عبدالحمید نظری؛ بهمن صحنه؛ علی سقر
چکیده
بازارهای ادواری هفتگی از قدیم در شهرهای مختلف رواج داشته و یکی از مشخصههای اصلی شهرها شناخته میشده است. در چند دهة اخیر این بازارها که یکی از پدیدههای نوظهور در جغرافیای اقتصادی و اجتماعی است، بهسرعت ...
بیشتر
بازارهای ادواری هفتگی از قدیم در شهرهای مختلف رواج داشته و یکی از مشخصههای اصلی شهرها شناخته میشده است. در چند دهة اخیر این بازارها که یکی از پدیدههای نوظهور در جغرافیای اقتصادی و اجتماعی است، بهسرعت در نقاط روستایی نیز برپامیشوند. با توجه به جایگاه مهم این بازارها در زندگی روستاییان، شناخت تحولات و روابط بین آنها و نواحی روستایی پیرامونی، همچنین میزان انطباق آن با طرحهای فرادست بسیار ضروری است. هدف از انجام تحقیق حاضر، شناخت بازارهای ادواری روستایی شهرستان آققلا و تحلیل میزان انطباق مکانیابی آنها با نظام سلسلهمراتبی سکونتگاههای روستایی است. این تحقیق، توسعهای ـ کاربردی و از حیث روششناسی نیز اکتشافی و توصیفی ـ تحلیلی است. شیوة جمعآوری دادهها و اطلاعات پژوهش، اسنادی و میدانی و ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامۀ محققساختهای است که با توجه به وضعیت جامعه آماری در دو نوع خریداران - فروشندگان تهیه شد. تعداد 342 پرسشنامه، تکمیل و به کمک روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای کایاسکوئر، منویتنی) تجزیه و تحلیل شد.نتایج این تحقیق نشان میدهد بر اساس مدلهای مختلف (کمترین فاصله، جمعیت و وزندهی خدمات)، بازارهای هفتگی روستایی که در مراکز دهستان برپاشدهاند با مراکز منظومها و مجموعههای روستایی انطباق بیشتری دارند و به دلیل توجه دولت و حجم جمعیت از شعاع عملکردی بیشتری برخوردارند؛ در مقابل، آن بازارهایی که در روستاهای عادی شکل گرفتهاند و با مراکز حوزههای روستایی منطبقند، به سبب جمعیت کمتر، عملکرد ضعیفتری دارند.