شده است. در پایان از نتایج پرسشنامه و آزمونها، راهکارهایی برای ارتقا تابآوری اجتماعی ارائه میشود.
نمودار3: ابعاد، شاخصها و معیارهای نهایی تابآوری اجتماعی (منبع: نگارندگان)
Chart 3: dimensions, indicators and final criteria of social resilience
تحلیل یافتهها
در پرسشنامۀ تدوینشده ابعاد و مؤلفههای بهدستآمده در بخشهای قبل ازمنظر دید شهروندان بررسی میشود. هدف از تدوین پرسشنامه ارزیابی شاخصهای تابآوری اجتماعی در محلۀ بافت تاریخی سرخاب است. هر پرسشنامه سؤالهای فردی مثل، سن افراد، جنسیت افراد، تحصیلات و سؤالهایی درباب ابعاد عملکردی، فرهنگی و اجتماعی دارد که با استفاده از طیف پنجگزینهای لیکرت (خیلیکم، کم، متوسط، زیاد، خیلیزیاد) مطرح شده است. درنهایت، دادههای استخراجشده از پرسشنامه با بهرهگیری از روش تی تست در نرمافزار SPSS تحلیل و برای یافتن تأثیرات جنسیت، سن و تحصیلات روی سه بُعد عملکردی، اجتماعی و فرهنگی از آزمون واریانس یکطرفه استفاده و در آخر، برای یافتن تأثیرگذارترین معیار بر تابآوری اجتماعی از آزمون رگرسیون چندمتغیره بهره گرفته است. روش نمونهگیری بهطور کامل، تصادفی بوده و از اهالی محله پرسشگری صورت گرفته است. جمعیت محلۀ سرخاب 1204 نفر و 384 خانوار است که طبق آزمون کوکران با ضریب خطای 063/0، تعداد 200 پرسشنامه در این زمینه پر شده است که بیشترین فراوانی مربوط به آقایان با 61 درصد و کمترین فراوانی مربوط به خانمها با 44 درصد است.
بُعد کالبدی
بُعد کالبدی شامل سه شاخص انعطافپذیری، مقاومت و ایمنی است که معیارهای این شاخصها بهصورت توصیفی، تجزیهوتحلیل میشود. اخذ اطلاعات این بُعد با مشاهده و برداشت میدانی صورت گرفته است و شامل گویههای پرسشنامه نیست.
نمودار4: شاخصها و معیارهای بُعد کالبدی (منبع: نگارندگان)
Chart 4: indicators and criteria of the physical dimension
جمعبندی کلی بُعد کالبدی
جدول2: جمعبندی بُعد کالبدی
Table 2: Summary of physical dimensions
شاخص |
معیار |
توضیحات |
انعطافپذیری |
وجود فضاهای منعطف |
در محلۀ سرخاب فضای طراحی شده که برای ساکنان قابل استفاده باشد، وجود ندارد. بهجزء فضای واقع در جنوب محله که باغچۀ مرکزی دارد و باعث منظم شدن عبور خودروها میشود. |
عملکردهای متفاوت در زمانهای گوناگون |
تعداد فعالیتهایی که در این محله رخ میدهد زیاد نیست که دلیل آن فضاهای رها شدۀ بین بناهاست که بهعنوان پارکینگ از آنها استفاده میشود و کاربری جاذب جمعیتی ندارد؛ بنابراین تعداد استفادهکنندگان از این فضاها کم است و چون پارک خودروها باعث به وجود آمدن فضای غیرقابل دفاع شده است، عملکرد عبوری به خود گرفته است و افراد ترجیح میدهند که سریع از این فضا عبور کنند. |
|
مقاومبودن |
قدمت ابنیه |
بیش از نیمی از ابنیۀ موجود در محلۀ سرخاب عمر بیش از 50 سال دارند که به این معناست که محله بافتی تاریخی دارد. در جوار خیابانهای اصلی (خیابان سرباز شهید، ثقهالاسلام، شهید اصولی، وحدت و ستارخان) بناهای نوساز دیده میشود که نتیجۀ خیابانکشیهای جدید است.
|
کیفیت ابنیه |
بهدلیل تاریخیبودن محله تعداد زیادی از بناهای موجود که مرمت و بازسازی نشده است، تخریبی است و قابل سکونت نیست. |
|
ایمنی |
ایمنی عبور و مرور |
عرض کم معابر محلی، تداخل حرکت سواره و پیاده در کوچهها، عدم طراحی تقاطعها، عدم کشش معابر محلی برای عبور خودروهای امداد مانند آمبولانس و آتشنشانی و عبور موتور در پیادهروها و معابر با سرعت زیاد باعث کاهش ایمنی ساکنان و استفادهکنندگان در محله میشود که در مواقع بحران بسیار خطرآفرین است. باتوجه به کیفیت و قدمت ابنیۀ محلۀ سرخاب میتوان دریافت که بناهای مخروبه و مرمتی و بناهای قدمتی با بیش از 40 سال به تعدّد دیده میشود که بهمعنای ناپایداری این بناهاست و در زمان بحران و حتی شرایط عادی، شرایط خطرناکی را به وجود میآورد. |
منبع: نگارندگان
بُعد عملکردی
بُعد عملکردی شامل سه شاخص تنوع، سازگاری و دسترسی است که از بین تمامی معیارها، معیار سازگاری فعالیتها و کاربریها که زیرشاخۀ شاخص سازگاری است و معیار دسترسی به خدمات که زیرشاخۀ شاخص دسترسی است، گویۀ پرسشنامه دارد که بهصورت توصیفی و با استفاده از SPSS تجزیهوتحلیل شده است. سایر معیارها بهصورت توصیفی تحلیل شده است و شامل گویههای پرسشنامه نیست.
