خدیجه بوزرجمهری؛ مهدی معصومی
چکیده
فرآوردههای لبنی از مهمترین مواد غذایی تمام جوامع به شمار میآید و سهم مهمی در اقتصاد و توسعة جوامع روستایی دارد. زنان روستایی و عشایری کشور ما در تولید این محصولات نقش پررنگی ایفا میکنند؛ اما سیستم ...
بیشتر
فرآوردههای لبنی از مهمترین مواد غذایی تمام جوامع به شمار میآید و سهم مهمی در اقتصاد و توسعة جوامع روستایی دارد. زنان روستایی و عشایری کشور ما در تولید این محصولات نقش پررنگی ایفا میکنند؛ اما سیستم فروش و بازاریابی آن با اهداف توسعة پایدار اقتصاد روستایی ناسازگار است و آنان را با موانع و مشکلات زیادی مواجه ساخته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع و چالشهای پیش روی زنان روستایی در بازاریابی فرآوردههای لبنی در دهستان سرچهان شهرستان بوانات استان فارس است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. در این راستا ضمن مطالعات اسنادی، طیف گستردهای از شاخصها در چهارچوب مطالعات میدانی (تکمیل پرسشنامــههای خانـوار، خبرگان محلی و فـرمهای مشاهدات میدانی) بـررسی شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها روشهای آماری T تکنمونهای در نرمافزار SPSS، FAHP، GRA و نرمافـزار ArcGIS برای تحلیلهای فضایـی به کار رفت. یافتههای پژوهش نشان داد بیشترین چالشهای زنان در بازاریابی فرآوردههای لبنی، موانع فرهنگی و اقتصادی به ترتیب با میانگین 56/3 و 42/3 و کمترین مانع در بعد اجتماعی با میانگین 44/2 است که در این میان زنان سه روستای ابونصر، صوفیان و قنات سرخ با بیشترین موانع در بازاریابی مواجه بودند. تاکنون پژوهش جامعی به شیوة کیفی و تحلیلی دربارة موانع و چالشهای پیش روی زنان در بازاریابی فرآوردههای لبنی در شهرستان بوانات انجام نشده است. در این زمینه برای کاهش موانع، بیشترین مشارکتهای مردمی با تأسیس شرکت تعاونی دامداران در منطقه توصیه شده است.