در این مقاله که برگرفته از پایان نامهای با عنوان "ارزیابی تحقق پذیری سامانه اتوبوسهای تندرو در اهداف و راهبردها، نمونه موردی تبریز (سات)" است؛ نسبت به آزمون "میزان استفاده از کارت بلیط الکترونیکی پرداخت ...
بیشتر
در این مقاله که برگرفته از پایان نامهای با عنوان "ارزیابی تحقق پذیری سامانه اتوبوسهای تندرو در اهداف و راهبردها، نمونه موردی تبریز (سات)" است؛ نسبت به آزمون "میزان استفاده از کارت بلیط الکترونیکی پرداخت کرایه در سامانه اتوبوسهای تندروی شهر تبریز" با هدف بهینهسازی مدیریت سیستم اخذ کرایه در سامانه اتوبوسهای تندرو اقدام شده و نتایج زیر حاصل شده است. طبق آمار گیری انجام شده در سامانه اتوبوسهای تندرو در مورد برآورد میزان مسافر جابجا شده روزانه توسط سیستم، بطور میانگین 36 درصد از مسافرین از کارت بلیط الکترونیکی پرداخت کرایه استفاده نمیکنند و در حقیقت به صورت مجانی از خدمات سیستم بهرهمند میشوند که این میزان پس از استفاده از عوامل کنترل استفاده از کارت بلیط در ایستگاهها و در اتوبوسها به 30 درصد کاهش یافته است. دوگانگی در محل دریافت کرایه؛ یعنی وجود دستگاه کارت خوان در اتوبوسها و نیز در برخی ایستگاههای اصلی مسیر، باعث عدم کنترل کارت زنندگان در برخی موارد میشود و لازم است تا به صورت واحد و مشخص کرایه اخذ شود. به گونهای که تمام ایستگاههای مسیر به دستگاه کارت خوان مجهز شوند و مسافران پس از پرداخت کرایه امکان ورود به ایستگاه را داشته باشند و یا میتوان صرفا در داخل اتوبوس نسبت به دریافت کرایه اقدام کرد.