نمودار5: شاخصها و معیارهای بُعد عملکردی (منبع: نگارندگان)
Chart 5: Indicators and criteria of the functional dimension
تأثیر عامل جنسیت بر بُعد عملکردی
جنسیت از دو گروه (مردان و زنان) تشکیل شده است. باتوجه به اینکه مقدارSig در این آزمون بزرگتر از 05/0 است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون در این ابعاد معنیدار نیست و میانگین دو گروه جنسیتی مردان و زنان باهم تفاوت معناداری ندارند؛ یعنی نظرهای خانمها و آقایان دربارۀ شاخصهای بُعد عملکردی در یک جهت است.
جدول3: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل جنسیت بر بُعد عملکردی
Table 3: Description of the variance test of the effect of the gender factor on the functional dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
5.00 |
1.00 |
3.1294 |
2.7991 |
.08334 |
.88204 |
2.9643 |
112 |
آقا |
4.50 |
2.00 |
3.2301 |
2.9290 |
.07576 |
.71070 |
3.0795 |
88 |
خانم |
5.00 |
1.00 |
3.1281 |
2.9019 |
.05736 |
.81121 |
3.0150 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
تأثیر عامل سن بر بُعد عملکردی
باتوجه به اینکه مقدارSig در این آزمون بزرگتر از 05/0 است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون در این ابعاد معنیدار نیست و میانگین گروهها باهم تفاوت معناداری ندارند؛ یعنی نظرهای تمامی گروهها دربارۀ شاخصهای بُعد عملکردی در یک جهت است.
جدول4: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل سن بر بُعد عملکردی
Table 4: Description of the variance test of the effect of the age factor on the functional dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
3.50 |
2.50 |
3.0293 |
2.5707 |
.10690 |
.41404 |
2.8000 |
15 |
زیر 20 سال |
5.00 |
1.00 |
3.2719 |
2.9469 |
.08185 |
.80198 |
3.1094 |
96 |
بین 20 تا 39 سال |
5.00 |
1.00 |
3.1918 |
2.7682 |
.10631 |
.92063 |
2.9800 |
75 |
بین 40 تا 59 سال |
3.00 |
2.00 |
3.0316 |
2.5399 |
.11380 |
.42582 |
2.7857 |
14 |
بالای 60 سال |
5.00 |
1.00 |
3.1281 |
2.9019 |
.05736 |
.81121 |
3.0150 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
تأثیر عامل تحصیلات بر بُعد عملکردی
باتوجه به اینکه مقدار Sig آن کمتر از 05/0 است، آزمون معنیدار است؛ یعنی تحصیلات بر میزان رضایت در این بُعد تأثیرگذار است. طبق جدول 5 باتوجه به میانگین رتبهها میتوان ادعا کرد که بیشترین میزان رضایت در گروههای تحصیلی، دیپلم و کارشناسیارشد و کمترین میزان رضایت در گروه تحصیلی بیسواد است. همچنین، رضایت در گروههای تحصیلی سیکل، کاردانی و ارشد در حد متوسط است.
جدول5: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل تحصیلات بر بُعد عملکردی
Table 5: Description of the variance test of the effect of the education factor on the performance dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
3.00 |
1.00 |
3.0586 |
2.1414 |
.21381 |
.82808 |
2.6000 |
15 |
بیسواد |
4.00 |
1.50 |
3.0479 |
2.5885 |
.11390 |
.75553 |
2.8182 |
44 |
سیکل |
3.50 |
2.50 |
3.3328 |
2.6672 |
.14434 |
.43301 |
3.0000 |
9 |
محصل |
5.00 |
2.00 |
3.3934 |
3.0601 |
.08380 |
.77709 |
3.2267 |
86 |
دیپلم |
3.00 |
3.00 |
3.0000 |
3.0000 |
.00000 |
.00000 |
3.0000 |
2 |
کاردانی |
4.50 |
1.00 |
3.0529 |
2.3916 |
.16087 |
.83589 |
2.7222 |
27 |
کارشناسی |
4.50 |
2.00 |
3.7756 |
2.8127 |
.22711 |
.93640 |
3.2941 |
17 |
کارشناسیارشد |
5.00 |
1.00 |
3.1281 |
2.9019 |
.05736 |
.81121 |
3.0150 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
جمعبندی کلی گویههای بُعد عملکردی
در این بُعد باتوجه به اینکه مقدارSig بیشتر از 05/0 است، میتوان گفت که میزان رضایت با سطح اطمینان 95 برابر با مقدار متوسط است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که میزان رضایت ساکنان از معیارهای بُعد عملکردی برابر با حد متوسط است.
