ذبیح الله ترابی؛ محمد علی فیروزی؛ مرتضی نعمتی
دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1392، ، صفحه 59-76
چکیده
شهر گرگان دارای موقعیت ممتاز از لحاظ سابقه تاریخی، فرهنگی، موقع جغرافیایی و دسترسیها میباشد، با این حال عمده جاذبه های گردشگری شهر ناشناخته مانده است، بدیهی است که بهره برداری مناسب از ظرفیتهای ...
بیشتر
شهر گرگان دارای موقعیت ممتاز از لحاظ سابقه تاریخی، فرهنگی، موقع جغرافیایی و دسترسیها میباشد، با این حال عمده جاذبه های گردشگری شهر ناشناخته مانده است، بدیهی است که بهره برداری مناسب از ظرفیتهای گردشگری شهر نیازمند مطالعه، بررسی و برنامه ریزی دقیق است. به طوری که موفقیت فعالیتهای تبلیغاتی تا حد زیادی بستگی به رسانه و شیوه استفاده از آن دارد. هدف انجام این پژوهش مشخص نمودن کارآمد ترین گویههای تبلیغاتی بر افزایش جذب گردشگر به شهر گرگان از دید مردم و متخصصان امر میباشد. در این مقاله روش تحقیق، ترکیبی از روشهای توصیفی- تحلیلی و ژرفانگر است. سعی شده است، با استفاده و بهرهگیری از مدل شباهت به گزینه ایدهآل فازی (Ftopsis)، نظر کارشناسان را در رابطه با اثرگذاری گویههای مختلف تبلیغاتی بر جذب گردشگر با توجه به مولفههای یک رسانه کارآمد گردشگری در شهر مورد مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفته شود. از طرف دیگر نیز نظر جامعه مهمان را در رابطه با عوامل ترغیب کننده سفر به شهر گرگان پرسیده شود و همچنین از فریدمن جهت ارزیابی نظرات آنها استفاده شده است. و در نهایت برای مشخص نمودن رسانه کارآمد تبلیغاتی در شهر مورد مطالعه، اوزان بدست آمده از نظر جامعه مهمان و کارشناسان را در هم ضرب کرده ایم. یافتهها تحقیق نشان میدهد به ترتیب تلوزیون، اینترنت، روزنامه و مجلات، بروشور، کتاب راهنما، سمینارها و کنفرانسها بیشترین تاثیر را در جذب گردشگر به شهر گرگان دارا می باشند.