حسین غضنفرپور؛ مسلم قاسمی؛ محمد رحیمی
چکیده
سفرهای درون شهری و برون شهری خواه به منظور جابجایی کالا و خواه با هدف جابجایی مسافر، بخش عمدهای از فعالیتهای روزمره ما را تشکیل میدهد و در واقع تنها از طریق سفر قادر به فعالیت در مکانهای مختلف خواهیم ...
بیشتر
سفرهای درون شهری و برون شهری خواه به منظور جابجایی کالا و خواه با هدف جابجایی مسافر، بخش عمدهای از فعالیتهای روزمره ما را تشکیل میدهد و در واقع تنها از طریق سفر قادر به فعالیت در مکانهای مختلف خواهیم بود. بر همین اساس از جمله مدلهای برنامهریزی راهبردی مورد استفاده در حوزه حمل و نقل و ترافیک بهویژه در ارتباط با اهداف سفر، مدل سنتی Qspm میباشد. هدف پژوهش حاضر دستیابی به برنامهریزی راهبردی سفرهای درون شهری ایمن و روان باتاکید براهداف سفر شهر کرمان میباشد. این تحقیق از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و با استفاده از مطالعات میدانی و جمعآوری داده از طریق بررسی اسنادی و کتابخانهای، پرسش نامه (از دیدگاه 70 نفر از مسئولان و مسافران) انجام شده است و پس از آن با استفاده از مدل راهبردی Qspm و نرم افزار GIS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که، بیشترین مراجعات روزانه به خیابانهای مورد مطالعه براساس تقاضای هدف سفر مر بوط به خیابان «دکتر شریعتی، 77 مورد» و کمترین مراجعات مربوط به خیابان «شهید قرنی، 12 مورد» میباشد. در بین اهداف سفر، سفرهای با هدف «درمانی، اداری، تجاری، کارشخصی و شغلی» بالاترین میزان هدف و سفرهای با هدف «آموزشی، فرهنگی ـ مذهبی، ورزشی و گردشگری» پایینترین میزان سفر در خیابانهای مورد مطالعه را داشتهاند. روانترین خیابانها از نظر هدف سفر درون شهری «خیابان شهید باهنر ـ شهدای خانوک با مجموع 54 دقیقه، شهید قرنی با مجموع 90 دقیقه و بلوار جهاد نیز با مجموع ساعات روانی 90 دقیقه» میباشند و پرترافیکترین خیابانها، «دکتر شریعتی با مجموع ساعات 295 دقیقه و شهید رجایی با 225 دقیقه» میباشند. بیشترین تعداد تصادفات مربوط به ماههای «بهمن، تیر، خرداد، دی، شهریور، فروردین، مرداد، مهر و آذر» بوده و کمترین آن مربوط به ماههای «اردیبهشت، اسفند و آبان» میباشد. از اینرو راهبرد استراتژیک محدوده مورد مطالعه راهبرد محافظهکارانه و یا انطباقی میباشد.