جدول6: نتایج آزمون تی در بُعد عملکردی
Table 6: Results of t-test in functional dimension
|
میانگین نمونه = 3 |
اطلاعات آماری آزمون |
|||
آمارۀ آزمون |
درجۀ آزادی |
سطح معناداری |
میانگین |
انحراف استاندارد |
|
بُعد عملکردی |
0.262 |
199 |
0.794 |
3.015 |
0.811 |
منبع: نگارندگان
میزان رضایت از معیارهای بُعد عملکردی که شامل دسترسی به خدمات و سازگاری کاربریهاست، در نمودار 6 بررسی شد. در گویۀ سازگاری کاربریها میزان رضایت کم و در گویۀ دسترسی به خدمات میزان رضایت پذیرفتنی و به میزان زیادی است و درنهایت، میتوان گفت که میزان رضایت در بُعد عملکردی برابر با مقدار متوسط است.
نمودار6: نمودار میانگین نمرههای شاخصهای بُعد عملکردی (منبع: نگارندگان)
Chart 6: Chart of the average scores of functional dimension indicators
جمعبندی کلی بعد عملکردی
جدول7: جمعبندی بُعد عملکردی
Table 7: Summary of the functional dimension
شاخص |
معیار |
توضیحات |
تنوع |
تنوع استفادهکنندگان |
مکانهای با کیفیت تنوع و گوناگونی انسانهای مختلفی را در اوقات گوناگون با منظورهای متنوع به خود جذب میکند. باتوجه به اینکه محلۀ سرخاب یک محلۀ مسکونی است و کاربریهای فرامحلهای در این منطقه زیاد به چشم نمیخورد، استفادهکنندگان از فضا و خدمات موجود در محله بیشتر ساکنان محله هستند. |
تنوع فضاها |
در محلۀ سرخاب تبریز بهدلیل عدم در نظرگیری فضاهای جمعی در این محله و عدم فضای طراحیشده بیشتر فضاهای موجود زمینهای بایری است که شهرداری آنها را آسفالت کرده است و هماکنون بهعنوان پارکینگ ماشین استفاده میشود که باعث به وجود آمدن فضاهای بیدفاع و جرمخیز میشود. بهجزء فضای باز در شمال محله که ابتدای خیابان ستارخان قرار دارد و مرکز محلۀ واقع در جنوب محله فضای جمعی دیگری برای ساکنان تعبیه نشده است. |
|
تنوع فعالیتها |
محلۀ سرخاب محلهای مسکونی است که کاربریهای لازم ساکنان محله را دارد؛ مانند شامل کاربریهای تجاری، آموزشی، درمانی، مذهبی و کارگاهی. فعالیتهای تجاری بیشتر خردمقیاس است که شامل سوپری، نانوایی، عطاری، اسباببازی فروشی و ... و فعالیت آموزشی شامل دبستان، دبیرستان و آموزش عالی است؛ بنابراین میتوان گفت که این محله تنوع فعالیتی دارد. |
|
سازگاری |
سازگاری فعالیتها و کاربریها |
کاربری ناسازگار محله کاربری کارگاهی است که شامل فعالیت تمیرگاه است و به تعدّد در محله دیده میشود و ساکنان بهشدت از این موضوع ناراضی هستند. |
دسترسی |
دسترسی به خدمات |
ازنظر ساکنان تمام خدمات لازم محله دردسترس است و تمام نیازهای ساکنان را برطرف میکند؛ اما این محله فاقد کاربری فرهنگی و ورزشی است.
|
دسترسی به تمام نقاط محله |
دسترسی اصلی این محله با خیابانهای ثقهالاسلام و شمس تبریزی است و بهدلیل ارگانیکبودن شبکۀ معابر محله نفوذپذیری پایین دارد. |
منبع: نگارندگان
بُعد اجتماعی
بُعد اجتماعی شامل چهار شاخص مشارکت، همهشمولی، انسجام اجتماعی و امنیت است که تمامی معیارها گویۀ پرسشنامه را دارد و با استفاده از SPSS تحلیل شده است.
نمودار7: نمودار شاخصها و معیارهای بُعد اجتماعی (منبع: نگارندگان)
Chart 7: Chart of indicators and criteria of the social dimension Source: authors
تأثیر عامل جنسیت بر بُعد اجتماعی
باتوجه به اینکه مقدارSig در این آزمون بزرگتر از 05/0 است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون در این ابعاد معنیدار نیست و میانگین دو گروه جنسیتی مردان و زنان باهم تفاوت معناداری ندارد؛ یعنی نظرهای خانمها و آقایان دربارۀ شاخصها و معیارهای بُعد اجتماعی در یک جهت است.
