مسعود صفری علی اکبری؛ فاطمه منوچهری؛ حجت اله صادقی
چکیده
همواره روستاییان در فروش محصولات خود با مشکلات فراوانی مواجهاند. ادامة این روند در زمان کنونی بهویژه در کشور ایران، نهتنها بهبود نیافته است، بلکه با تحولات گستردة اجتماعی - اقتصادی نظام پیرامون، ...
بیشتر
همواره روستاییان در فروش محصولات خود با مشکلات فراوانی مواجهاند. ادامة این روند در زمان کنونی بهویژه در کشور ایران، نهتنها بهبود نیافته است، بلکه با تحولات گستردة اجتماعی - اقتصادی نظام پیرامون، میتوان شرایط را نامناسبتر توصیف کرد. یکی از راهکارهای این موضوع، ایجاد فروشگاههای اینترنتی برای عرضة محصولات مختلف روستایی است؛ بنابراین هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل استفاده از فروشگاههای اینترنتی برای عرضة محصولات روستایی است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی و کمّی - کیفی است. جامعة آماری پژوهش نیز کارشناسان، دانشجویان دکتری و استادان دانشگاهی مرتبط با مسائل برنامهریزی روستاییاند. با توجه به نبود آمار دقیق از تعداد آنها و چهارچوب پژوهش، 70 نفر به عنوان نمونه در بخش کیفی برای انجام مصاحبه و 200 نفر نیز در بخش کمّی برای تکمیل پرسشنامه بررسی شدند. نتایج بهدستآمده از این پژوهش بیانکنندة آن است که ایجاد فروشگاههای اینترنتی آثار مختلفی دارد؛ ازجمله: آسانی دسترسی، گسترش بازار، کاهش جایگاه واسطهها، افزایش بهرهوری اقتصادی، تقویت صنایع روستایی و کشاورزی، رقابت تولید، بینالمللیشدن و برندسازی محصولات و اشتغالزایی در روند عرضة محصولات روستایی؛ همچنین بررسی اثر ایجاد فروشگاهها بر عرضة محصولات با مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد مقدار اثر کل 69/0 بوده است؛ به این معنا که ایجاد فروشگاههای اینترنتی بر روند عرضة محصولات روستایی تأثیرگذار خواهد بود و راهکاری مطلوب است.