عبدالمجید محمدی نجف آبادی؛ اکبر اعتباریان خوراسگانی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی
چکیده
طرح مسئله: مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابتپذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظهای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمیدهد. ...
بیشتر
طرح مسئله: مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابتپذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظهای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمیدهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و نحوه مدیریت و توسعه آن، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در استفاده از گردشگری بهعنوان عامل توسعه اقتصادی پایدار و افزایش فرصتهای اشتغال، کسب درآمد و سود حاصل از عملیات گردشگری در هر منطقه است.هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی راهکارهای توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری اصفهان است.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی جهت شناسایی و استخراج راهکارهای توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استفاده شد و سپس با توزیع پرسشنامه بین 20 نفر از خبرگان حوزه گردشگری و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از روش تاپسیس این راهکارها اولویتبندی شدند.نتایج: یافتههای پژوهش نشان از 11 راهکار در 3 بُعد راهکارهای اجرایی، آموزشی و تشویقی دارد که مطابق با نتایج روش تاپسیس، راهکارهای ارائه آموزشهای همگانی، غنیسازی و هدفمندسازی دورههای کارآموزی، طراحی دوره-های بازآموزی و توسعه مستمر مهارتهای حرفهای، تهیه و تدوین نقشه شایستگیهای منابع انسانی در صنعت گردشگری و توسعه و نظارت بر مراکز علمی دولتی و خصوصی صنعت گردشگری در استان مهمترین راهکارهای توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری در استان اصفهان است.نوآوری: در این پژوهش برای نخستین بار راهکارهای توسعه منابع انسانی در صنعت گردشگری استان اصفهان با استفاده از تحلیل محتوای کیفی شناسایی و دستهبندی و با بکارگیری تکنیک تاپسیس اولویتبندی شدند.