جدول8: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل جنسیت بر بُعد اجتماعی
Table 8: Description of the variance test of the effect of the gender factor on the social dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
4.17 |
1.33 |
2.5598 |
2.3003 |
.06549 |
.69304 |
2.4301 |
112 |
آقا |
3.67 |
1.50 |
2.5386 |
2.3440 |
.04894 |
.45908 |
2.4413 |
88 |
خانم |
4.17 |
1.33 |
2.5187 |
2.3513 |
.04243 |
.60006 |
2.4350 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
تأثیر عامل سن بر بُعد اجتماعی
باتوجه به اینکه مقدارSig آن کمتر از 05/0 است، آزمون معنیدار است؛ یعنی سن افراد بر میزان رضایت در این بُعد تأثیرگذار است. طبق جدول 9 باتوجه به میانگین رتبهها میتوان ادعا کرد که بیشترین میزان رضایت در گروه سنی بیش از 60 و کمترین میزان رضایت در گروه سنی بین 20 تا 39 است.
جدول9: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل سن بر بُعد اجتماعی
Table 9: Description of the variance test of the effect of the age factor on the social dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
4.00 |
1.67 |
2.9401 |
1.9932 |
.22075 |
.85496 |
2.4667 |
15 |
زیر 20 سال |
4.17 |
1.50 |
2.4717 |
2.2679 |
.05131 |
.50274 |
2.3698 |
96 |
بین 20 تا 39 سال |
4.00 |
1.33 |
2.5807 |
2.2815 |
.07508 |
.65019 |
2.4311 |
75 |
بین 40 تا 59 سال |
3.67 |
2.33 |
3.1494 |
2.5887 |
.12978 |
.48560 |
2.8690 |
14 |
بیش از 60 سال |
4.17 |
1.33 |
2.5187 |
2.3513 |
.04243 |
.60006 |
2.4350 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
تأثیر عامل تحصیلات بر بُعد اجتماعی
باتوجه به اینکه مقدارSig آن کمتر از 05/0 است، آزمون معنیدار است؛ یعنی تحصیلات بر میزان رضایت در این بُعد تأثیرگذار است. طبق جدول 10 باتوجه به میانگین رتبهها میتوان ادعا کرد که بیشترین میزان رضایت در گروه تحصیلی بیسواد و کمترین میزان رضایت در گروه تحصیلی محصّل است.
جدول10: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل تحصیلات بر بُعد اجتماعی
Table 10: Description of the variance test of the effect of the education factor on the social dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
3.67 |
2.00 |
2.9553 |
2.3113 |
.15013 |
.58146 |
2.6333 |
15 |
بیسواد |
3.00 |
1.33 |
2.4123 |
2.1029 |
.07672 |
.50891 |
2.2576 |
44 |
سیکل |
2.33 |
1.67 |
2.1754 |
1.7135 |
.10015 |
.30046 |
1.9444 |
9 |
محصل |
4.17 |
1.50 |
2.6950 |
2.4058 |
.07273 |
.67450 |
2.5504 |
86 |
دیپلم |
2.33 |
2.33 |
2.3333 |
2.3333 |
.00000 |
.00000 |
2.3333 |
2 |
کاردانی |
2.83 |
1.83 |
2.5283 |
2.2742 |
.06180 |
.32112 |
2.4012 |
27 |
کارشناسی |
3.83 |
1.83 |
2.8325 |
2.0891 |
.17534 |
.72296 |
2.4608 |
17 |
کارشناسی ارشد |
4.17 |
1.33 |
2.5187 |
2.3513 |
.04243 |
.60006 |
2.4350 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
جمعبندی کلی گویههای بُعد اجتماعی
در بُعد اجتماعی باتوجه به اینکه مقدارSig کمتر از 05/0 است، میتوان گفت که میزان رضایت با مقدار متوسط درسطح اطمینان 99 درصد تفاوت دارد و باتوجه به میانگین آن که برابر با 43/2 و کمتر از 3 است، میتوان نتیجه گرفت که ساکنان درمجموع از وضعیت معیارهای بُعد اجتماعی ناراضی هستند.
جدول11: نتایج آزمون تی در بُعد اجتماعی
Table 11: T-test results in the social dimension
|
میانگین نمونه = 3 |
اطلاعات آماری آزمون |
|||
آمارۀ آزمون |
درجۀ آزادی |
سطح معناداری |
میانگین |
انحراف استاندارد |
|
بُعد اجتماعی |
13.316- |
199 |
0.000 |
2.435 |
0.600 |
منبع: نگارندگان
طبق نمودار 8 در معیارهای مشارکت در استفاده از فضا، نقش در ادارۀ محله و حل مشکلات و همهشمولی، میزان رضایت کم و در معیارهای اتحاد، میزان رضایت قابل قبول و به میزان بالایی و در معیار امنیت میزان رضایت در حد متوسط است و میتوان گفت که بهطور کلی، میزان رضایت در بُعد اجتماعی ضعیف و ساکنان درمجموع از شاخصهای بُعد اجتماعی ناراضی هستند.
