فرهاد عزیزپور؛ فرزاد محمودیان؛ سمیه عزیزی
چکیده
طرح مسئله: بیمة اجتماعی، برخورداری از «اطمینان» و «تأمین» در زندگی اجتماعی است. با توجه به اینکه جامعة عشایری همواره با چالشها، آسیبپذیریها و شرایط خطر مواجه است، بیمه و خدمات بیمهای ...
بیشتر
طرح مسئله: بیمة اجتماعی، برخورداری از «اطمینان» و «تأمین» در زندگی اجتماعی است. با توجه به اینکه جامعة عشایری همواره با چالشها، آسیبپذیریها و شرایط خطر مواجه است، بیمه و خدمات بیمهای در این مناطق جایگاه ویژهای مییابد؛ به گونهای که همانند بعضی کشورها با اجرای نظام بیمة اجتماعی کارآمد، بخشی از این چالشها برطرف میشود. در این میان لازمة پیشرفت، ادامة حیات و باقیماندن بیمه در صحنه، درک درست نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنان است. هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل دیدگاه عشایر دهستان چغاخور (استان چهارمحال و بختیاری) دربارة کیفیت خدمات صندوق بیمة اجتماعی روستاییان و عشایر است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفیتحلیلی و پیمایشی است. جامعة نمونه، 450 نفر از عشایر دهستان عضو صندوق بیمة اجتماعی روستاییان و عشایر است که با استفاده از فرمول کوکران، 188 نفر از آنان بهمثابة حجم نمونه انتخاب شدند. دادههای بهدستآمده ازپرسشنامة مدل سروکوال با کمک آزمون تی استیودنت دو گروه مستقل تجزیه و تحلیل شد؛ همچنین برای تعیین درجة اهمیت ابعاد از آزمون فریدمن و بهمنظور مشخصکردن دقیقتر تفاوت میانگینها و تحلیل فضایی از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتهها و نتایج: نتایج حاصل از آزمون تی استیودنت دو گروه مستقل و مدل تحلیل شکاف نشان داد بین وضع موجود و وضع مورد انتظار بیمهشدگان در همة ابعاد جز عوامل محسوس با مقدار مثبت (0.12+t= ) شکاف وجود دارد. بیشترین شکاف در بعد اطمینان خاطر (t= -0.94) و پس از آن به ترتیب در ابعاد پاسخگویی (t= -0.86)، قابلیت اعتماد (t= -0.46) و همدلی (t= -0.09) بود. در این بین ابعاد اطمینان خاطر با میانگین رتبهای 36/0 و عوامل محسوس با میانگین رتبهای 06/0، به ترتیب بیشترین و کمترین درجة اهمیت را برای بیمهشدگان داشتهاند. نتایج نشان داد انتظارات بیمهشدگان از کیفیت خدمات بیش از ادراکات آنها بوده و رضایت آنان از خدمات در سطح متوسط ارزیابی شده است. نوآوری: مدل سروکوال بیشتر بهمنظور ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی و غیردولتی مانند بیمارستانها، بانکها، ادارات و دانشگاهها و کمتر در محیطهای عشایری و عملکرد ادارات دولتی متولی عشایر به کار گرفته شده است؛ بنابراین اینگونه مطالعات دربارة جوامع عشایری ضروری مینماید. با این تفاسیر، از آنجا که تاکنون در حوزة جامعة عشایری چهارمحال و بختیاری دربارة تحلیل کیفیت خدمات صندوق بیمة اجتماعی پژوهشی صورت نگرفته است، مقالة حاضر با درک ضرورت موجود سعی دارد این موضوع را بررسی و راهکارهایی را برای حل تنگناهای موجود ارائه کند و این امر، نوآوری پژوهش پیش رو به شمار میآید.