همایون مرادنژادی؛ علیرضا جمشیدی؛ حسین مهدی زاده
چکیده
طرح مسئله: ارزیابی عناصر مختلف رویداد پیادهروی اربعین (با دید گردشگری مذهبی) در مسیرهای مختلف آن، امری ضروری است؛ زیرا این ارزیابی، تخصیص مناسب منابع را در پی خواهد داشت. این رویداد میتواند یکی از ...
بیشتر
طرح مسئله: ارزیابی عناصر مختلف رویداد پیادهروی اربعین (با دید گردشگری مذهبی) در مسیرهای مختلف آن، امری ضروری است؛ زیرا این ارزیابی، تخصیص مناسب منابع را در پی خواهد داشت. این رویداد میتواند یکی از نیروهای اصلی تأثیرگذار بر بهبود و توسعة اقتصادی استان ایلام باشد؛ از سوی دیگر، امروزه مدیریت زنجیرة ارزش بهمثابة یکی از مبانی زیرساختی پیادهسازی کسبوکار در دنیا مطرح شده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی فرصتهای کسبوکار زنجیرة ارزش در رویداد پیادهروی اربعین امام حسین (ع) در استان ایلام انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی، روش آن توصیفیتحلیلی و شیوة گردآوری اطلاعات در آن، میدانی است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل تمامی افرادی است که به نحوی در مسیر اربعین (مهرانـ کرمانشاه) در استان ایلام مشغول فعالیت هستند. با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر بهصورت طبقهای با انتساب متناسب انتخاب و بررسی شدند. در این پژوهش برای بررسی اطلاعات میدانی از پرسشنامة پژوهشگرساخته استفاده شد که روایی آن صوری و پایایی آن با استناد به ضریب آلفای کرونباخ (854/0) تأیید شد. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدل تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نرمافزارهای مرتبط نظیر SPSS و Amos به کار رفته است. نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد پنج فرصت کسبوکار کلی در توسعة زنجیرة تأمین رویداد پیادهروی اربعین امام حسین (ع) در استان ایلام برای سرمایهگذاری وجود دارد؛ همچنین نتایج مدل تأییدی نشان داد بهطور کلی فرصت بازساخت اقتصادی- تجاری (39/0)، فرصت کارکردپذیری منطقهای (253/0)، فرصت حملونقل (362/0)، فرصت فرهنگی- مذهبی (527/0) و فرصت وجود برند مکانی (44/0)، توانایی تبیین 82 درصد واریانس متغیر وابستة پژوهش را دارند. نوآوری: تحلیل فرصتهای کسبوکار زنجیرة ارزش رویداد پیادهروی اربعین امام حسین (ع)، نوآوری این مقاله محسوب میشود.