نمودار8 : نمودار میانگین نمرههای شاخصهای بُعد اجتماعی (منبع: نگارندگان)
Chart 8: Chart of average scores of social dimension indicators
جمعبندی کلی بعد اجتماعی
جدول12: جمعبندی بُعد اجتماعی
Table 12: Summary of the social dimension
شاخص |
معیار |
توضیحات |
مشارکت |
مشارکت مردم در چگونگی استفاده از فضا |
مشارکت ساکنان بهگونهای است که فقط در زمان مراسمهای مذهبی مثل عزاداریها و اعیاد گردههم جمع میشوند. |
شرکت ساکنان در ادارۀ محله |
ساکنان هیچگونه دخالتی در ادارۀ محله ندارند. |
|
ایجاد گروههای اجتماعی برای حل مشکلات محله |
گروههایی برای حل اختلافات ساکنان وجود ندارد. |
|
شمولی |
ایجاد فضای شهری مناسب برای همۀ اقشار جامعه |
شیب نامناسبی که در محله وجود دارد و مناسب بعضی از گروههای اجتماعی مانند سالمندان، معلولان و ... است، باعث محدودیت ساکنان شده است. |
انسجام اجتماعی |
متحدبودن افراد محله |
ساکنان این محله هویتی مستقل از سایر محلات شهر تبریز دارند؛ اما ساکنان بهعنوان عضوی از این محله برای همکاری ازجهت تغییر شرایط محله با دیگر اعضای محله متحد نیستند. |
امنیت |
پیشگیری از جرم |
نظارت همگانی دربین ساکنان این محله وجود دارد؛ اما و بزهکاری و ناامنی بهطوری که انتظار میرود، وجود ندارد و بهطور کلی، احساس امنیت دربین ساکنان درحد متوسط است. |
منبع: نگارندگان
بُعد فرهنگی
بُعد فرهنگی شامل چهار شاخص هویت واحد، حس تعلق، خلاقیت و حفظ معیارهای فرهنگی است که از بین تمامی معیارها، معیار احساس غرور به عضویت در محله، رنگ تعلق و امید به آیندۀ محله که زیر شاخۀ شاخص حس تعلق است و معیار برگزاری مراسمهای آیینی و مذهبی که زیرشاخۀ شاخص حفظ معیارهای فرهنگی است، گویۀ پرسشنامه دارد و با استفاده از SPSS تحلیل شده است.
نمودار9: شاخصها و معیارهای بُعد فرهنگی (منبع: نگارندگان)
Chart 9: indicators and criteria of the cultural dimension
تأثیر عامل جنسیت بر بُعد فرهنگی
باتوجه به اینکه مقدار Sig در این آزمون کمتر از 05/0است، آزمون معنیدار است؛ یعنی عامل جنسیت بر میزان رضایت در این بُعد تأثیرگذار است. طبق جدول 13 باتوجه به میانگین رتبهها میتوان ادعا کرد که میزان رضایت خانمها از آقایان بیشتر است.
جدول13: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل جنسیت بر بُعد فرهنگی
Table 13: Description of the variance test of the effect of the gender factor on the cultural dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
4.75 |
1.00 |
3.0119 |
2.6354 |
.09500 |
1.00541 |
2.8237 |
112 |
آقا |
4.50 |
1.50 |
3.4604 |
3.1249 |
.08439 |
.79168 |
3.2926 |
88 |
خانم |
4.75 |
1.00 |
3.1617 |
2.8983 |
.06679 |
.94462 |
3.0300 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
تأثیر عامل سن بر بُعد فرهنگی
باتوجه به اینکه مقدارSig آن کمتر از 05/05 است، آزمون معنیدار است؛ یعنی سن افراد بر میزان رضایت در این بُعد تأثیرگذار است. طبق جدول 14 باتوجه به میانگین رتبهها میتوان ادعا کرد که بیشترین میزان رضایت در گروه سنی بیش از60 و کمترین میزان رضایت در گروه سنی زیر 20 است.
جدول14: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل سن بر بُعد فرهنگی
Table 14: Description of the variance test of the effect of the age factor on the cultural dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
3.50 |
2.25 |
3.1499 |
2.6501 |
.11650 |
.45119 |
2.9000 |
15 |
زیر 20 سال |
4.50 |
1.00 |
3.2024 |
2.8080 |
.09934 |
.97331 |
3.0052 |
96 |
بین 20 تا 39 سال |
4.50 |
1.25 |
3.1474 |
2.7060 |
.11077 |
.95928 |
2.9267 |
75 |
بین 40 تا 59 سال |
4.75 |
3.00 |
4.2541 |
3.5316 |
.16722 |
.62569 |
3.8929 |
14 |
بیش از 60 سال |
4.75 |
1.00 |
3.1617 |
2.8983 |
.06679 |
.94462 |
3.0300 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
تأثیر عامل تحصیلات بر بُعد فرهنگی
باتوجه به اینکه مقدارSig در این آزمون بزرگتر از 05/0 است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون در این ابعاد معنیدار نیست و میانگین گروهها باهم تفاوت معناداری ندارد؛ یعنی نظرهای تمامی گروههای تحصیلی دربارۀ شاخصهای بُعد فرهنگی در یک جهت است.
جدول15: توصیف آزمون واریانس تأثیر عامل تحصیلات بر بُعد فرهنگی
Table 15: Description of the variance test of the effect of the education factor on the cultural dimension
ماکسیمم |
مینیمم |
ضریب اطمینان 95درصد |
ضریب خطا |
انحراف معیار |
میانگین |
تعداد |
گروهها |
|
کران بالا |
کران پایین |
|||||||
4.50 |
1.25 |
3.9098 |
2.5902 |
.30764 |
1.19149 |
3.2500 |
15 |
بیسواد |
4.25 |
1.25 |
3.2987 |
2.7695 |
.13121 |
.87036 |
3.0341 |
44 |
سیکل |
3.25 |
2.25 |
3.0828 |
2.4172 |
.14434 |
.43301 |
2.7500 |
9 |
محصل |
4.75 |
1.00 |
3.3386 |
2.9346 |
.10160 |
.94219 |
3.1366 |
86 |
دیپلم |
3.50 |
3.50 |
3.5000 |
3.5000 |
.00000 |
.00000 |
3.5000 |
2 |
کاردانی |
4.50 |
1.00 |
2.9609 |
2.0947 |
.21071 |
1.09486 |
2.5278 |
27 |
کارشناسی |
4.25 |
2.25 |
3.5158 |
2.8371 |
.16008 |
.66005 |
3.1765 |
17 |
کارشناسی ارشد |
4.75 |
1.00 |
3.1617 |
2.8983 |
.06679 |
.94462 |
3.0300 |
200 |
مجموع |
منبع: نگارندگان
جمعبندی کلی گویههای بُعد فرهنگی
در بُعد فرهنگی باتوجه به اینکه مقدارSig بیشتر از 05/0 است، میتوان گفت که میزان رضایت با سطح اطمینان 95 برابر با مقدار متوسط است. به عبارت دیگر، میتوان گفت میزان احساس رضایت شهروندان از سکونت در این محله در بُعد فرهنگی برابر با حد متوسط است.
جدول16: نتایج آزمون تی در بُعد فرهنگی
Table 16: The results of the t-test in the cultural dimension
|
میانگین نمونه = 3 |
اطلاعات آماری آزمون |
|||
آمارۀ آزمون |
درجۀ آزادی |
سطح معناداری |
میانگین |
انحراف استاندارد |
|
بُعد فرهنگی |
0.449 |
199 |
0.654 |
3.030 |
0.944 |
منبع: نگارندگان
طبق نمودار 10 در گویۀ امید به آیندۀ محله میزان رضایت کم و در گویۀهای برگزاری مراسمات و احساس غرور به محله، میزان رضایت در حد متوسط است. در گویۀ رنگ تعلق میزان رضایت پذیرفتنی وجود دارد و درنهایت، میتوان گفت که میزان رضایت در بُعد فرهنگی برابر با مقدار متوسط است.
نمودار10: نمودار میانگین نمرههای شاخصهای بُعد فرهنگی (منبع: نگارندگان)
Chart 10: Chart of average scores of cultural dimension indicators
جمعبندی کلی بعد فرهنگی
جدول17: جمعبندی بُعد فرهنگی
Table 17: Summary of the cultural dimension
شاخص |
معیار |
توضیحات |
هویت واحد |
وجود ساکنانی با زبان و فرهنگ مشترک |
ساکنان این محله ترک آذری و ازلحاظ فرهنگی افرادی مذهبی هستند که مراسمهای آیینی و مذهبی را بهصورت تمام و کمال برگزار میکنند. تمامی مراسمهای مذهبی مثل عزاداریهای امام حسین، جشن نیمۀ شعبان، مراسم شبهای قدر، روضهخوانی و کلاسهای قرآن در این محله برگزار میشود. |
متمایزبودن محله |
محلۀ سرخاب بهدلیل قرارگرفتن در دامنۀ کوههای سرخاب و تفاوت رنگ این رشتهکوهها با بقیه باعث تمایز این محله با سایر محلهها و همینطور عناصر شاخص در محدوده باعث تمایز میشود. |
|
حس تعلق |
احساس غرور به عضویت در محله |
حس غرور به عضویت در این محله درحد متوسط است. |
رنگ تعلق |
به گفتۀ ساکنان محله افراد میتوانند هرطور مایل هستند از فضا استفاده کنند. |
|
امید به آیندۀ محله |
اغلب ساکنان امید به بهترشدن آیندۀ این محله را ندارند که این امر مستلزم توجه شهرداری و اتحاد ساکنان محله است. |
|
وجود فضاهای برخوردار از حس مکان |
همانطور که پیشتر گفته شد این محله یک مرکز محلۀ فعّال دارد که باعث به وجود آمدن حس مکان در ساکنان و افرادی میشود که به این محله میآیند. حس تعلق خاطر در قسمت فضای جلوی مسجد میرآقا وجود دارد که دلیل آن تجمع مردم برای صحبتکردن با یکدیگر، بازی کودکان و احوال پرسی از همسایههاست. همچنین، صدای پرندگان و صدای اذان در این محیط حس مکان این فضا را تشدید میکند که تقویت این عوامل موجب تقویت حس تعلق خاطر ساکنان و استفادهکنندگان میشود. |
|
خلاقیت |
استفاده از ایدههای جدید |
بهدلیل وجودنداشتن شورای محله استفاده از ایدهها و خلاقیت مردم برای بهبود محله امکانپذیر نیست و مسئولان شهر، اهالی محله را در تصمیمات و طرحهای اجرایی که برای این محدوده ریخته میشود، شرکت نمیدهند. |
حفظ معیارهای فرهنگی |
برگزاری مراسمهای مذهبی و آیینی |
مسجدهای محله در مناسبات مختلف سال بهخصوص مراسمهای مذهبی فعّال هستند و اهالی محله را به شرکت در این مراسمها تشویق میکنند. |
منبع: نگارندگان
برای جمعبندی کلی میتوان گفت که عامل جنسیت و سن تأثیری روی بعُد عملکردی ندارد؛ اما عامل تحصیلات بر این بُعد اثرگذار است. برای بُعد اجتماعی عامل جنسیت تأثیری بر آن ندارد؛ اما عوامل سن و تحصیل عواملی تأثیرگذار بر بُعد اجتماعی است. در بُعد فرهنگی عامل جنسیت و سن بسیار تأثیرگذار است؛ اما عامل تحصیلات تأثیری روی این بُعد ندارد.
جدول18: جمعبندی تأثیر عوامل جنسیت، سن و تحصیل بر ابعاد
Table 18: Summary of the effect of factors such as gender, age and education on dimensions
ابعاد |
جنسیت |
سن |
تحصیل |
عملکردی |
ندارد |
ندارد |
دارد |
اجتماعی |
ندارد |
دارد |
دارد |
فرهنگی |
دارد |
دارد |
ندارد |
منبع: نگارندگان
نتایج کلی تحلیلها به اینگونه است که هیچکدام از معیارهای استخراجشده بهجزء معیارهای دسترسی به خدمات، رنگ تعلق و اتحاد ساکنان وضعیت مناسبی در محله ندارند؛ بنابراین باید درنظر داشت که افزایش آگاهی ساکنان در بُعد عملکردی و اجتماعی تأثیر زیادی دارد و برای بُعد اجتماعی سن عاملی تأثیرگذار است و در هدفگذاری برای این ابعاد باید به انواع سلیقههای هر نسل توجه شود.
عامل جنسیت در بُعد فرهنگی تأثیرگذار است؛ بنابراین باید عدالت میان دو گروه جنسیتی برقرار باشد؛ زیرا ازطرفی، هر دو گروه جنسیتی باهم برابر هستند و با همکاری یکدیگر نقش انسجام خانواده را ایفا میکنند و از طرف دیگر، یک گروه جنسیتی نمیتواند بهطور قطع، نقش انسجام خانواده را برعهده بگیرد و این مسئولیت را انجام دهد؛ زیرا تمام خانوادهها شبیه یکدیگر نیستند. همچنین، تقسیم وظایف درون خود خانواده انجام میشود؛ بنابراین مسئولیتها و نقشهای خانواده را نمیتوان به کل جامعه تعمیم داد و یا تحمیل کرد.
برای دریافت این موضوع که کدام یک از گویهها و معیارها میتواند تأثیر بیشتری روی افزایش تابآوری بگذارد، از آزمون رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. این آزمون معیارها و ابعادی را که احتیاج به توجه بیشتری دارد، شناسایی میکند.
مقدار Sig در همۀ معیارها کمتر از 05/0 است که نشاندهندۀ تأثیر زیاد تمام معیارها بر افزایش تابآوری اجتماعی است. باتوجه به جدول 20 معیار ایجاد فضای شهری مناسب همۀ اقشار جامعه در بُعد اجتماعی بیشترین مقدار بتا را دارد که بهمعنای تأثیرگذاری بیشتر نسبت به سایر معیارهاست. دربین تمام معیارها رنگ تعلق و امید به آیندۀ محله بیشترین تأثیر را در افزایش تابآوری اجتماعی دارد. معیار ایجاد گروههای اجتماعی برای حل مشکلات محله دربین معیارها کمترین تأثیر را دارد. دربین تمام ابعاد بیشترین تأثیر را بُعد فرهنگی بر تابآوری اجتماعی دارد که مستلزم توجه بیشتری نسبت به سایر ابعاد است.
جدول19: ضرایب رگرسیون معیارها
Table 19: Regression coefficients of criteria
بُعد |
معیار |
(بتا)β |
sig |
عملکردی |
سازگاری فعالیتها و کاربریها |
.188 |
.000 |
دسترسی به خدمات |
.161 |
.000 |
|
اجتماعی |
مشارکت مردم در چگونگی استفاده از فضا |
.185 |
.000 |
شرکت ساکنان در ادارۀ محله |
.191 |
.000 |
|
ایجاد گروههای اجتماعی برای حل مشکلات محله |
.143 |
.000 |
|
ایجاد فضای شهری مناسب همۀ اقشار جامعه |
.216 |
.000 |
|
متحدبودن افراد محله |
.199 |
.000 |
|
پیشگیری از جرم |
.183 |
.000 |
|
فرهنگی |
احساس غرور به عضویت در محله |
.187 |
.000 |
رنگ تعلق |
.204 |
.000 |
|
امید به آیندۀ محله |
.203 |
.000 |
|
برگزاری مراسمهای آیینی و مذهبی |
.199 |
.000 |
منبع: نگارندگان
جدول20: میانگین ضرایب رگرسیون معیارها در هر بُعد
Table 20: Average regression coefficients of criteria in each dimension
بُعد |
(بتا)β |
sig |
عملکردی |
.174 |
.000 |
اجتماعی |
.185 |
.000 |
فرهنگی |
.198 |
.000 |
منبع: نگارندگان
بهدلیل اینکه شاخصهای بُعد کالبدی نیاز به بررسی نظرهای مردم نداشته و گویهای برای شاخصها و معیارهای بُعد کالبدی درنظر گرفته نشده است، جمعبندی این بُعد بهصورت مجزا از سایر ابعاد انجام شده است. برای جمعبندی بُعد کالبدی میتوان گفت که در محلۀ سرخاب فضای طراحیشده برای ساکنان وجود ندارد. تعداد فعالیتهایی که در این محله رخ میدهد زیاد نیست و دلیل آن فضاهای رهاشدۀ بین بناهاست که بهعنوان پارکینگ از آنها استفاده میشود. همچنین، کاربری جاذب جمعیتی ندارد؛ بنابراین تعداد استفادهکنندگان از این فضاها کم است. قدمت ابنیۀ محله بهگونهای است که از سمت خیابانهای اصلی هرچه به سمت داخل محله میرود، بناها قدیمیتر میشود. بهدلیل تاریخیبودن محله، تعداد زیادی از بناهای موجود در محله قابل سکونت نیست. عرض کم معابر محلی باعث کاهش ایمنی ساکنان و استفادهکنندگان در محله میشود. بهطور کلی، وضعیت کالبدی محله مناسب نیست. به همین دلیل، برای ساکنان بسیار مشکلساز است؛ بهطوری که در زمان بحران و حتی شرایط عادی شرایط خطرناکی را برای اهالی محل و استفادهکنندگان به وجود میآورد.
نتیجهگیری
در پژوهش حاضر بعد از بررسی نظرهای اندیشمندان شاخصهای تابآوری اجتماعی استخراج و سپس در محلۀ تاریخی سرخاب تبریز بررسی شد. در بُعد عملکردی عامل تحصیل و در بُعد اجتماعی عامل سن و تحصیل تأثیرگذار است. بُعد فرهنگی تأثیرگذارترین بُعد است که عامل سن و جنس روی این بُعد اثر میگذارد. شاخص ایجاد فضای شهری مناسب همۀ اقشار جامعه، رنگ تعلق و امید به آیندۀ محله تأثیرگذارترین شاخصهای تابآوری اجتماعی هستند.
نتایج پژوهش نشان میدهد که افزایش تابآوری در مواجهه با بحران ملزم به افزایش تعاملات اجتماعی و میزان آگاهی مردم است؛ بنابراین به کمک افزایش موقعیتهای آموزشی و اطلاعرسانی به تمامی ساکنان محله و ایجاد فضاهای ایمن که امکان حضور و مراودههای اجتماعی را زیاد میکند، میتوان تابآوری اجتماعی جامعه و محله را افزایش داد و سپس حس غرور به عضویت در محله را احیا کرد و باعث افزایش تعلق خاطر و امید به آیندۀ محله شد؛ بنابراین اگر بستری فراهم شود که تعاملات اجتماعی را در محله افزایش دهد و مکان رخداد فعالیت باشد، جامعه در زمان بحران خیلی سریع به حالت اولیۀ خود بازمیگردد. درنهایت، آموزشهای لازم برای حمایت روانی در زمان بحران به افراد تأثیرگذار محله میتواند بر میزان روحیهدهی و جلب اطمینان ساکنان تأثیرگذار باشد.